• LadyBond

Varför inte donera lite ägg?!

WildaMathilda skrev 2010-12-28 15:40:42 följande:
    Jag kan tänka mig att donera ägg men jag är tyvärr för gammal.

Och jag kan förstå de som inte vill donera som resonerar att det skulle vara som att "deras" barn skulle finnas därute. Jag har själv tänkt liknande tankar men ju mer jag läst på och lärt mig så förstår jag att det inte är så det fungerar riktigt. Men det kan KÄNNAS så. Därför har jag verkligen full förståelse för de som inte vill donera. Det är en privatsak och upp till varje individ. De som donerar tackar jag dock ödmjukast eftersom jag själv är mottagare av en sån cell.

I Sverige sker det rigorösa undersökningar av både donator och mottagare inför en äggdonation. Mottagaren träffar psykologer och man blir ifrågasatt som person. Det är ganska tufft att ha längtat och jobbat under flera år för att få barn och sedan bli hänvisad till en psykolog för att bevisa att man är lämpad som förälder. Därför kan t.ex. en del uttalanden som att man "leker Gud" (som nämnts tidigre i tråden) eller att man ska "slappna av" verkligen vara anstötande för någon som genomgår (som mottagare) en äggdonation. Att äntligen få hjälp efter många års kamp är en otrolig lättnad och det krävs empati av omgivningen att förstå det. Och enligt FN's och WHO's resultioner som Sverige stödjer har alla människor rätt att planera och bilda familj. Därför känns det då ännu mer stötande när något som är legalt och etiskt ok (enligt lag) uttrycks på ett, i ämnet, ganska obildat och oempatiskt vis. Äggdontioner finns och de som behöver dessa ska få använda sig av dem utan att bli ifrågasatta.
    Naturligtvis

Människan är en del av naturen och människan är nyfiken. Det är därför vi har forskning. Och det är därför vi har en fantastisk medicinsk vård idag jämfört med vad som fanns för 4000 år sedan. Det är en utveckling jag personligen tycker är helt fantastisk. Utan den hade hälften av de som blir gravida på "vanligt" sätt och som föder barn idag dött i barnsäng. Det kan ju vara värt att beakta innan man säger att det är ontaurligt med utvecklingen av in vitro fertilisering och äggdonationer.

Nu finns ju äggdonationer att tillgå och man har fastställt att det är etiskt och medicinskt ok. Vad man själv tycker är en helt annan sak så klart och vädrar man sina åsikter så kan folk bli ledsna och ta illa vid sig.

För att klargöra en del uttryck som tidigare diskuterats:
    Den som donerar ett ägg är genetisk mor till barnet. Den som bär barnet och föder det är biologisk mor till barnet. Man adopterar inte ägg. Man tar emot ägget från någon som donerar det av egen fri vilja. Pappan är både genetisk och biologisk pappa (inte adoptivpappa).
    En intressant sak i ämnet som Irma01 berört i tidigare inlägg och som faktiskt fick mig att förstå så otroligt mycket mer kring det här med genetiska arvet, är epigentiken. I grunden innebär det att omgivningen (biologiska mammans leverne under graviditeten, tidigare generationers leverne o.s.v.) påverkar hur barnet utvecklas och blir. Det räcker alltså inte bara med gener för att skapa ett liv. Det är även yttre faktorer som påverkar hur dessa gener ska utvecklas och hur barnet komer att bli. När jag insåg detta och läste på mer i ämnet så förstod jag att genom att donera en cell (ett ägg) så gör man just inget annat; man donerar en cell med gener men dessa gener ska formas för att skapa den individ barnet blir och är. Och det gör den biologiska mamman och pappan. Läs gärna mer här:

epigenome.eu/sw/1,3,0

Med detta vill jag ha sagt att man kan ha mycket åsikter i ämnet men det är ett väldigt känsligt ämne. För oss som kämpar för att få ett älskat barn är detta otroligt personligt och vi har all vår rätt att få planera familj och göra det via äggdonation.
    Det är intressant att höra om varför folk vill eller inte vill donera men när det börjar läggas värderingar och åsiker som faktiskt bryter mot de rättigheter vi har, då är det upprörande. Det är en sak att inte vilja för att det KÄNNS fel att lämna bort sina ägg men det är något helt annat när man uttalar sig utan någon grund alls. Som att de som är barnlösa ska så förbli för att det är så det är. Det är brist på empati att säga så i en tråd där det florerar både äggdonatorer och äggmottagare. Det är som att få en smäll på käften faktiskt.

Så till alla som inte vill donera för att ni vill ha era ägg för er själva: SJÄLVKLART ska ni ha det! Tor inget annat, snälla. Vi som tar emot ägg är verkligen inte bittra över att vi inte får era ägg. Inte alls. Vi tänker inte så. Vi blir bara glada när vi får ett ägg från en medmänniska. Det är allt.
    Hmm, verkligen väldigt tänkvärt!
    Du informerar så tydligt. Jag lärde mig mycket nytt av ditt inlägg. 
    Tänk om fler kunde läsa och förstå vad det egentligen betyder/innebär.
    Nu kan jag bli gravid själv men vi har tagit viss hjälp ändå.
    Förstår verkligen -synd att vissa ska ha så svårt att leva sig in i andras liv?

Om det var dom själva som behövde hjälp så sätter jag min högra hand på att de skulle se på det helt annorlunda. (Kanske inte alla men 99% ändå.)
  • LadyBond

Det känns för mig som att TS vill slå ett slag för donation....

Ni som skriver att ni inte kan tänka er att donera...

Jag tror att alla som gör ÄD redan tidigare mött/träffats med era (i min värld begränsade) åsikter.
    Och ifrågasätts och klagas på och de får redan ta så mycket skit. Så mycket skit att de gärna är anonyma för att inte bli trakasserade och slippa få en massa korkade kommentarer.

Har ni inget positivt att säga så håll det för er själva.

Det känns litet som att jag skulle köpa ett spel.. så har jag en bugg i spelet.
    Så jag skapar en tråd som heter: Vilka har  mer det här problemet?

Och 75 personer skriver: Nej, det har jag inte.
    (Detta är helt irrelevant att skriva eftersom personen INTE efterfrågar vilka som INTE har problem.) 

Förstår ni vad jag försöker säga?  

• LadyBond
    Anonym (Fy fan) skrev 2010-12-28 16:13:44 följande:
    Precis vad jag undrade. Jag får hela tiden känsan av att det gäller bara de som lyckas spontant eller med ytterst lite hjälp-inte de som gör IVF eller ÄD. Och de som inte får barn på nåt sätt då? De finns ju även om de är rätt få. Var det då meningen att just de inte skulle få några? Hur dömer man vem som det är meningen för och vem det inte är meningen för? "Du fick barn spontant trots att det tog tio år-du är godkänd". Eller "nej,du fick barn via ÄD så du är inte godkänd"? Och de som fick barn helt utan problem? Var det alltid meningen? Fertil= bra förälder? Jag förstår inte resonemanget med att det kan vara meningen eller  meningen att man får barn.
    Väldigt bra skrivet.

Jag vet massor med människor som trycker ur sig den ena ungen efter den andra och så tar soc hand om dom barnen för de klarar inte av att ta hand om sina barn.

Sen..vet jag föräldrar som mist barn och som till slut adopterar och de är ju fantastiska föräldrar.

Att säga att alla inte förtjänar det eller liknande är ju att slippa ta ansvar för hur andra känner.

• LadyBond

Lavish:

Om man har ett barn som dör då?
    Är man bara en halvdålig förälder då? 

Om du ser över helheten..här finns kvinnor som längtat och försökt i åratal om att få drömmen om att slösa oändlig kärlek till ett eget barn.  Här finns kvinnor med missfall..och en del har många många missfall och jag har mist två nyfödda...

När du då skriver som du gör..om att det kanske inte är meningen så trampar du -även om det inte är meningen.
    Så kliver du in och får det att låta som att det är ..om jag tolkar det du skrivit tidigare.. så blir det som att det är meningen att vi ska gå igenom det och om det då är meningen att vi ska få ha det tufft, långt och gråta med alla dessa hormonbehandlingar som dessutom är rent fruktansvärda att genomgå... då nonchalerar du så många många känslor hos dessa kvinnor (och mig) och gör det till ungefär som det skulle vara rätt åt oss...?

Du skriver hela tiden att det inte är meningen att såra och jag tror dig faktiskt och på din profil så står det att du är omtänksam..men om du öppnar ditt sinne för en medsyster...

Har du för en sekund levt dig in i hur det skulle vara att få missfall ..på missfall ..och sen...sörja och gråta osv?
    Har du tänkt tanken att det var du som var en av oss?
    Tänk om det var du som fått en dom: Du kan inte få barn.
    Hade du stått fast då eller hade du vacklat? 

• LadyBond
    Lavish skrev 2010-12-28 09:48:56 följande:
    Det är upp till var och en men själv skulle jag inte göra det.

Dels känner jag att jag inte är bekväm med att någon annan uppfostrar mitt biologiska barn.

Men framförallt kommer det för nära att leka Gud för mig. Annars är det ett trist argument men själv känner jag att det faktiskt kan finnas en mening med att saker blir som de blir. Sen förstår jag absolut att de som är barnlösa kämpar för att få sitt efterlängtade barn och att det finns dem som är beredda att hjälpa dem. All lycka till det. Men jag är inte personligen beredd att ta ansvar för det laborerandet med livets uppkomst, som ÄD trots allt innebär.
    Så Gud ville att mina döttrar dog efter förlossningn då?
    Om Gud inte ville att jag skulle få barn varför såg han till att jag blev gravid i så fall?
    En var spontan och den andra var en IVF. Med mina ägg.

Aha. tack, den värmde...
  • LadyBond
    Lavish skrev 2010-12-28 16:41:32 följande:
    Det har verkligen aldrig varit min åsikt att vissa inte får barn eller förlorar barn för att de skulle bli/vara dåliga föräldrar. Det har jag också förklarat tidigare i tråden.

Det är min övertygelse att livet har en mening. Pga min övertygelse gör jag ibland vissa ställningstaganden. Jag tolkade TS som en fråga och därför svarade jag vad mitt ställningstagande var i den frågan och varför. (Som inte enbart har med min tro om mening att göra).

Jag har iofs varit med om missfall men jag ska verkligen inte påstå att jag vet hur det är att gå barnlös en lång tid eller vara med om att förlora barn för det vet jag inte. Som jag skrivit upprepade gånger så vacklar jag redan. Jag är osäker på vad jag anser i frågan. Hur jag skulle påverkas om jag själv vore barnlös kan jag inte svara på.

Men menar du att jag aldrig ska uttrycka mina åsikter, att jag överhuvudtaget inte ska ha mina åsikter, eller att jag bara skulle undvikit att svara i den här tråden?
    Att du kanske inte skulle ha skrivit i tråden. Dessa kvinnor (och jag) ÄR känsliga eftersom de (vi ) redan får så mycket skit från vänner och bekanta tom. Så.. man vil gärna slippa ta skit från någon grupp..tex.. från främlingar..som är anti till ens livsval..

Klart du har rätt till din åsikt. Jag har rätt till en jag med.
    Men jag är ibland dålig på att uttrycka mig rätt och ibland sårar jag med, fast det inte är meningen. Oftast beror det på att jag formulerat mig dåligt. Men .. jag skulle aldrig säga som du sa -om jag tex visste att min bästa vän gjorde ÄD. Jag ser alla människor på FL som -jag betraktar de som individer och jag behandlar de precis som jag skulle behandla min bästa vän. Om någon inte är riktigt dum då-förstås. Jag försöker alltid säga saker som får andra att må bra och håller jag inte med så håller jag tyst och tar det med någon som INTE blir sårad-om jag nu måste vädra min åsikt-så ser jag till att någon inte blir ledsen av den.. jag försöker att vara så. Det är min strävan..

• LadyBond
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 16:54:09 följande:
    Är det bara de som behöver fertilitetshjälp i form av donationer för att få biobarn som har nån form av skyldighet att adoptera de stackars föräldralösa istället, eller gäller det även de som kan få barn på egen hand hemma i sängen?
    Haha, underbart!

Nä, tydligen så är det de som försökt att få barn men inte lyckats.. det är bara deras (våran skyldighet) att adoptera. De som har lyckats få egna barn har inget ansvar för stackars hemlösa..
  • LadyBond
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 16:52:25 följande:
    Alla de stackars barnen som sitter föräldralösa då? Är det ingen som bryr sig om dem? Adoptera istället för att mixtra ihop ett barn med andra människors ägg och sperma.
    Du?

Jag gjorde en IVF. Med mina ägg och min makes simmare.
    Men jag har vänner och är medkännande och sympatisk..

och jag kanske kommer få göra ÄD..vem vet?

• LadyBond
    Lavish skrev 2010-12-28 17:12:26 följande:
    Nej kanske skulle jag inte gjort det. Hade tråden uppenbart haft som syfte att diskutera för och emot äggdonationer så tycker jag nog att mina åsikter hade haft sin plats här. Och så uppfattade jag också tråden först. Men det kan stämma att jag missuppfattade vad TS egentligen ville att tråden skulle handla om.

Om min bästa vän funderade på om hon skulle donera ägg och frågade mig om jag själv skulle vilja donera skulle jag nog svarat som jag svarade i tråden. Kanske skulle jag linda in det ytterligare och kanske skulle hon tydligare märka att jag inte dömde hennes val när vi faktiskt var tillsammas IRL. Men i stort sätt skulle jag nog framföra samma sak.

Jag kan förstå att man är känslig som ofrivilligt barnlös. Jag bara funderar kring vart gränsen går mellan att ta hänsyn till den känsligheten å ena sidan och att uttrycka sina åsikter å andra sidan. Trots allt upplever jag att de som tagit väldigt illa upp vad jag har skrivit egentligen tagit så illa upp för att de tolkat in en massa åsikter hos mig som jag inte alls har och inte heller har skrivit. De har läst det jag skrivit och sedan omarbetat det till något annat.

Exempel som att . Jag tror att ofrivilligt barnlösa inte får barn för att de skulle bli dåliga föräldrar. Jag tycker vi ska förbjuda äggdonation och att de som håller på med ÄD är omoraliska.  Jag tycker att det är dåligt om ofrivilligt barnlösa skulle få ett barn.

Ingen av dom sakerna är ju mina åsikter och det verkar vara i dessa åsikter elakheten ligger.
    De här kvinnorna (vi) har ofta tidigare blivit dåliga bemötta.. och till slut så rinner det ju över.
    Inte nog med hur jobbigt det är med behandlingarna och de missfallen men kanske har eller längtan och man försöker igen och igen. De som gjort IVf tex..kanske har gjort mellan 3 till 22 isättningar som misslyckats..man får upp hoppet-rasar ner i gråt och tårar och sorg--ny behandling-om och om igen.
    Det är fruktansvärt påfrestande och sen...så kan äggen ta slut av alla behandlingar eller för att man gett så många år på att försöka..så till slut finns bara ÄD kvar.

De som gör ÄD har ofta en massiv erfarenhet. Många försök som går snett bakom sig.
    Kolla här: Du får mens. Du börjar medicinera. Du mår skit. Du väntar på nästa medicin. Sprutor och hormoner. Du väntar på att få ta ur dina 22 ägg (som gör ont). Du tar ut äggen. Du väntar på att få sätta tillbaka ett embryo. Alla embryon kanske dör. Du måste göra om behandlingen med de helvetiska medicinerna.
    Du gör om det och det går! Du tar ut alla äggen -efter fem veckor väntan igen. Sen stoppar du i embryot. Du måste vänta i elva-13 dagar på om det fäst. Helvetesveckan liksom. Ska det gå eller inte gå?
    Varje minut funderar du på om det gick eller inte. Kanske får man ett minus och försöker igen. Kanske får du ett plus! Du blir lycklig..sen får du missfall -ny behandling-missfall .. 

Sen när det inte går..så testar du ÄD. När du kommit hit är du oftast nerkörd i skorna- Här -när man är här så är hoppet betydligt mindre än vad det var från början. Man har kanske nästan inget hopp kvar alls. 
    Sen PÅ DET får du då höra att det är fel? Eller äckligt? Och omgivningen dömer ut dig och ditt sista chansen att få barn? Är det snällt? Tycker du verkligen att det är schyst? På riktigt?
  • LadyBond
    Lavish skrev 2010-12-28 17:35:06 följande:
    Jo jag förstår att det är väldigt känsligt, ännu mer känsligt än jag trodde kanske och det tröstar mig eftersom jag förstår bättre varför vissa uttryckt sig så hårt mot mig. Så tack för förklaringen.

Jag tycker absolut inte att det är schysst att säga till någon som fått barn via ÄD att det är fel, äckligt, att döma ut det. Jag har bara svårt att se att det är det jag har sagt/gjort. Hade jag verkligen skrivit att "Det är äckligt med ÄD barn" eller "Du ska inte ha något barn för det vore helt fel" DÅ hade jag förstått att jag fått de reaktionerna.

Men jag kan förstå att det är lätt att ta illa upp och genast läsa in det värsta när man kanske redan fått höra mycket skit tidigare och man har nära till att bli förbannad/ledsen. Så jag nöjer mig att utifrån det förstå att vissa blev väldigt ledsna oavsett vad jag egentligen skrev och att lära mig att till nästa gång tänka efter ytterligare en gång innan jag bestämmer mig för att det är rätt läge att diskutera mina åsikter.
    Desto mer man vet desto bättre kan man förhålla sig till situationen. Jag tycker det är ödmjukt av dig att försöka förstå. Men kanske att istället för att tycka-kan man innan ställa frågor om det man vill ha en åsikt om. Samla information som finns att tillgå. Alla här som pysslar med ÄD svarar jättegärna på alla frågor som finns.
    Dessutom är de väldigt snälla och omtänksamma mot varandra. Och andra som frågar.
    Man utvecklas och växer efter många års försök. Man breddar sina vyer och kan se saker ur ett större perspektiv.  Man blir också mer sårbar eller tuffare. Det är litet olika.

Men innan man säger vad man tycker så är det bra att ta reda på så mycket som möjligt-innan man bildar en uppfattning. Bildar man en uppfattning på fel premisser så blir det lätt missförstånd och knasigt.

Det är alltid bra att tänka efter innan man diskuterar-jag missar det också ibland. Men jag anser att det är ännu viktigare att försöka förstå och samla information om det jag har en åsikt om.
    Jag brukar svara ibland att : Jag vet för litet om det för att ha en åsikt.
    Det är ett bra svar. Och vill jag så frågar jag saker om det jag vill veta och efter det..så bildar jag mig en uppfattning.

Jag tycker det är fint att du är så ödmjuk. Önskar fler kunde vara det. 
    Men det viktiga i livet är inte att försöka bli förstådd-det är att försöka förstå.
    (Jag är nog inte den enda som misslyckas med det då och då-tro mig) Flört

• LadyBond
    Smultron ett skrev 2010-12-28 17:44:06 följande:
    Donera ägg? Nä fy ush!!
    Aldrig.

Kan donera en njure till nån jag känner som annars dör kan jag göra. Men ägg och blod och sånt håller jag för mig själv.
    Har nog av sjukhus som det är.

Sen vill jag ha mina barn hos MIG.
    Måste fråga: Om du höll på att förblöda? Skulle du då ta emot blod?
  • LadyBond
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 17:50:46 följande:
    Hm... skulle du själv ta emot blod? Om dina/ditt barn var i behov av blod för att överleva?
    Samma tanke.. Flört Great minds..thinks alike Skrattande
  • LadyBond
    Anonym (nej) skrev 2010-12-28 19:14:44 följande:
    Nej, jag skulle inte kunna tänka mig att donera ägg, för jag har hört att behandlingen som hör till faktiskt kan vara hälsofarlig och är väldigt påfrestande. 
    Ok, på vilket sätt är det farligt? Haha, vad roligt. Det är ju så fel det kan bli.
    Fråga tjejerna här i tråden istället så får du reda på fakta istället!

Det är jobbigt att gå igenom en behandling, men det kan vara jobbigt att gå igenom en graviditet också.. 
  • LadyBond

Meh

Anonym (nej) skrev 2010-12-28 20:39:35 följande:
    Det är nog du som får plugga på. Läs tex inlägg 409. ...annars finns Google. 
    Jag har gått igenom det själv. Risken för överstimulering ÄR liten. Det är inte farligt!
    Googla själv och ge mig länkar på hur farligt det är-jag hittade inga.
  • LadyBond
    hic sunt leones skrev 2010-12-29 15:19:43 följande:
    Som svar på ts, nej det vill jag inte göra för jag klarar inte av tanken på att det någonstans skulle finnas ett barn som är biologiskt mitt. För mig vore det samma sak att donera ägg som att ge bort ett av mina barn. Men så hade jag i samma sits som barnlös inte nöjt mig med donerade ägg heller, då hade jag hellre valt bort barn.
    Som tur är för alla barnlösa så är inte alla så som jag Glad
    Det enda jag inte gillar med saken är att många tycker det är självklart att alla kvinnor som kan borde donera ägg, istället för att vara ödmjuka inför de som vill trots att det är en stor sak att göra för någon annan.
    Hur vet du att de som tar emot ÄD-inte är ödmjuka?
    Känner du alla dom eller? *frågar snällt*

Dessutom så är du inte påläst eftersom OM du skulle donera så BLIR det inte ditt biologiska barn(du donerar en cell med DNA och du blir genetisk mamma men inte biologisk-det är kvinnan som föder barnet som blir dne biologiska mamman)-det finns massa med bra länkar att läsa på det om. Kan du inte läsa några av dom länkarna i den här tråden.

Och sen komma tillbaka så kan vi diskutera mer om fördomar?
    (Som att äd människor inte är ödmjuka tex..eller så läser du hela tråden och ser att äd-människorna är trevliga-omtänksamma medan en del som är emot är otrevliga, elaka och nedlåtande...?)
    Det går inte att missa. *lovar*

Jag har tänkt. De som donerar är kloka,intelligenta, blir pålästa och är empatiska. Det är ju såna donatorer som jag skulle vilja ha. :D
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!