• 1814

Varför inte donera lite ägg?!

MatsAtari skrev 2010-12-28 17:04:13 följande:
    Det är i Danmark man får 500kr. I sverige får man max 400kr/lämningstillfälle och om man inte skulle råka bo i en stad som har reproduktionscentraler så kan du dra bort ytterliggare 200-300kr/lämningstillfälle för resorna.
    Kvar blir ca 1-200kr alltså. Det är alltså inget man gör i ekonomiskt syfte.
    Fast det står faktiskt i ett förslag (hos Socialstyrelsen) att höja ersättningen för äggdonatorer eftersom den inte motsvarar den timersättning 500 kr / donation som spermiedonatorer får. Så någonstans i Sverige borde man få 500 kr?
  • 1814
    MatsAtari skrev 2010-12-28 17:23:37 följande:
    Timersättningen beror ju på hur snabb man är.
    Är man färdig på 1min så har man ju 24 000kr/timme skattefrittSkrattande
    Hahaha! Jag menar att som timersättning för förväntad tid det tar att donera är 4000 ingenting i jämförelse.
  • 1814
    MatsAtari skrev 2010-12-28 17:29:48 följande:
    Nej, det håller jag med om. I Finland får äggmottagare betala 7000€= 63 000kr +25-30 000kr för själva ivf-en så man undrar ju var pengarna går iväg någonstans.
    Ja, det kan man undra, för handel med mänskliga celler och vävnader är olagligt i hela Europa vad jag vet. Vad jag har hört (från donatorer i Riga visserligen) så är ersättningen €2-300 där.
  • 1814
    MatsAtari skrev 2010-12-28 17:34:13 följande:
    Det kan det visst göra om man har otur.
    Det är en många mediciner och sprutor tjejerna ska ta.
    Hormoner är inte alls helt ofarligt att stoppa i sig.
    Den enda egentliga risken är överstimulering, vilket är anledningen att man kontrolleras noga under stimuleringen. Det har tidigare även påståtts öka risken för cancer, men det vet man numer inte är sant.
  • 1814
    MrBlueSky skrev 2010-12-29 00:25:52 följande:
    Nu kan jag inte sitta här längre, men tittar in imorgon, så kom gärna med fler exempel på "vidriga" annonser hörni, jag kanske hittar nån av intresse!
    Kan ni göra en annan tråd som heter "vidriga annonser" då, så de som är geniunt intresserade av/nyfikna på ÄD kan få ventilera här?
  • 1814
    Primrose skrev 2010-12-29 00:45:32 följande:
    Varsågod, några länkar. Det finns många. Saken är den att det finns risker med behandlingarna och det krävs också ännu mer forskning, vad gäller cancerrisken. Som du kan läsa nedan kan översimulering av äggstockarna t o m leda till döden. Naturligtvis är det ovanligt, men det är, trots allt, något en äggdonator ska vara medveten om.

"Women who start IVF after the age of 30 appear to be at increased risk of developing breast cancer."
    onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1524-47...

"Women who have been exposed to fertility drugs with IVF seem to have a transient increase in the risk of having breast or uterine cancer diagnosed in the first year after treatment"
    linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0140673...
    "Severe reactions to the pre-retrieval medications include ovarian hyper stimulation syndrome (OHSS), where fluid in the chest and abdomen can cause injury or death, and adnexal torsion, which occurs when an over stimulated ovary twists and cuts off its blood supply."
    www.ehow.com/facts_5576467_egg-donor-complica...

Read more: Egg Donor Complications | eHow.com www.ehow.com/facts_5576467_egg-donor-complica...#ixzz19S8lbY6f
    www.ehow.com/video_7594671_risks-donating-egg...

Här en artikel om en svensk undersökning som inte anser att det finns en ökad cancerrisk:
    "Fertility treatment drugs may not be tied to an increased risk of developing cancer, suggests a new study of more than 24,000 Swedish women treated with in vitro fertilization (IVF)."
    www.msnbc.msn.com/id/40479186/ns/health-cance.../
    Forskningen som pekar på ATT man får ökad risk för cancer är ÄLDRE än de som pekar på att man INTE får det, där man jämfört IVF-behandlade med övriga befolkningen.

Ang överstimulering så är risken att man blir SÅ överstimulerad att man DÖR om man tex shottar i sig en hel behandlingsdos på en gång. Typ som man kan dö av att äta en hel burk annan medicin på en gång.
  • 1814
    Red Velvet skrev 2010-12-29 00:53:01 följande:

Jag tänker minsann behålla mina ägg själv, inte så sugen på äggröra.

tant, du behöver nog sova lite. Nalle
  • 1814
    Anonym (Vill) skrev 2010-12-29 01:15:32 följande:
    de va väl nån i tråden som "gett" 4a graviditeter....
    6 barn är det enl soc styrelsen. Vissa kommuner säger "6 familjer", men det är deras tolkning..
  • 1814
    MrBlueSky skrev 2010-12-29 01:22:48 följande:
    Ber om ursäkt för OT.
    Tack!! {#emotions_dlg.flower}
  • 1814
    Primrose skrev 2010-12-29 01:09:46 följande:
    där kan kvinnor donera ägg av ekonomiska, snarare än altruistiska skäl.
    Åh jag blir arg över det där! I EU ska/får/bör INGEN donera av ekonomiska skäl utan ENBART av altruistiska skäl, men det finns så många kvinnor i t ex Riga som är så desperata efter pengar att köpa mat till sina barn med att de gör det för småsummor ändå. Resten av donatorerna gör det VISST av atruistiska skäl!
    Primrose skrev 2010-12-29 01:25:20 följande:
    "Two to five days later, each of the fertilized eggs will be a ball of cells called an embryo. Your doctor will insert two to four embryos into your uterus through your cervix using a thin catheter."

webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:o53b-dWVCS0J:www.babycenter.com/0_fertility-treat ment-donor-eggs-and-embryos_4098.bc+eggs+received+ egg+donation&cd=4&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firef ox-a

Nej, jag kan inte visa någon statistik och är inte intresserad av det egentligen. Efter vad jag har hört är det snarare regel än undantag, vid utländska kliniker, att man inför fler än ett pre-embryo. Men det är inte så intressant och inte det jag ville skriva om i den här tråden egentligen. MItt dilemma rör riskerna för den donerande kvinnan.
    Vad refererar du till? Att de får 2-4 embryon i USA? För det första är det knappast någon här som åker till USA och gör ÄD. I EU får man 1-2 embryon tillbaka, MAX 3. De kliniker som alltid sätter in många embryon tänker nog mer på sin statistik över birth-rate per ET/FET än kvinnorna som får äggen och riskerar trillingar!
  • 1814
    Moderator skrev 2010-12-29 08:09:25 följande:
    Tråden kommer att flyttas ut ur KR då det blivit en allmändiskussions och debattråd.
    Observera att det inte kommer att vara möjligt att skriva anonymt.
    /Moderator
    Vad tråkigt att det blev så off-topic. Att göra tråden icke-anonym förstör ju själva poängen med att kunna vara anonym som potentiell donator med frågor och funderingar.
  • 1814
    Jessa med 3 skrev 2010-12-29 09:06:40 följande:
    Jag har genomgått en IVF och blev mycket överstimulerad, inlagd och tappad på över 10l vätska ur buken osv. Risken för den donerande kvinnan är inte obetydlig och inget jag skulle kunna göra nu när jag har barn som är beroende av mig... Jag skulle nog också ha känslan att jag donerade delar av vår familj och det skulle kännas svårt...
    Vet du varför du blev så överstimulerad? Gjorde man kontroller under sprut-tiden? Kom ni ända till ET? Hoppas det är okej att jag frågar, jag funderar lite på varför vissa blir överstimulerade...om det är klinikerna som helt enkelt har dålig koll, eller om det sker ändå.
  • 1814
    Irma01 skrev 2010-12-29 08:51:45 följande:
    Jag tror att det öerhört viktig att vara ärlig och inte dölja detta för barnet...
    Jag håller med helt Irma01, det är att ljuga för sitt barn under uppväxten som verkligen kan göra stor skada. Hur barnet blivit till är ju ingen stor sak så länge alla är ärliga från början. Eller jo, det är ju en stor sak. En ytterligare bekräftelse på hur efterlängtat barnet var.
  • 1814
    Jessa med 3 skrev 2010-12-29 09:32:31 följande:
    Jag var nog mer lättstimulerad än de räknat med. Det var på gränsen att jag skulle få gå vidare till ET, men efter provtagning fick jag ändå det - och det var då jag blev riktigt dålig. Min man kallade mig för humlan, för att jag svällde upp så runt om

Det var över sex år sedan, och jag har förträngt det mesta tror jag... Jag skulle aldrig göra det ogjort, för sen fick vi vår son (och två syskon, utan hjälp).
    Oj! Ja. Jo, jag tänkte att det kanske var så, för om det finns en begynnande överstimulering går man numer inte vidare till ET, eftersom det kan vara droppen som får bägaren att rinner över så att säga. Vanligtvis kommer ju symptomen gradvis och förhoppningsvis är alla som får behandling medvetna om dessa så att man själv kan hålla reda på t ex mörk urin och känningar i äggstockarna och allt vad det är.
    Grattis till kidsen också! Kul att det gick utan hjälp sen också!
  • 1814
    Millan77 skrev 2010-12-29 09:40:41 följande:
    Orkar inte leta genom hela tråden.....

Men var donerar man någonstans??????GladSkrattande

Om jag nu skulle  vilja.......vet inte om jag vill avbryta mina p-piller.......
    Det beror på var du bor! Du kan donera i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Jönköing, Linköping...hmm något mer ställe tror jag... Vilken större stad är närmast dig?
  • 1814
    PW58 skrev 2010-12-29 12:50:41 följande:
    Självklart så är det ett väldigt bra alternativ att donera ägg, jag funderade på att göra det någongång i framtiden tills jag läste att man inte får vara anonym när man gör det, utan att barnet som "det barnlösa paret" kanske får faktist har rätt att söka upp en i framtiden, då jag är ganska blödig och inte skulle kunna släppa iväg det barnet om det kom och hälsade på så är det nog inte nått alternativ för mig:/
    Ja, fast man får inte den informationen förren "barnet" är av mogen ålder, dvs myndig eller där omkring. Det är inte ett litet barn som kommer och knackar på.

Det kanske är orelevant eftersom inget vet hur barnen som blivit till med donerade ägg kommer göra, men av de som blivit till genom donerade spermier (dvs mycket tidigare och fler än genom äggdonation) har exakt 0 st sökt upp donatorn.
  • 1814
    Villimey skrev 2010-12-29 22:12:29 följande:
    Jag kan ju inte se att äggdonator spelar så lite roll för genetiken som man ibland vill framstå det som. Men abosolut så håller jag med om det du skriver oavsett hur våra barn har kommit till oss är det omhändertagandet och kärleken som gör oss till föräldrar.

Klokt Primrose
    Tanken är ju, som nämnts tidigare i tråden, att donatorn bidrar med det genetiska materialet och den biologiska mammans/mottagarens kropp påverkar vilka gener som aktiveras. Donatorns gener är ju jätteviktiga, som byggmaterialet för ett hus. Man kan inte bygga ett trähus av tegelstenar. Men det är ju fortfarande den biologiska mamman som bygger det och även påverkar hur det kommer bli.
  • 1814

Saxat från en hemsida helt utan egen referens så det är rätt meningslöst att länka dit (gift of love), men ändå;

What does the filed of "Epigenetics" have to say about the child conceived via egg donation?

Genes are expressed within a given child depending on the environment and its effects. The environment is the pregnany woman's womb and its is her genes, and not the egg donor's, that will determine how the genes received from the egg donor,  are expressed. The child born would have been emotionally and physically different had the child been carried to term by the egg donor.

Babies via egg donation & the importance of the birth mother

Epigenetics is a new (well to some of us!) buzzword in the field of egg donation for conception. Essentially Epigenetics refers to factors outside the gene, such as a cell's exposure to hormones or genetic variations that can modify a gene. Such factors can change what is ultimately expressed; they can change a phenotype i.e.: they can alter what an organism looks like as a consequence of the interaction of its gene AND the environment. In terms of conception via egg donation that environment begins with the womb of the birth mother. Some examples include hormone and reproductive factors in a woman that may influence the chances of breast and ovarian cancer. These factors are believed to be linked to a woman's exposure to estrogen and progesterone and their effects on cell differentiation in the breast that occur during pregnancy.
    Conventional science has historically linked cell behaviour to the genes present. Latest research suggests however that cells send out signals unique to an individual that I turn receives signals from the outside. This is specifically interesting for birth mothers where it appears our identities may be formed in the womb, linked to an exterior field of energy.

World Epigenetics studies are now focusing on how donor conceived babies DNA may actually be expressed based on the woman who carries that baby. The study of Epigenetics reveals that our lives are more than the sum of our inherited genes. During growth in the womb and after birth
    differences begin to reveal themselves due to specific genes being active in some people and non-active I others. There are a number of reasons for certain genes to be active and others not including the way the hosts body functions, lifestyle and how we think and feel – our emotions and reactions. The world of babies conceived via egg donation it’s the woman carrying the baby at the conception of life that starts the process of which genes are active and non-active. The birth mother helps shape the baby she carries from the moment that embryo is implanted in her uterus.

Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!