• MrBlueSky

Varför inte donera lite ägg?!

Lavish skrev 2010-12-28 15:24:58 följande:
    Det var inte min mening att såra dig. Det är jag ledsen om jag gjorde. Kanske borde du inte läsa i trådar där ämnet diskuteras om det gör dig så ledsen?
    Istället kanske du själv bör överväga om du, med din ypperliga övertygelse, ska skriva i trådar som denna?
  • MrBlueSky
    Anonym (Fy fan) skrev 2010-12-28 15:23:04 följande:
    Detta har jag "vunnit" genom min barnlöshet:
    djup depression,ångest,panikångest,fobi för gravida och bebisar,förlorat vänner och släkt,behövs gå igenom flera IVF.er med noll resultat,fått flera missfall,sörjer djupt den som gick längst. Vill inte ens leva längre. Visst är det fantastiskt vilket liv jag "vunnit"! Du är så elak  och empatilös så du fattar det ju inte själv.
    Jag hoppas verkligen du inte tar åt dig av det Lavish skriver. Det finns ingen logik i att dela med sig av sina övertygelser när man vet att de kan såra. Du vet förhoppningsvis själv att resonemangen "kan du inte få barn är det inte meningen" och "försöker du inverka på vad som händer i ditt liv leker du gud" bara vittnar om obefintlig slutledningsförmåga och är något religiösa brukar säga av ren bekvämlighet, så skaka det bara av dig och gå vidare.

Hoppas att ni får ert barn till slut! {#emotions_dlg.flower}
  • MrBlueSky
    Blygdläppen skrev 2010-12-28 21:51:04 följande:
    Jaha, så om ägget man donerar råkar bli till ett barn, så har detta barn rätt att få veta vem man är, och leta upp en? Då ser jag det bara som ännu en till orsak att inte donera.

Har läst någonstans om ett fall där en spermadonator dessutom blev tvungen att betala underhåll för barnet, när det lesbiska par han donerat till skilde sig, och den ena mamman ansåg sig ha rätt till ekonomisk hjälp från den biologiske fadern som bara av god vilja låtit dem använda hans spermier. Vet inte om detta är sant, men om det stämmer så är det ju alldeles sjukt. Ska man bli ekonomiskt ansvarig för att man velat hjälpa ett par som inte kunde få barn själva? Kan det gå till på det här viset?
    Underbart att sprida vandringssägner Cool Vet inte ens du att det stämmer så vad har vi andra att gå på? Bättre kanske att inte yttra sig då nästa gång...
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 15:07:30 följande:
    Precis. Att gå in i en "Kämpar och kämpar men får aldrig mitt barn, är så ledsen.."-tråd och skriva "Det finns en mening med att du inte kan få barn!" är ju en sak.... att nämna "jag har personligen övertygelsen att det finns en mening med att det är som det är" när man svarar nej på en direkt frågeställning om donera eller ej är en helt annan.
    Jag måste ju vara STENDUM som inte ser den stora skillnaden mellan "det finns en mening med att du inte kan få barn" och "jag har personligen övertygelsen att det finns en mening med att det är som det är". Glad

Förklara gärna hur man kan hävda det sistnämnda utan att mena det förstnämnda.
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 22:24:17 följande:
    Det handlade främst om _sammanhanget_ . Ser du inte skillnaden mellan att till en enskild individ som startat en tråd under t ex Svårt att få barn-rubriken om hur ledsen hon är över sin barnlöshet skriva "det finns en mening med att du inte kan få barn" och att i en allmän tråd, under en allmän rubrik, rörandes att donera ägg eller ej, skriva att man inte vill donera p g a sin övertygelse att det finns en mening med att det är som det är... ja då kan jag inte hjälpa dig tyvärr.
    Sammanhanget är känsliga rummet, en tråd om äggdonation där det sitter x antal ofrivilligt barnlösa.

Det går utmärkt väl att klargöra att man själv inte vill donera utan att behöva gå in på övertygelser som kan göra redan sörjande människor förkrossade. Eller så håller man käften helt enkelt.

Och du har fortfarande inte förklarat hur man kan hävda det ena utan att mena det andra, vilket ju borde vara det minsta att förvänta sig om du ska försvara det. Menar du t.ex. att du inte hade tagit det personligt om jag menat att blondiner/folk som stavar sina namn med "ie" är korkade, om jag inte utförligen adresserade kommentaren till DIG?
  • MrBlueSky
    livet leker skrev 2010-12-28 22:48:05 följande:
    Det va inte ens jag som drog upp ordet cancer! Att det kan hänga ihop med att kunna få barn förstår jag, men frågan om äggdonation är nått helt annat tycker jag, att det är oetiskt och strider mot alla naturlagar som bara finns, att vilja ha barn till varje pris istället för att se från barnets synvinkel, är för mig en gåta. Jag skrev: Sånt är livet  -jag tycker fortfarande inte det kan uppfattas som otrevligt.
    Åhhhh! Du måste ju vara en sån där rolig människa som tycker att bögar och flator är oetiska också och strider mot mmmassor av naturlagar när de älskar och skapar/adopterar bebbar. Glad

För mig är det en gåta hur ett efterlängtat barn kan ha det sämre hos älskande föräldrar, oavsett hur det blivit till, än hos ett par som fått barnet utan hjälp från vården men som istället våldtar, misshandlar, bråkar etc.

Aja, jag antar att världen vore hemskt tråkig om ALLA hade sunda värderingar...
  • MrBlueSky
    Lavish skrev 2010-12-28 23:16:42 följande:
    Tja hade trådens rubrik varit "Tycker du att personer som stavar sitt namn med IE är korkade?" så får man kanske räkna med både Ja och Nej svar.
    Så det var bara jag som uppfattade rubriken som en retorisk fråga? Du vet, en sådan som man inte svarar på?

För ingenstans i trådstarten kan jag se en faktisk frågeställning. Om du kan - snälla, visa.
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 23:20:31 följande:
    BlueSky, som sagt jag kan inte hjälpa dig, jag kan inte visa på skillnaden jag ser tydligare än jag gjort. Förstår du inte vad jag menar får vi helt enkelt acceptera att det är så.
    Acceptera att du inte KAN påvisa någon skillnad? (Och att du undviker att besvara mina frågor..) Sure. Jag kan ju inte tvinga dig att svara.
  • MrBlueSky
    livet leker skrev 2010-12-28 23:32:46 följande:
    Allt är inte svart eller vitt, det finns dom som misshaldlar adopterade barn oxå..

Det finns alla typer av människor, det finns till o med dom som efter ÅR av försök med hjälp av IVF äntligen lyckas bli gravida och när det väl händer så gör dom ABORT. Så, det är bara att inse, alla tycker olika och tänker olika.
    Och beläggen för din ståndpunkt att ÄD är oetiskt finns... var?

(Jag drog ett grovt exempel för att höra din åsikt i frågan. Att alla är olika har jag klart för mig. Glad)
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 23:31:42 följande:
    Nej, acceptera att du inte förstår vilken skillnad jag menar. Helt enkelt. Sånt händer....
    Du kan ju inte redogöra för den egentliga skillnaden, hur kan du kräva att jag ska förstå något du inte kan förklara?

Jag väntar fortfarande på svaret på min fråga. Om jag ger uttryck för en kränkande åsikt som rör dig personligen, ett känsligt ämne i ditt liv, menar du att du hade förblivit oberörd om jag inte specifikt skrev till DIG?

Om du nu tillhör den sällsynta skaran som verkligen inte tar åt dig av vad folk tycker och tänker, kan du iaf FÖRSTÅ att andra människor tar åt sig, oavsett om man säger direkt till dem eller rakt ut i luften, att man tror att det finns en mening med att deras bror skulle ha dött i en bilolycka vid 20 eller att det finns en mening med att de blev våldtagna i åratal eller att det finns en mening med att de är ofrivilligt barnlösa?
  • MrBlueSky
    livet leker skrev 2010-12-28 23:48:48 följande:
    Du tror att alla balägg finns skrivna nånstans eller? Du skulle vilja ha en källa? Eller kanske krav på att det ska vara vetenskapligt bevisat oxå?

Att många tycker det är oetiskt är väl bara att respektera.  Du behöver inte förstå mera, bara inse.
    Det vore onekligen trevligt att höra vad du baserar dina ologiska och kränkande åsikter på, ja. Glad Annars kunde du lika gärna lämnat tråden efter att du redogjort för din åsikt.
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-28 23:53:08 följande:
    Jag kräver ingenting, jag konstaterar att du inte förstår skillnaden jag ser och försökt synliggöra. Sånt händer liksom.

(Att vara helt oberörd är f.ö. inte enda alternativet till att anse att den som skrev det inte var elak och ohyfsad och kräönkt mig personligt)

Jag har inga problem med att förstå att alla andra inte tycker och känner som jag.
    Jag tror inte att människor som är djupt deprimerade eller i sorg alltid är i stånd att hålla distans i ämnen som står dem så nära. Det går inte att kräva att de ska ha distans till folks klumpigt uttrycka åsikter och förstå att de inte menar något illa.

Därför anser jag att det minsta man kan göra är att låta bli att uttrycka (och efter upprepade tillsägelser - fortsätta försvara) sin eller andras rätt att uttrycka sånt som kan försätta ärrade människor i ännu värre sinnesstämning.

Om du har den förståelse du påstår dig ha borde du hålla med mig även om detta.
  • MrBlueSky
    livet leker skrev 2010-12-28 23:56:42 följande:
    Det får stå för dig att det är kränkande och ologiskt, Måste alla tycka det är OK med äggdonation bara för att vissa tycker det?
    Det är kränkande (om berörda parter säger till dig att det är kränkande så får vi gå efter det, tycker du inte?) och det är ologiskt: Om jag inte missminner mig var det du som drog upp att det "strider mot naturlagarna" (ditt enda argument till varför ÄD skulle vara en oetisk handling) vilket är motsägelsefullt, för sådant som strider mot naturlagarna skulle öht inte vara utförbart.

Naturligtvis har du rätt till dina kränkande och ologiska åsikter! Det jag inte tycker om är att du trycker upp dina åsikter i ansiktet på andra. Jag kan inte se någon annan mening med att du sitter här i tråden än att du vill såra folk, för några givande diskussioner är du uppenbarligen inte ute efter.
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-29 00:04:13 följande:
    Jag kräver ingenting av någon, det går ö h t att kräva eller förbjuda känslor. Jag skriver hur jag ser nu, och såg då när jag var mitt i det, på saken. Och, jag tycker inte heller att man alltid ska behöva dansa efter den allra känsligastes pipa... Inte ens i Känsliga Rummet, även om det ska råda en betydligt större fingertoppskänsla här.
    Ja, det är ju inte förbjudet att sparka på dem som ligger...
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-29 00:06:57 följande:
    Det blir lite svårt att behaga alla dessutom när några säger åt en att hålla inne med sina åsikter och någon uppmanar en att redogöra för dem. Du kan helt enkelt inte "vinna" här...
    Det är väl snarare "håll inne med dina åsikter ELLER redogör för dem om du envisas med att vara kvar i tråden".
  • MrBlueSky
    Jennie med ie skrev 2010-12-29 00:10:49 följande:
    Det finns ingen gråskala? Inget mellanting mellan att alltid dansa efter den allra känsligastes pipa och att sparka på den som ligger? Jo i min värld gör det i alla fall det...
    Som sagt... Jag tror inte att de berörda alltid är i stånd att se de fina nyanserna. Antingen är du på deras sida eller så är du inte.
  • MrBlueSky

Nu kan jag inte sitta här längre, men tittar in imorgon, så kom gärna med fler exempel på "vidriga" annonser hörni, jag kanske hittar nån av intresse!

• MrBlueSky
    livet leker skrev 2010-12-29 00:27:36 följande:
    Tyvärr, du misslyckades på båda försöken :)
    Inte då. Glad Du kanske inte har insett och aldrig kommer inse hur trångsynt du är, men du har minsann roat mig.
    livet leker skrev 2010-12-29 00:30:32 följande:
    Varför tror du att det är lag i sverige på att barn som blivit till med hjälp av äggdonation ska få reda på sitt ursprung?
    Vaför tror du att det inte är lagligt anonyma spermadonatorer i sverige?
    Aha. Du ser inte skillnad mellan att vara förälder och vara för barnet känd donator?

Eller har jag helt missförstått varför du plötsligt drar till med detta? Upplys mig.
  • MrBlueSky
    1814 skrev 2010-12-29 00:32:14 följande:
    Kan ni göra en annan tråd som heter "vidriga annonser" då, så de som är geniunt intresserade av/nyfikna på ÄD kan få ventilera här?
    Ber om ursäkt för OT.
  • MrBlueSky
    livet leker skrev 2010-12-29 00:36:17 följande:
    Precis, det är lag av en anledning... Och det är ju suveränt, värre med annonser som jag just visade, där barnet inte har en chans att få reda på sina rötter, om den vill
    Fast det är knappast något förbehållet enbart barn som blivit till med donerade ägg/spermier. Är det lika vidrigt att behålla ett barn vars fader är okänd, fastän det blivit till genom vanligt hederligt sex?
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!