• tilving

Varför inte donera lite ägg?!

Anonym (Jag vill!) skrev 2010-12-27 22:25:13 följande:
    Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 
    kanon inlägg!  och jag förespråkar surrogatmoderskap med även om det kanske inte elagligt i sverige
  • tilving
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:51:20 följande:
    Surrogatmammor är inte lagligt i Sverige, men det är en del svenskar som använder sig av surrogatmammor utomlands.
    tack för information =)  det e bra om det förespråkas med... har själv en nä'ra som inte kan få barn men hennes ägg e bra så jag skulle kunna tänka mig göra det
  • tilving
    Flisan86 skrev 2010-12-29 18:39:21 följande:
    Jag också! När jag var gravid mådde jag så oförskämt bra att jag tänkte att jag skulle kunna bli surrogatmamma och vara gravid hela tiden.
    ja det e bra =)....  men jag har funderat angående en nära person. och funderat hit o dit om jag verkligen kan släppa barnet men givetvis kan jag, det var det första jag sa när jag fick veta att hon inte kan få barn, då var jag 16...   att jag lätt sulle göra allt för att denna person skulle kunna bli mamma =) nu 10 år senare känner jag likadant
  • tilving
    evaoregon skrev 2010-12-29 20:06:50 följande:
    Jo, det är ju tyvärr så att många som donerar ägg eller som ställer upp som surrogatmammor här i USA gör det främst för pengarna.  Då känns det lite moraliskt fel.
    jag skulle göra det utan att få betalt =) det intresserar mig inte men då måste jag påpeka att det e för en som står mig nära...  jag hade lätt gått igenom att åka utomlands osv
  • tilving
    evaoregon skrev 2010-12-29 20:39:41 följande:
    Ja, i ditt fall antog jag inte att du tänkte ta betalt.  Men att åka utomlands för att bli gravid som surrogatmamma och att föda barn utomlands kostar en del.
    självklart, hade inte räknat med att det va billigt =) allt e i betraktarens ögon
  • tilving
    Shule ya Furaha skrev 2010-12-29 20:53:10 följande:

sälja sin avkomma, usch !!!

och du anser samma om spema donation?  men ditt namn låter ju lite avlägset så du har nog 2000 års tradtion i ditt blod...  tryck inte ner folk som försöker skaffa barn på annat sett
  • tilving
    Primrose skrev 2010-12-29 21:35:49 följande:
    Jag har forskat litet i de här frågorna för några år sedan och i USA kallar man ju en surrogatmamma för "gestational"  (bärandet av embryo/foster/barn) och den kvinna vars ägg har använts för "genetic". I det fallet är alltså den donerande kvinnan (om vi gör det "enkelt" är hon den som senare ska ta hand om barnet och vara dess mamma) den biologiska. Det är alltså den donerande mamman som är mer "biologiskt" knuten till barnet i det fallet. Så det blir alltså tvärtom emot vad du beskriver. Eller anses ingen vara biologisk mamma enligt det "vetenskapsmässiga" du hänvisar till?

En notis: Det är inte så att den bärande (gestational) kvinnan/mamman inte påverkar barnet rent biologiskt. Hjärnans storlek avgörs t ex av den bärande kvinnans kropp och inte av den donerande kvinnans gener.
    tack bra information
  • tilving
    Blygdläppen skrev 2010-12-29 20:58:48 följande:
    Barnens verkliga mor är ju den mor som barnet vuxit upp med. Hon som donerade ägget är bara mor biologiskt, inte verkligt.

Och ja, för min del får man gärna "skona" barnet från att få reda på vem som donerade ägget. Hade jag donerat ett ägg hade jag då verkligen inte velat att barnet ska kunna leta reda på mig senare.
    ne lika anonymt som spema donation
  • tilving
    en glad skrev 2010-12-29 21:50:08 följande:
    Spermadonation får inte vara anonymt för barnet i Sverige. Det har vid 18 års ålder laglig rätt att få reda på sitt genetiska ursprung.
    jaså? jag bor inte i sverige så visste inte det...  det e nog bara sverige som e ett så strikt o skevt land för DE MÅSTE ha koll på allt o alls handlingar... e ju tragiskt o beröva människor deras egen myndighet...  fråga adoptiv eller familjehemsbarn vad de föredragit... växa upp i kärleksfullt hem genom surrogat eller äggdonation eller <??? det e bara vuxna som sättr stämplar på allt
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!