• phillie12

Varför inte donera lite ägg?!

WildaMathilda skrev 2010-12-28 22:20:22 följande:
    Stor KRAM till dig och alla andra i ÄD-familjen, donatorer som mottagare! Solig

Och ett stort TACK till trådstartaren vars goda syfte syns överst i den här tråden. Härligt!
    TACK! :) Det känns bra när vissa förstår, uppmuntrar/blir uppmuntrade och glada! 
    KRAM!  /Ts. 
  • phillie12
    Anonym skrev 2010-12-28 22:35:45 följande:
    Du verkar inte heller läsa ordentligt? Jag skrev att jag tyckte att TS låter naiv, och att attityden var ungefär som att det är något man kan göra "bara sådär". Rubriken heter "Varför inte donera lite ägg?!" -vilket jag tolkar som ungefär "Varför inte komma förbi på en fika idag?!"

Och om du läser så är jag FÖR äggdonation, MEN det är ju inte riktigt så lättsamt som TS får det att låta. Bara man är frisk och har fött ett barn så är det piece of cake sen.

Visst borde äggdonation uppmärksammas mer, men då också med mer fakta och inte bara som ett "men kom igen nu då, donera lite mer vettja"
    Haha, nej, det har jag inte skrivit heller. Syftet var att uppmärksamma att det FINNS. jag har även skrivit i tråden att jag får väl se själv hur jag känner sedan efter att själv ha gått igenom IVF för egen vinnings skull så många gånger jag behöver för att få det/de barn jag önskar. (Om jag ens får något.)

• phillie12
    Anonym skrev 2010-12-28 22:49:06 följande:
    Jag läste inte heller bara rubriken. Varför denna härskarteknik med att försöka förminska mig? Varför är du så aggresiv?

För att göra det tydligt nu då:

- Jag är FÖR äggdonation
    - Jag anser att debatten är viktig
    - Jag anser samtidigt att det är viktigt att debatten är saklig och att fakta förs fram och inte bara eget tyckande
    - Jag anser att kvinnor som tvekar eller inte vill donera ägg ska respekteras då detta är en stor process som inte är sjävklar att man genomgår "bara sådär". '

Ta ett djupt andetag och försök förstå att jag håller med TS i sak, det är jätteviktigt att slå ett slag för äggdonation. Jag tycker dock att det är en så pass viktig fråga att när man sätter igång en sådan debatt, där TS dessutom anser att mer information ska finnas, bör man ha mer faktiskt fakta att komma med mer än ett eget "Jag är jättepeppad, ta tag i saken ni också!"
    Jag kan ju inte komma med mer fakta eftersom jag inte vet mer än jag vet och det har jag dessutom fått veta här i tråden att jag inte får använda som fakta, så det enda jag kan göra, och som jag gjorde redan i trådstarten är att UPPMUNTRA de som vill eller som bara är intresserade att kolla upp mer fakta, vilket man rimligtvis gör genom att kontakta närmaste sjukhus. När man fått reda på faktan kanske man inte vill längre/ inte får / är jättetaggad, men det kan man ju inte veta förrän man talat med sjukvården (om man ens är intresserad av att ta det första steget.) 
    Jag har påtalat och påtalat att jag INTE tycker att de som har MINSTA tvivel bör gå igenom en sådan här process, men det verkar visst inte gå fram. Jag ville bara upplysa om att det finns, eftersom jag själv aldrig hade hört talas om det innan jag själv stod i barnlöshets-träsket och så länge jag står här gör jag ju ingen nytta så det enda jag kan göra under tiden är att uppmuntra eller upplysa andra! 
    God natt!/ TS
  • phillie12
    Angelz skrev 2010-12-28 22:53:06 följande:
    Jag är oxå välldigt intresserad av äggdonation men det finns inte mycket att läsa om det som du säger..
    Nej, jag vet... det är synd, tror man kan kontakta sin vårdcentral för att fråga vilka man ska kontakta, antagligen närmaste fertilitetsmottagning. Super att du tycker det är värt att kollas upp iaf! 
    Anonym (villigdonator) skrev 2010-12-28 22:53:07 följande:
    jag skulle gärna donera!

Men ville ha egen familj först och nu är jag för gammal för att få donera.. 37 med en nyfödd fin tjej.
    Men är nästan övertygad att om paren själva fick bestämma skulle de hellre ta emot mitt gamla ägg än vänta i 2 års tid?  eller hur lång väntetid det nu är.

Folk borde få bestämma sånt själva.. typ om de vill tvunget ha nån under 30, 35 eller vad det är + om de själva, mottagarna är över 35 är det väl inte fel om de får ägg av lika galmal kärring? :)
    Vad rolig du är! Jag tror verkligen som du! Fast då hör det ju till att man ska våga "chansa" det på de tre gratisförsöken man får. (Om det nu är tre gratisförsök som gäller även vid ÄD, kan tänka mig att det inte är det pga äggbrist, men jag vet ju inte något om det egentligen.)

Kram på er! Härligt att det finns såna som ni! :)

• phillie12
    Mumlan74 skrev 2010-12-28 23:03:51 följande:
    TS: Du ska ha en stor eloge för att du startade tråden och puffade för ett viktigt ämne. Jag har lärt mig flera nya saker om ÄD.

Jag har full förståelse för om man tvekar inför att gå igenom hormonbehandlingarna innan en ÄD. Och full respekt för om man inte vill alls. Det står ju var och en fritt.
    Men jag tappar verkligen hakan inför den brist på empati som vissa "motståndare" visar upp... Om ni nu inte tycker att ÄD är en bra grej så kanske inte den här tråden i - som flera har sagt - känsliga rummet - är bästa stället att demonstrera de åsikterna i.

kram till alla er som kämpar.
    Taaaack (Ett ynkligt ett får du, för jag blir så matt av den här diskussionen.)
    Jag blir också förvånad gång på gång över hur hatiska motståndare kan vara medan alla som är positivt inställda snällt påpekar att ingen ska behöva göra något som de inte vill.
    Kraaaaam och tack, nu går jag och lägger mig! /TS. 
  • phillie12

TACK Anonym! Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, jag vet för lite. Hoppas någon annan kan svara på det här! Annars vet jag att det finns väldigt bra ÄD-trådar under ÄD-forumet! Vad fin du är som ställer upp för din syster på det sättet! KRAM!

• phillie12
    Flisan86 skrev 2010-12-28 23:22:42 följande:
    Jippie, livliga diskussioner kring äggdonation!

Det känns nästan off-topic nu, efter alla svängar kring cancer och att spola ner bebisar i toaletten, men... Jag är äggdonator och berättar gärna kort om hur det gått till för mig.

Redan då det blev lagligt ville jag donera när jag fått egna barn. Det blev flera år senare och när jag väl anmälde mig hade jag hunnit tänka i flera år. Då hade jag också fått min dotter som verkligen var pricken över i. Den ultimata anledningen att donera. Det största, viktigaste och vackraste i mitt liv. Den underbara kärleken som är större än allt annat jag någonsin upplevt. Jag tog också fasta vid en syn på äggen som inte förändrats märkvärt sedan dess.
    Det är säkert flera här som hört mig säga detta förut, men för er som inte vanligen brukar diskutera ÄD... Jag ser äggen som byggklossar eller ritningar som jag kan ge ett mottagarpar för att de ska kunna skapa sitt barn. Även om exakt samma spermie och exakt samma ägg hade blivit exakt samma embryo och vuxit i mig istället, så hade det blivit ett annat barn. Epigenetics nämndes tidigare i tråden - den som inte kollade upp det då, gör det! Det är superhäftigt, och viktigt både för mottagarparen och donatorerna.
    Jag tycker inte att det går att jämföra ett barn som blivit till med hjälp av ett ägg från mig men i en annan kvinna med mina egna barn. Det är min kropp som tillfört varenda molekyl som byggt upp mitt barn i magen, liksom mottagarparet skapar sitt barn.

Själva donationerna har inte varit särskilt krångliga för mig. Jag fick spraya eller ta p-piller, det är inte direkt tidskrävande. Jag fick inga biverkningar av något av dem. Sen sprutor. Jag har viss sprutskräck, men det gick bra ändå, man vänjer sig. Det gör faktiskt inte ont alls, och blir lätt en rutinsak. Blodprov, 30 min eftersom jag kunde ta det där jag bor. In för ultraljud, tar kanske 2 timmar inkl restid för mig, spikar en dag för äggplock och jag får schema för de sista sprutorna så att äggen ska vara lagom mogna när de plockas. Själva plocket får man räkna med tar hela dagen. Även om plocket i sig tar ca 20 minuter så behöver man vila före och efter.

Varje gång jag legat och väntat på äggplock har det legat någon tjej i sängen bredvid mig och gråtit. Första gången var det för att det hade gått åt skogen - inga ägg. Hon var så uppriven. Då tänkte jag att hon kanske kommer få ÄD också. Och kanske har de som jag donerar till suttit här precis som hon. Andra gången jag donerade låg också en kvinna och grät i sängen bredvid, hon var så nervös inför äggplocket. Jag vet såklart inte hur deras resa varit, men hennes man lät så otroligt lugn och snäll och stöttande. På eftermiddagen när vi bägge två haft plock så hade de hittat ägg hos henne och då grät hon ännu mer, och hennes make också, för att de var så glada. Så det kanske framförallt det är där jag verkligen fått se (höra) den känslomässiga berg och dal-banan det innebär för de allra flesta, särskilt de som kommit ända till ÄD-träsket. Även om det måste ha varit en mycket svår upplevelse för dem, så var det för mig en bekräftelse på att jag gjorde något väldigt betydelsefullt. Att det verkligen var värt det. Hundra gånger om!

Under äggplocken har jag i alla fall inte känt nånting alls, utan fått bra med smärtlindring, och även efteråt, fastän jag bara tagit en till värktablett på vägen hem och sen har det varit bra igen. Men en del kan få rejält ont efteråt... som säkert någon sagt tidigare i tråden, alla är ju olika.

Det här med överstimulering ska vara rätt ovanligt, även om det är många här på FL som blivit det. Generellt börjar man alltid med en låg dos för att testa vilken respons man får. Jag fick t ex höja min dos efter några dagar under första omgången eftersom vi börjat lågt. Just för att man inte ska bli överstimulerad.

Jag tror faktiskt att det är tuffare för en IVF-are att göra behandligen än för en donator. För en IVF-are har oron och allt det andra bagaget, medan en donator gör det för att hjälpa, för att de vill.

Hur som helst, jag har inte upplevt något negativt av att donera. Jag tycker att ersättningen ligger på en bra nivå och har fått ett mycket fint bemötande under behandlingarna. Om någon har frågor om själva donationsdelen får ni gärna fråga här eller inboxa! Jag är ganska påläst.
    Det här tåls att publiceras igen! 
  • phillie12
    livet leker skrev 2010-12-28 23:56:42 följande:
    Det får stå för dig att det är kränkande och ologiskt, Måste alla tycka det är OK med äggdonation bara för att vissa tycker det?
    Nej, men det var inte det TS handlade om. Nu får du lov att lämna tråden. HEJ DÅ! /TS.
  • phillie12
    Jelina068 skrev 2010-12-30 03:07:34 följande:

ts, Har bara läst din trådstart.

Efter vi fick vårt första barn genom ICSI så donerade jag ägg. JAg behövde aldrig vänta tills vi var klara med våra egna barn, så att säga. Fast nu kanske ni väljer själva att vänta med att donera till ni är klara på egen hand.

Nu kommer jag vara för gammal för att donera när jag är klar med amningen den här gången, har fått vår 3:dje sessa och allt tack vare IVF/ICSI.
    Men jag har donerat en gång vilket tyvärr inte ledde till att nåt av de två paren lyckades men dom fick åtmindstonde chansen. 6 ägg vadera fick dom.

Lycka till med både era egna försök att sen längre fram med äggdonationen.

Hej! Vad underbart att höra! Att du både gjort IVF/ICSI OCH donerat! Det ger mig hopp om att man orkar gå igenom behandlingen flera gånger! (Man är ju lite nervös nu innan allt sätter igång i januari). 
    Och vad glad jag blir att höra att du fått tre barn via ICSI (det kommer vi nog också att behöva göra), tre barn är PRECIS vad jag önskar, men efter allt det här kan jag tänka mig fem! ;)
    Jag hoppas som sagt att jag kommer orka gå igenom ÄD!

Kram och tack för din berättelse!/TS 
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!