• Blygdläppen

Varför inte donera lite ägg?!

Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-27 22:25:13 följande:
    Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 
    Svar på rubrikfrågan: Jag vill inte, man får inte tillräcklig ersättning. Skulle det vara fråga om femsiffrigt belopp skulle jag kanske göra det.
  • Blygdläppen
    Anonym (mia) skrev 2010-12-28 21:28:40 följande:
    Tja, jag tycker att istället för att spotta på de som inte vill ge sperma och ägg så kan man fundera på adoption.
    Jag skulle mer än gärna adoptera om det inte var för att maken är av en annan åsikt.
    Jag har inte läst tråden (bara sista sidan) - är det verkligen folk här som "spottar" på de som inte vill donera? Fy fan säger jag isf.
  • Blygdläppen
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:40:53 följande:
    Ett råd: läs den då...det är INGEN som "spottar" på de som inte vill donera. Tvärtom.
    Varför måste jag läsa igenom över 40 sidor? Jag skrev aldrig att jag tror att någon spottar, jag FRÅGADE henne/honom om det var så.
  • Blygdläppen

Jaha, så om ägget man donerar råkar bli till ett barn, så har detta barn rätt att få veta vem man är, och leta upp en? Då ser jag det bara som ännu en till orsak att inte donera.

Har läst någonstans om ett fall där en spermadonator dessutom blev tvungen att betala underhåll för barnet, när det lesbiska par han donerat till skilde sig, och den ena mamman ansåg sig ha rätt till ekonomisk hjälp från den biologiske fadern som bara av god vilja låtit dem använda hans spermier. Vet inte om detta är sant, men om det stämmer så är det ju alldeles sjukt. Ska man bli ekonomiskt ansvarig för att man velat hjälpa ett par som inte kunde få barn själva? Kan det gå till på det här viset?

• Blygdläppen
    MrBlueSky skrev 2010-12-28 21:56:16 följande:
    Underbart att sprida vandringssägner Cool Vet inte ens du att det stämmer så vad har vi andra att gå på? Bättre kanske att inte yttra sig då nästa gång...
    Det var en fråga, eller en inledning till en fråga. Läs mitt inlägg pånytt så ser du det. Jag skriver tydligt att jag läst om ett fall, men är inte säker på om det stämmer (om jag ens minns detaljerna rätt) därefter kommer frågorna "kan det gå till på detta viset?"
  • Blygdläppen
    MatsAtari skrev 2010-12-28 22:15:24 följande:
    Du skriver för övrigt att de skilde sig. Själv gissar jag på att aldrig var gifta utan bara var sambo eller tom särbo.
    Med skilde sig menar jag inte juridiskt utan helt enkelt att de var ett par, men gick skilda vägar. Jag minns som sagt inte heller detaljer, det var flera år sedan.
  • Blygdläppen
    evaoregon skrev 2010-12-29 20:06:50 följande:
    Jo, det är ju tyvärr så att många som donerar ägg eller som ställer upp som surrogatmammor här i USA gör det främst för pengarna.  Då känns det lite moraliskt fel.
    Varför är det moraliskt fel att göra det för pengarnas skull?
    Är det moraliskt fel för en läkare också att utföra olika ingrepp på patienter för pengarnas skull? Ingen vill väl jobba gratis? (jo, några vill, om de har råd eller allt för mycket fritid)
  • Blygdläppen
    FruNaftra skrev 2010-12-29 20:37:10 följande:
    Om sanningen ska fram så är det knappast ekonomiskt lönsamt att donera ägg. Man förlorar arbetstid på undersökningar och ÄP. Sen är det ofta psykiskt påfrestande att genomgå hormonbehandling. De få tusenlapparna man får för det täcker knappast detta. Därför tror jag inte att kvinnor som genomför äggdonation i Sverige gör det för pengarna.
    I Sverige ja, men ersättningen är väl betydligt högre i t.ex. USA.

Och jag hållar med om att de fjuttiga tusenlappar man får för besväret i Sverige inte är skäl nog att göra det för pengarnas skull. Det är också därför jag inte skulle donera ägg. Jag vill inte gå igenom ett helvete för att någon främling ska få ett barn, om jag inte får ordentlig kompensation för det.
  • Blygdläppen
    Shule ya Furaha skrev 2010-12-29 20:56:40 följande:
    Barnen borde då skonas för att få reda på vad deras verkliga mor har gjort.
    Barnens verkliga mor är ju den mor som barnet vuxit upp med. Hon som donerade ägget är bara mor biologiskt, inte verkligt.

Och ja, för min del får man gärna "skona" barnet från att få reda på vem som donerade ägget. Hade jag donerat ett ägg hade jag då verkligen inte velat att barnet ska kunna leta reda på mig senare.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!