• Fru U

Varför inte donera lite ägg?!

Jag tycker det är en riskfylld process som man ska ta mycket allvarligt på. Har man fått de barn man önskar så tycker jag man kan överväga äggdonation annars inte.

har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • Fru U
    Anonym skrev 2010-12-28 00:03:56 följande:
    Det är oetiskt, mixtrande med naturen. nån måtta får det vara på hur mkt man ska göra för att få barn.
    Är det synd om barnet menar du?
  • Fru U
    Anonym skrev 2010-12-28 13:02:24 följande:
    Precis, dessutom är det ju välkänt  att många blir med barn efter en adoption. Man slappnar väl av litegrann - plötsligt går det.
    Kanske dags att läsa på lite. Det är ca 2-3% som blir gravida efter en adoption, samma procentsats som skulle blivit gravida även om de inte adopterade.

så ditt slappna av.. tja fl's regler förbjuder mig att tala om vad jag tycker om den sortens uttalande så puss på dig
  • Fru U

Nej man har inte rätt att uttrycka sina åsikter om livets start och tankar om vilka ska få barn i en tråd i känsliga rummet som handlar om att tala om möjligheterna att donera ägg.

Vill ni diskutera etik, starta en egen tråd

• Fru U

går knappast att misstolka trådens intention i känsliga rummet (med de regler som gäller här) och att det klart och tydligt står i ts att hon vill informera om att man kan donera ägg

Står inget om att diskutera gärna om livets uppkomst eller om det är rätt eller fel med ÄD

• Fru U
    Lavish skrev 2010-12-28 16:13:09 följande:
    Tja om det nu är så att jag misstolkade så var det en ärlig misstolkning. Men du tror också att jag bara skrev för att vara elak och såra andra alltså?

Nej det står inget om att diskutera livets uppkomst. Men kanske tolkade jag tråden för mycket utifrån rubriken "Varför inte donera lite ägg?" Det var helt enkelt den frågan jag svarade på.
    Nej jag tror inte att du är medvetet elak men om man läser ts står det klart att detta inte är en diskussionstråd om för eller emot eller ens en fråga om "kan du tänka dig donera ägg" (ett flertal sådana trådar har funnits)

Men kan du förstå att du uppfattas som elak i en tråd som denna och med stoltheten i behåll vandra vidare till andra mer lämpliga trådar?
  • Fru U
    Lavish skrev 2010-12-28 16:23:18 följande:
    Men jag har faktiskt lite svårt att acceptera att jag uppfattas som medvetet elak i tråden. Någon stolthet vet jag inte om jag känner att jag måste rädda. Jag vill bara förstå varför jag är elak, och hur jag ska hantera situationen att jag uppfattas som elak fast jag verkligen inte haft något sådant uppsåt, för framtiden.
    Du uppfattas som elak för att du yttrar tanken på att det kan finnas en mening med att man inte får barn på naturlig väg och att man då kanske faktiskt inte är meningen att man ska ha barn. Att det finns någon interstellär (stavning?) tanke bakom att man har problem.

Särskilt när man går in i en tråd som handlar om att hjälpa barnlösa par få barn. Att då börja prata om att det som sagt kanske finns en tanke bakom det uppfattas som väldigt elakt

Hjälper det dig?
  • Fru U
    livet leker skrev 2010-12-28 22:09:05 följande:
    Eller så är det just det dom behöver få höra och kanske inse
    Så för att shit happens så ska man inte få barn. Moget, väldigt moget.

Cancer, operationer, sjukdomar som ger sammanväxningar och stoppar möjligheten för ägg att ta sig fram... Allt det där ska man alltså se som skäl till att man inte borde ha barn...

Yeah right.

Om du har någon form av självrespekt lämnar du tråden du ändå inte har att göra i. En tråd i KR som handlar om att prata om att man kan donera ägg, och inget annat!
  • Fru U
    livet leker skrev 2010-12-28 22:41:46 följande:
    anmäla för vad..?
    ot o påhopp, men det lär du ju märka
  • Fru U
    livet leker skrev 2010-12-28 22:58:38 följande:
    Du behöver inte prata om mig hela tiden, empati är nått jag inte saknar.. fortfarande.
    Och ändå tog du åt dig fast du inte ens kan vara säker på vem jag pratar om.

Pratar om dig hela tiden? Känns som att du har rätt höga tankar om dig själv om du tror det.

Att svara på några inlägg under några minuter anser jag inte är hela tiden men oavsett så är det slut för jag tänker inte bidra till denna ot-diskussion.
  • Fru U
    Jennie med ie skrev 2010-12-29 00:10:49 följande:
    Det finns ingen gråskala? Inget mellanting mellan att alltid dansa efter den allra känsligastes pipa och att sparka på den som ligger? Jo i min värld gör det i alla fall det...
    I känsliga rummet är den gränsen så hårfin att man bör tänka både en och två och tio gånger innan man skriver något som går emot det ts vill prata om.

KR är inte till för diskussioner, även om fl till viss del lättat på det i en del av forumet - för att man ska kunna diskutera om sådant som är personligt men känsligt, tex sexuella övergrepp. Men gränsen för vad som är okej att diskutera är smal, väldigt smal. Detta ämne i KR är inte ett diskussionsämne där det är okej att diskutera etik
  • Fru U
    Jennie med ie skrev 2010-12-29 00:21:08 följande:
    Ja, man bör tänka flera gånger. Det säger jag inte emot. Har inte på långa vägar hävdat att det är okej att skriva vad som helst, och har själv sagt emot ett flertal "donationskritiska" skribenter fera gånger.... Däremot vidhåller jag att formuleringen av TS, och även placeringen under "allmänt", faktiskt inbjuder till "jag donerar inte ägg för att....."-svar, svar som sen kan bygga på både etik, känslor, ekonomi, fysiska omständigheter eller en kombination av dessa.
    Förvisso. En bättre placering hade kanske varit under "svårt att få barn". Men svar som eg är ovidkommande måste inte leda till diskussion om folk hade respekterat forumets regler och i vissa fall helt vanligt jäkla hyfs (säger inte att du inte har hyfs, bäst att vara tydlig på fl).

Hela denna diskussion dig och mig imellan är ot och hör eg inte ens hemma här, den borde inte ens behövas med tanke på att tråden ligger i KR
  • Fru U

Självklart händer det att par som gör ivf gör abort. Barnet kan vara skadat precis som vid alla andra graviditeter och man har ingen skyldighet att behålla ett barn som är sjukt bara för att man gjort ivf.

• Fru U
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:51:20 följande:
    Surrogatmammor är inte lagligt i Sverige, men det är en del svenskar som använder sig av surrogatmammor utomlands.
    Inte utan problem
  • Fru U
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:59:35 följande:
    Det beror på vilket land man anlitar surrogatmamman i.  Här i USA verkar det gå smidigt. 

Finns en massa mer info i den här diskussionen

www.familjeliv.se/Forum-4-337/m56019699.html
    Jag vet bara att om man använder donerade ägg o spermier så kan det bli stora problem när man ska hem
  • Fru U
    evaoregon skrev 2010-12-29 19:19:43 följande:
    Du får läsa i tråden som jag länkade till.  I bl a Indien och USA så har man erfarenhet av svenska par och man vet hur man ska hantera allt det rättsliga utan att det blir några som helst problem när barnet kommer med föräldrarna till Sverige.  Det svenska paret som ska ta hand om barnet står på födelsebeviset.
    Det gjorde för det paret som jag läste om också, de hade ändå problem att få pass till barnet

Det är synd att det alltid ska vara svenska myndigheter som ställer till problem.

Jag önskar alla som gör det lycka till, ibland kan jag önska att jag hade ekonomin till det (men bara ibland, då jag har lite moraliska betänkligheter kring det)
  • Fru U
    evaoregon skrev 2010-12-29 19:37:51 följande:
    Vilket land gällde det?  De som jag läst om i tidningarna har använt sig av surrogatmödrar i forna Östeuropa.

Att de svenska myndigheterna ställer till problem beror nog på att surrogatmödrar inte är tillåtna i Sverige och man ser inte så positivt på de som "kringår" lagarna och anlitar kvinnor utomlands.
    Ryssland. Det som ställde till det var att de inte kunde bevisa att de var genetiska föräldrar och hon hade ju inte varit gravid... ergo problem

De kom hem till sist, efter mycket krångel.

Jag vet att det är enklare om man använder egna ägg o spermier i/till surrogatmamman
  • Fru U
    FeliXia skrev 2010-12-29 20:57:05 följande:
    Är det inte mycket hormoner inblandat för att få donera ägg?
    Jo
    Millan77 skrev 2010-12-29 21:03:36 följande:
    Har oxå den frågan....
    o skulle det ta lång tid att donera ägg???
    Flera månader?????
    Inte flera månader. En cykel om har minns rätt
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!