Varför inte donera lite ägg?!
Jag har bara läst TS: Jag tycker, i princip, att det är bra att ha din inställning. Men man måste nog inse vad man ger sig in i. Som äggdonator kommer du att gå igenom ganska aggressiva hormonbehandlingar för att producera så många ägg som möjligt. Man kan råka ut för överstimulering, vilket är mycket obehagligt och kan leda till sjukhusvård. Det finns inte heller tillräcklig forskning ännu ang. vad dessa hormonbehandlingar gör med kroppen, i det långa loppet. Om det kan höja cancerrisken t ex. Om man är medveten om detta och ändå vill göra behandlingen så är det väldigt lovvärt, men man ska inte tro att det är något man "bara gör".
Jag har själv gått igenom IVF-behandlingar så jag vet vad kroppen kan behöva utstå under behandlingstiden. Det går man ju, självklart, igenom om man har en stark längtan efter att bli förälder. Men jag har, personligen, ett etiskt dilemma med att begära att någon annan kvinna ska gå igenom något sådant "bara" för att hjälpa mig. När våra IVF-behandlingar misslyckades fick vi rådet att gå vidare till äggdonation (utomlands) och vi ställde oss i kö till det. Men jag tvekade ändå. Det är mycket möjligt att vi hade gått vidare med det hela och jag dömer absolut inte någon som har valt att betala för att få ägg från en annan kvinna. Att vilja ha barn är en sådan stark längtan för många av oss att den, trots allt, väger tyngre än något annat vi kan känna i frågan.
Dock finns det sådana som, i TS fall, där det handlar om manlig faktor som orsaken till infertiliteten och då kan man ju donera äggen som "blir över" efter den egna, lyckade, IVF-behandlingen. Då är ju situationen en helt annan.