• evaoregon

Varför inte donera lite ägg?!

Ethi skrev 2010-12-28 10:30:12 följande:
    Problemet är väl den där ev. förhöjda cancerrisken, som kanske eventuellt är förknippad med den hormonbehandling som krävs... Jag har en hemsk cancernoja och tror inte att jag känner att jag skulle vara beredd att låta mina egna barn växa upp utan mamma för att ett annat par ska få barn... Vilket jag samtidigt inser är en helt klart överdriven oro men den finns där 
    Jo, precis.  Det finns helt klart risker med att genomgå hormonbehandling för att donera ägg åt andra. 
    Detta läste jag på nätet om äggdonation "Processen startar med att den donerande kvinnan under några veckor får hormonbehandling. Hennes behandling synkroniseras med kvinnans som tar emot ägget. Med hjälp av ultraljud undersöks äggstockarna för att bedöma hur många äggblåsor som mognat. Vid rätt tillfälle punkteras äggblåsorna och äggen sugs ut."

Jag tycker att det är en sak om man vill genomgå detta för att själv få ett barn, men jag skulle inte göra det för någon okänd.

Sedan är jag inte heller pigg på ideen att det finns halvsyskon till mina egna barn någonstans och att jag inte har en aning om hur de har det.
  • evaoregon

Jag undrar lite nyfiket om äggdonatorn får veta hur många barn som fötts genom deras ägg.  I vissa fall blir det kanske inga barn alls av äggen och då borde det ju vara vettigt att äggdonatorn i alla fall får veta resulatet så att hon kan vara redo för om nåot barn ev kommer och knackar på när det fyllt 18 år. 

• evaoregon
    1814 skrev 2010-12-29 12:57:33 följande:
    Det kanske är orelevant eftersom inget vet hur barnen som blivit till med donerade ägg kommer göra, men av de som blivit till genom donerade spermier (dvs mycket tidigare och fler än genom äggdonation) har exakt 0 st sökt upp donatorn.
    Det kan kanske bero på att många aldrig får veta att det blivit till genom äggdonation eller spermadonation?  Tyvärr visar flera studier att många föräldrar aldrig berättar för barnet att de fick hjälp av andras ägg eller spermier.

Länk

www.unt.se/uppsala/lang-vantan-pa-aggdonation-984273.aspx
  • evaoregon
    Emmylou skrev 2010-12-29 17:37:45 följande:
    Vad jag förstått så får donatorn veta om mottagande par blivit gravida, men inte mer sen. Jag har tagit emot donerade ägg, kanske en donator kan svara mer säkert.
    Jag hittade information på en sida där det står "Donatorn är införstådd med detta och hon får om hon så önskar reda på om behandlingen resulterat i graviditet och barn, men i övrigt inga detaljer eller rättigheter att söka upp barnet."

Så donatorn verkar få veta om det blivit några barn av äggen.  Det låter ju i alla fall vettigt.
  • evaoregon

Jag läste också att en kvinnas ägg får resultera i maximalt sex barn och att äggen kan ges till två olika kvinnor.

• evaoregon
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 17:54:23 följande:
    Skulle vara intressant att veta vilka studier artikeln hänvisar till? ÄD har ju bara funnits i Sverige i några år så det kan ju inte finnas några svenska studier på barn som är större än 7-8 år. De är även rättså tuffa innan donationen med att man ska berätta för barnen om donationen eftersom de sedan har rätt att veta vem det är som donerat, bl a därför man blir utredd även av en kurator innan man tar emot donerade ägg. Det kan ju röra sig om utländska studier och där är ju donatorerna anonyma vilket ju kan förklara en del. Den info vi fick av KS var densamma som läkaren på AK sa dvs att de har intrycket av att föräldrarna berättar/kommer att berätta och vara öppna med att det är donation.
    Du kan läsa här om en svensk undersökning i slutet på 90-talet där man kom fram till att 11 % berättat för barnen att de kommit till genom spermadonation...  Man kan hoppas att det är högre siffror numera.  En av de som blivit till genom donation letar nu efter sitt ursprung.

Länk till DN artikeln

www.dn.se/insidan/insidan-hem/hemlighalls-bara-11-procent-berattar-for-barnen-om-spermadonationen
  • evaoregon
    Flisan86 skrev 2010-12-29 18:01:46 följande:
    Ja, statistiken man hänvisar till är från slutet av 90-talet, så de barnen måste ha blivit till i början av 70-talet, och då fanns det fortfarande ingen kunskap om hur viktigt det är att berätta.
    Nej, i artikeln står det att man först för 25 år sedan (1985) kom med lagen om att de som tillkommit genom spermadonation ska få veta vem som donerade.  Så jag förstår det som att det gäller de barn som fötts efter det.  Mindre än hälften i intervjun sa att de tänkte berätta för barnet, men många som inte tänkte berätta hade berättat för andra (dvs viss risk att barnet som inget vet får höra det av andra).  Hoppas det blir bättre framöver...
  • evaoregon
    Flisan86 skrev 2010-12-29 18:05:21 följande:
    1985 kom ju lagen om att barnen får veta om donatorns identitet. Så då var de barn som studien omfattar redan 15 år och omfattades inte av den lagen då de blev till... så det borde ju vara omöjligt för dem att kolla upp det ändå!?
    Jag förstår det som att det gällde barn födda efter 1985 och man frågade både om man redan hade berättat och om man tänkte göra det framöver.
  • evaoregon
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 18:08:16 följande:
    Ok, då rör det spermiedonation och inte äggdonation gjord i Sverige iaf. Jag tror att man har kommit en lång väg sedan dess. Spermiedonationer blev ju inte tillåtna i Sverige förrän 1985 om jag inte har fel, då kom iaf en lag om att barn till spermadonatorer i Sverige har rätt att veta vem som donerat. Utländska donationer är ju dock nåt helt annat, där kan ju donatorn vara både anonym och inte, vad jag förstår ser det väldigt olika ut.
    Ja, men det är ganska nedslående att färre än hälften planerade att berätta för barnet i en undersökning som gjordes om spemadonation i Sverige för cirka 10 år sedan...

"I slutet av 1990-talet gjorde Claes Gottlieb en uppföljning av lagen för Socialstyrelsen. Av 450 tillfrågade par som fått barn genom spermadonation hade endast 11 procent berättat för barnen.

– Färre än hälften sa att de tänkte berätta. Det var nedslående, men värst var kanske att många av dem hade berättat för någon annan. Risken att det kommer fram på omvägar är stor, och det kan då leda till stora problem, säger Claes Gottlieb."

• evaoregon
    Flisan86 skrev 2010-12-29 18:05:21 följande:
    1985 kom ju lagen om att barnen får veta om donatorns identitet. Så då var de barn som studien omfattar redan 15 år och omfattades inte av den lagen då de blev till... så det borde ju vara omöjligt för dem att kolla upp det ändå!?
    Nej, studien var en uppföljning av lagen och gällde barn födda 1985 och senare.  En del var då närmare 15 år.

"I slutet av 1990-talet gjorde Claes Gottlieb en uppföljning av lagen för Socialstyrelsen. Av 450 tillfrågade par som fått barn genom spermadonation hade endast 11 procent berättat för barnen.

– Färre än hälften sa att de tänkte berätta. Det var nedslående, men värst var kanske att många av dem hade berättat för någon annan. Risken att det kommer fram på omvägar är stor, och det kan då leda till stora problem, säger Claes Gottlieb."

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!