• Primrose

Varför inte donera lite ägg?!

Jag har bara läst TS: Jag tycker, i princip, att det är bra att ha din inställning. Men man måste nog inse vad man ger sig in i. Som äggdonator kommer du att gå igenom ganska aggressiva hormonbehandlingar för att producera så många ägg som möjligt. Man kan råka ut för överstimulering, vilket är mycket obehagligt och kan leda till sjukhusvård. Det finns inte heller tillräcklig forskning ännu ang. vad dessa hormonbehandlingar gör med kroppen, i det långa loppet. Om det kan höja cancerrisken t ex. Om man är medveten om detta och ändå vill göra behandlingen så är det väldigt lovvärt, men man ska inte tro att det är något man "bara gör".

Jag har själv gått igenom IVF-behandlingar så jag vet vad kroppen kan behöva utstå under behandlingstiden. Det går man ju, självklart, igenom om man har en stark längtan efter att bli förälder. Men jag har, personligen, ett etiskt dilemma med att begära att någon annan kvinna ska gå igenom något sådant "bara" för att hjälpa mig. När våra IVF-behandlingar misslyckades fick vi rådet att gå vidare till äggdonation (utomlands) och vi ställde oss i kö till det. Men jag tvekade ändå. Det är mycket möjligt att vi hade gått vidare med det hela och jag dömer absolut inte någon som har valt att betala för att få ägg från en annan kvinna. Att vilja ha barn är en sådan stark längtan för många av oss att den, trots allt, väger tyngre än något annat vi kan känna i frågan.

Dock finns det sådana som, i TS fall, där det handlar om manlig faktor som orsaken till infertiliteten och då kan man ju donera äggen som "blir över" efter den egna, lyckade, IVF-behandlingen. Då är ju situationen en helt annan.

• Primrose
    JennyCecilia skrev 2010-12-28 20:47:03 följande:
    MehJag har gått igenom det själv. Risken för överstimulering ÄR liten. Det är inte farligt!
    Googla själv och ge mig länkar på hur farligt det är-jag hittade inga.
    Varsågod, några länkar. Det finns många. Saken är den att det finns risker med behandlingarna och det krävs också ännu mer forskning, vad gäller cancerrisken. Som du kan läsa nedan kan översimulering av äggstockarna t o m leda till döden. Naturligtvis är det ovanligt, men det är, trots allt, något en äggdonator ska vara medveten om.

"Women who start IVF after the age of 30 appear to be at increased risk of developing breast cancer."
    onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1524-4741.2008.00641.x/abstract

"Women who have been exposed to fertility drugs with IVF seem to have a transient increase in the risk of having breast or uterine cancer diagnosed in the first year after treatment"
    linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0140673699052034
    "Severe reactions to the pre-retrieval medications include ovarian hyper stimulation syndrome (OHSS), where fluid in the chest and abdomen can cause injury or death, and adnexal torsion, which occurs when an over stimulated ovary twists and cuts off its blood supply."
    www.ehow.com/facts_5576467_egg-donor-complications.html

Read more: Egg Donor Complications | eHow.com http://www.ehow.com/facts_5576467_egg-donor-complications.html#ixzz19S8lbY6f
    www.ehow.com/video_7594671_risks-donating-eggs.html

Här en artikel om en svensk undersökning som inte anser att det finns en ökad cancerrisk:
    "Fertility treatment drugs may not be tied to an increased risk of developing cancer, suggests a new study of more than 24,000 Swedish women treated with in vitro fertilization (IVF)."
    www.msnbc.msn.com/id/40479186/ns/health-cancer/
  • Primrose
    Mumlan74 skrev 2010-12-28 21:44:23 följande:

#417: Hm. Sätta in för många embryon? Var har du fått det ifrån? Det är inte tillåtet att sätta in fler än två embryon i Sverige. Och det görs bara i de fall där det inte finns något toppembryo. Har du ett toppembryo så sätts bara det in, har du två embryon som är halvbra kan de sättas in - OM de blivande föräldrarna har godkänt det.

Man informerar om möjligheterna att det kan bli en tvillinggraviditet och vilka risker som finns med det.

Lite OT. Sorry.

Nej, men det är tillåtet utomlands och många (troligen de flesta) svenskor som genomgår ÄD gör det utomlands.

Vid IVF-behandlingar kan man visst få två "toppembryon" tillbaka. Efter flera misslyckade IVF-behandlingar eller om kvinnan är 40+ brukar ofta två embryon sättas tillbaka.
  • Primrose
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 00:55:30 följande:
    Enligt de läkare jag träffat som är experter på området så är det inte bevisat att cancerrisken ökar vid ivf. Gissar att det är studien du länkar till som de talat om.  Visst finns det en risk för överstimulering men det är trots allt väldigt ovanligt och som donator brukar man börja på en väldigt låg dos just för att undvika detta. Men som sagt, ingen tvingas att bli donator, det är helt frivilligt och känns det inte rätt ska man absolut inte göra det. Som mottagare skulle jag inte vilja ta emot ägg ifrån någon som hade några som helst tvivel så därför är jag glad att man går igenom en "utredning" innan man blir godkänd så att det inte finns några tvivel eller risk att man ångrar sig.
    I Sverige är det frivilligt och jag har tidigare skrivit att jag tycker att det är mycket lovvärt att det finns donatorer här i Sverige. Men riskerna ska inte döljas. Utomlands är situationen en annan (och många kvinnor vänder sig utomlands eftersom det är för gamla enl. svenska regler eller det är för ont om donatorer) och där kan kvinnor donera ägg av ekonomiska, snarare än altruistiska skäl.
    1814 skrev 2010-12-29 00:52:11 följande:
    Forskningen som pekar på ATT man får ökad risk för cancer är ÄLDRE än de som pekar på att man INTE får det, där man jämfört IVF-behandlade med övriga befolkningen.

Ang överstimulering så är risken att man blir SÅ överstimulerad att man DÖR om man tex shottar i sig en hel behandlingsdos på en gång. Typ som man kan dö av att äta en hel burk annan medicin på en gång.
    Jag ville visa att det fortfarande diskuteras om det ökar risken för cancer eller inte. Forskning pågår hela tiden och nästa undersökning kan ju ev. visa att det trots allt finns en ökad risk. Det är big business med IVF, det får vi inte heller glömma.

Som jag skrev tidigare har jag själv gått igenom IVF-behandlingar (en i Sverige och en utomlands, båda betalade vi för själva pga min ålder), så jag vet vad det innebär. Jag vet vad den totala sorgen inför hotet om ett fortsatt liv som barnlös innebär. Jag har själv varit med om att få höra att ÄD är vår enda chans. Men det jag, personligen, brottas med är tanken på att en annan kvinna utsätter sin kropp för dessa behandlingar, med de risker som det eventuellt innebär. Den tanken kan jag inte komma ifrån. Men det är väl jag det.
  • Primrose
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 01:03:28 följande:
    Nu talar vi ju inte ivf här utan ÄD och där är de stenhårda. Man får aldrig tillbaka två embryon vid ÄD oavsett kvalitet. Det vet jag av egen erfarenhet. Om du inte har statistik att visa upp rörande äggdonationer ska du nog inte uttala dig om hur stor andel som gör det utomlands heller. Kanske är det fler, jag tycker def att det skulle vara intressant att veta men då man ju nu kan göra ÄD på många platser i Sverige och köerna t ex i Stockholm har minskat drastiskt de sista två åren när det gäller ÄD så tror jag att ganska många gör behandingen även i Sverige numera. Man kan ju även göra ÄD i Umeå, Örebro, Uppsala, Malmö, Linköping och Göteborg.
    Ok, I stand corrected, när det gäller ÄD i Sverige och antalet embryon. Å andra sidan verkar den vars inlägg jag svarade på också prata om IVF eller vara okunnig ang. ÄD-regeln i Sverige eftersom h*n (Mumlan74) skriver att två embryon KAN sättas tillbaka.
  • Primrose

"Two to five days later, each of the fertilized eggs will be a ball of cells called an embryo. Your doctor will insert two to four embryos into your uterus through your cervix using a thin catheter."

webcache.googleusercontent.com/search&cd=4&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firefox-a

Nej, jag kan inte visa någon statistik och är inte intresserad av det egentligen. Efter vad jag har hört är det snarare regel än undantag, vid utländska kliniker, att man inför fler än ett pre-embryo. Men det är inte så intressant och inte det jag ville skriva om i den här tråden egentligen. MItt dilemma rör riskerna för den donerande kvinnan.

• Primrose
    1814 skrev 2010-12-29 01:32:13 följande:
    Åh jag blir arg över det där! I EU ska/får/bör INGEN donera av ekonomiska skäl utan ENBART av altruistiska skäl, men det finns så många kvinnor i t ex Riga som är så desperata efter pengar att köpa mat till sina barn med att de gör det för småsummor ändå. Resten av donatorerna gör det VISST av atruistiska skäl!
    Primrose skrev 2010-12-29 01:25:20 följande:
    "Two to five days later, each of the fertilized eggs will be a ball of cells called an embryo. Your doctor will insert two to four embryos into your uterus through your cervix using a thin catheter."

webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:o53b-dWVCS0J:www.babycenter.com/0_fertility-treat ment-donor-eggs-and-embryos_4098.bc+eggs+received+ egg+donation&cd=4&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firef ox-a

Nej, jag kan inte visa någon statistik och är inte intresserad av det egentligen. Efter vad jag har hört är det snarare regel än undantag, vid utländska kliniker, att man inför fler än ett pre-embryo. Men det är inte så intressant och inte det jag ville skriva om i den här tråden egentligen. MItt dilemma rör riskerna för den donerande kvinnan.
    Vad refererar du till? Att de får 2-4 embryon i USA? För det första är det knappast någon här som åker till USA och gör ÄD. I EU får man 1-2 embryon tillbaka, MAX 3. De kliniker som alltid sätter in många embryon tänker nog mer på sin statistik över birth-rate per ET/FET än kvinnorna som får äggen och riskerar trillingar!
    Jag är, som sagt, själv en av de kvinnor som har stått inför valet att göra ÄD. Jag har stått i ÄD-kö och jag kan tänka mig att jag, till slut, hade gått igenom ÄD. På AVA-kliniken i Riga sa det att kvinnan som donerade skulle få 20-30.000kr (år 2007), som vi besökte för konsultation. Det är inte litet pengar om man är fattig. Men det är fel skäl till att vilja donera ägg. Inte för att det är fel att ta emot pengar, men för att det är fel att utsätta sin kropp för möjliga fysiska risker av det här slaget pga att man är fattig. Det är min åsikt.

Jag är inte intresserad av riskerna för den mottagande kvinnan (det hade kunnat vara jag) utan för den donerande kvinnan. Den, potentiella, donatorn som tråden handlar om.
  • Primrose
    Irma01 skrev 2010-12-29 10:56:38 följande:
    Hej,

Jag respekterar fullständigt era åsikt, vill bara påpeka att rent vetenskapsmässigt är ni inte biologiska mammor, eftersom det är inte ni som bär barnet.
    Jag har forskat litet i de här frågorna för några år sedan och i USA kallar man ju en surrogatmamma för "gestational"  (bärandet av embryo/foster/barn) och den kvinna vars ägg har använts för "genetic". I det fallet är alltså den donerande kvinnan (om vi gör det "enkelt" är hon den som senare ska ta hand om barnet och vara dess mamma) den biologiska. Det är alltså den donerande mamman som är mer "biologiskt" knuten till barnet i det fallet. Så det blir alltså tvärtom emot vad du beskriver. Eller anses ingen vara biologisk mamma enligt det "vetenskapsmässiga" du hänvisar till?

En notis: Det är inte så att den bärande (gestational) kvinnan/mamman inte påverkar barnet rent biologiskt. Hjärnans storlek avgörs t ex av den bärande kvinnans kropp och inte av den donerande kvinnans gener.
  • Primrose
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 21:40:18 följande:
    När det gäller äggdonation så säger man att donatorn är genetisk mamma och den som bär barnet i sin mage biologisk mamma. Även den som bär barnet påverkar nämligen hur det utvecklas eftersom miljön i livmodern har stor betydelse för vilka genetiska byggstenar som får störst inflytande i utvecklingen av fostret. Googla lite på epigenetics, finns väldigt mkt intressant att läsa på området.
    Ja, jag har ju, som sagt forskat litet om det redan, för sådär en 12-13 år sedan, när det var ganska nytt (jag gjorde det utomlands). Jag läste mest om olika rättegångar där t ex surrogatmamman inte ville lämna ifrån sig barnet etc.  Det hade ingenting att göra med min egen ofrivilliga barnlöshet (den hade precis börjat då).

Det jag menade var att när det gäller äggdonation anses den bärande kvinnan vara den biologiska. Gör man även detsamma när det gäller surrogatmödrar? Den fattiga (mörkhyade) kvinnan i Indien är den biologiska och den rika (vithyade) kvinnan i Frankrike, vars ägg används, är genetisk men inte biologisk mamma? Man kan trassla in sig....

Min personliga åsikt är att den person/ de personer som tar hand om och älskar barnet är barnets omhändertagare och föräldrar. Det blir krångligt och konstigt när man försöker få fram vem som är den "biologiska" mamman - något som egentligen inte borde vara så intressant.
  • Primrose
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 22:00:37 följande:
    Jag ser inte problemet här? Det är väl klart att en surrogatmamma är biologisk mamma på samma sätt som den som tar emot ett donerat ägg, hon har ju burit barnet i sin mage i nio månader. Sen tror jag faktiskt att för de som ska donera och även vi som ska ta emot donerade ägg så är det här något man vill veta. Det är frågor man ställer sig innan man tar ställning till att ta emot ett donerat ägg eller donera. Vad är genetik, vad är biologi, hur ser regelverket ut, vad gäller juridiskt osv. Vi tänkte och pratade iaf mycket på det för ett par år sedan då vi valde att ställa oss i kö för ÄD. Sen är det självklart så att när man väl får sitt barn, om det är via äggdonation eller surrogat så är det ju den som ska ta hand barnet som är mamma, som juridiskt sett är moder. Dock är ju äggdonation och surrogat två helt olika saker, den här tråden handlar om äggdonation och ligger i äggdonationsforumet. Kanske ska du starta en tråd om surrogat om det är det som intresserar dig mest?
    Nej, det är inte det som intresserar mig mest. Jag spann vidare på vad någon annan skrev. För många, kanske inte just för dig men mina inlägg är inte personligen riktiade till just dig och ditt liv. Jag är mest intresserad av donatorns villkor, vilket är helt relevant i den här tråden. Du är mest intresserad av de barnlösas villkor, men jag föreslår, för den delen inte att du ska starta en annan tråd.
  • Primrose
    kantarellkisse skrev 2010-12-29 22:23:44 följande:
    Sedan, när det gäller diskussionen om vad man ska kalla de olika mödrarna, är det liksom en ickediskussion vi inte kan bestämma över. Detta är redan vad läkarna kallar det, det är redan vad familjerätten kallar det. Vi kan diskutera att sittmockapär vore ett bättre ord för stol, men det förändrar inte att stol är vad sittmockapären heter.
    Jag tror att jag håller med. Men det  jag försökte visa på rättslig historik och godtyckligheten i vem man kallar för den biologiska mamman. De flesta måste väl ändå vara överens om att man precis lika gärna skulle kunna kalla den donerande, genetiska, modern för "biologisk"? Eller att båda (eller alla tre) är det? Det är, uppenbarligen, ett mycket flytande begrepp. Det är inte ettt dugg intressant för själva föräldraskapet (annat än ev. rättsligt) - får man ju hoppas.

Om man överdriver litet skulle man ju, med liknande argument som har förts fram, kunna påstå att ett barn bara har en biologisk förälder, den bärande kvinnan. Pappan/mannen är det inte, han är bara genetiskt donerande.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!