• Flisan86

Varför inte donera lite ägg?!

villsågärna38 skrev 2010-12-28 23:51:12 följande:
    Håller med! Flisan är en hjältinna
    Nej, DU är en hjältinna! Världens ballaste hjältinna!
    phillie12 skrev 2010-12-28 23:49:28 följande:
    Det här tåls att publiceras igen! 
    Tack! Det känns alltid roligt att berätta och förhoppningsvis inspirera och visa nya synvinklar.
  • Flisan86
    Anonym skrev 2010-12-28 23:52:46 följande:
    Det finns förhandsgranskning i menyraden längst till höger..
    OOOH!!! Tack! Det var dagens nyhet för mig!
  • Flisan86
    lyckligtlottad1982 skrev 2010-12-28 23:53:34 följande:
    Tack för att du är enfantastisk människa som är med och donerar ägg. Önskar fler var som nu. Barnlöshet är verkligen en olycka och en form av livskris. Jag väntar på äggdonation. Det är såna som du som för den långsmma kön att sakta röra sig framåt! TACK min vän! 
    Det är människor som du som går igenom det här för era barn som är fantastiska! Hoppas att fler fattar att man faktiskt måste vara av en viss kaliber för att orka och träla sig igenom dessa träskmarker...ni som får äggen förtjänar lika mycket kudos. Och lycka till med er ÄD!
  • Flisan86
    Juni flickan skrev 2010-12-29 00:01:04 följande:
    Har bara läst trådstarten.
    Jag tänker som så, jag skulle inte vilja donera mina ägg eftersom jag och mina barn inte vet vem barnet är.
    Hur blir det om han/hon gifter sig med sin egen bror/systen, än värre, skaffar barn!
    Det är ju en av orsakerna varför det är så viktigt att berätta för sitt barn om hur det blivit till. Hittills har jag faktiskt bara hört om ett par som inte vill berätta och de gjorde ÄD utomlands. I Sverige är det en del i utredningen (av mottagarna) att ta reda på om de kommer berätta för barnet.
    Varje donator får ge upphov till max 6 barn. Det är väl också för att på något vis begränsa spridningen.
  • Flisan86
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 00:06:32 följande:
    Ja och i myndig ålder får ju även barnet veta vem som är donatorn.
    OM barnet själv vill! Hittills är det ju 0 barn som sökt upp sina spermadonatorer.
  • Flisan86
    Millan77 skrev 2010-12-29 09:40:41 följande:
    Orkar inte leta genom hela tråden.....

Men var donerar man någonstans??????GladSkrattande

Om jag nu skulle  vilja.......vet inte om jag vill avbryta mina p-piller.......
    Jag gjorde faktiskt en lista för ett tag sen, kan ju klistra in den här också! Den är för mottagare och inte donatorer, men det går att klicka vidare till sidorna för donatorer i alla länkarna.

Stockholm Karolinska

Göteborg Sahlgrenska

Malmö RMC

Linköping RMC

Uppsala Akademiska

Örebro USÖ

Umeå IVF-kliniken

• Flisan86
    ShaGaDeLiC skrev 2010-12-29 11:40:58 följande:
    Ja hallå, nu är jag här igen.
    Innan jag somnade igår låg jag och tänkte på denna tråden och om att donera ägg. En tanke som for upp är, OM man vill donera, hur funkar det med p-piller opch sådant? Jag har ju ingen aning, men det känns någonstans som man inte kan/ska äta p-piller ifall man ska donera? Det kanske till och med är självklart att man inte ska, men jag frågar för att lära mig, även ifall någon anser att det är en dum fråga
    Nej, du kan inte äta p-piller genomgår behandlingen, men en del synkas med mottagaren genom just p-piller. Det ser lite olika ut för olika personer och i olika delar i landet.

Preventivmedel utan hormoner som t ex kopparspiral är dock inget problem vid donation. (Varje gång jag gjorde VUL blev läkarna så förvånade över att se en spiral, en till och med sa "Du vet om att du har spiral?" Hon trodde nog att jag skulle göra IVF. Hahaha!)
  • Flisan86
    cloudberry79 skrev 2010-12-29 15:47:35 följande:
    Skulle jag donera så skulle jag vilja skicka ett brev till mottagaren typ "Jag heter så-och-så, jag har x biologiska barn som heter nn och nn. Jag vill absolut inte att ni som mottagare eller ert barn kontaktar mig". Kan man göra det, eller kan inte sådant förmedlas mellan donator och mottagare?
    Måste bara inflika lite info.

Donatorn kan om donatorn vill skriva ett brev till de barn som eventuellt blir till, alternativt fylla i ett formulär med viss information. Detta är helt frivilligt.

När barnet är av moget ålder och om det vill så kan det kontakta sjukhuset där äggen blivit donerade. Sjukhuset kan då lämna ut namn på donatorn, men om barnet vill ta kontakt så ringer själva kliniken till mottagaren och frågar om det är okej först och gör upp något med dem! Donatorn har inga som helst skyldigheter att finnas tillhands för barnet på något sätt, men barnet har rätt att få veta vem donatorn är. I övrigt har barnet lika lite rätt att tränga sig in i donatorns liv som vem som helst.
  • Flisan86
    evaoregon skrev 2010-12-29 17:31:01 följande:
    Det kan kanske bero på att många aldrig får veta att det blivit till genom äggdonation eller spermadonation?  Tyvärr visar flera studier att många föräldrar aldrig berättar för barnet att de fick hjälp av andras ägg eller spermier.

Länk

www.unt.se/uppsala/lang-vantan-pa-aggdonation...
    Ja, tyvärr är det så tråkigt. Men jag tror inte att man la samma vikt vid att berätta för barnet då (för 15-20 år sedan). En gång i tiden till och med rekommenderade man att aldrig berätta för barnet, det är möjligt att man gjorde det då. Idag vet man ju att det är helt fel.
    evaoregon skrev 2010-12-29 17:22:41 följande:
    Jag undrar lite nyfiket om äggdonatorn får veta hur många barn som fötts genom deras ägg.  I vissa fall blir det kanske inga barn alls av äggen och då borde det ju vara vettigt att äggdonatorn i alla fall får veta resulatet så att hon kan vara redo för om nåot barn ev kommer och knackar på när det fyllt 18 år. 
    Ja, det får man veta, men bara om man själv frågar. Jag tror att det handlar mest om att hålla reda på hur många barn som blir till. Embryona kan ju förvaras i upp till 5 år så man kanske inte vet exakt när barnen blivit till, men man får veta om någon blivit gravid och om barn fötts. Men som sagt, bara om man frågar själv.
  • Flisan86
    evaoregon skrev 2010-12-29 17:45:49 följande:
    Jag läste också att en kvinnas ägg får resultera i maximalt sex barn och att äggen kan ges till två olika kvinnor.
    En donator bör inte ge upphov till fler än 6 barn (födda barn alltså, inte embryon). När man donerar brukar äggen delas på två mottagarpar, så att fler får chansen och kön går frammåt lite fortare.
  • Flisan86
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 17:54:23 följande:
    Skulle vara intressant att veta vilka studier artikeln hänvisar till? ÄD har ju bara funnits i Sverige i några år så det kan ju inte finnas några svenska studier på barn som är större än 7-8 år. De är även rättså tuffa innan donationen med att man ska berätta för barnen om donationen eftersom de sedan har rätt att veta vem det är som donerat, bl a därför man blir utredd även av en kurator innan man tar emot donerade ägg. Det kan ju röra sig om utländska studier och där är ju donatorerna anonyma vilket ju kan förklara en del. Den info vi fick av KS var densamma som läkaren på AK sa dvs att de har intrycket av att föräldrarna berättar/kommer att berätta och vara öppna med att det är donation.
    Ja, statistiken man hänvisar till är från slutet av 90-talet, så de barnen måste ha blivit till i början av 70-talet, och då fanns det fortfarande ingen kunskap om hur viktigt det är att berätta.
  • Flisan86
    Flisan86 skrev 2010-12-29 18:01:46 följande:
    Ja, statistiken man hänvisar till är från slutet av 90-talet, så de barnen måste ha blivit till i början av 70-talet, och då fanns det fortfarande ingen kunskap om hur viktigt det är att berätta.
    1985 kom ju lagen om att barnen får veta om donatorns identitet. Så då var de barn som studien omfattar redan 15 år och omfattades inte av den lagen då de blev till... så det borde ju vara omöjligt för dem att kolla upp det ändå!?
  • Flisan86
    evaoregon skrev 2010-12-29 18:26:17 följande:
    Varför skulle statistiken gälla barn som är närmare 30 år?  Om man är född i början av 70-talet, t ex 1971, så skulle man vara 28 år 1999.
    Oj, min fantastiska sifferförmåga slår till igen. Slutet av 70-talet såklart.
  • Flisan86
    tilving skrev 2010-12-29 18:36:14 följande:
    kanon inlägg!  och jag förespråkar surrogatmoderskap med även om det kanske inte elagligt i sverige
    Jag också! När jag var gravid mådde jag så oförskämt bra att jag tänkte att jag skulle kunna bli surrogatmamma och vara gravid hela tiden.
  • Flisan86
    tilving skrev 2010-12-29 19:38:32 följande:
    ja det e bra =)....  men jag har funderat angående en nära person. och funderat hit o dit om jag verkligen kan släppa barnet men givetvis kan jag, det var det första jag sa när jag fick veta att hon inte kan få barn, då var jag 16...   att jag lätt sulle göra allt för att denna person skulle kunna bli mamma =) nu 10 år senare känner jag likadant
    Jag har faktiskt knappt tänkt på det alls, men det var min spontana tanke då. Det är en himla fin tanke att gå igenom en graviditet för din vän....DET vore ett stort åtagande! 
  • Flisan86
    evaoregon skrev 2010-12-30 00:44:55 följande:
    Intressant läsning!  Tack för att du delade med dig!  Glad
    Roligt att du läste det och tyckte att det var intressant! Glad
  • Flisan86
    Ekorrfamiljen skrev 2010-12-31 13:10:01 följande:
    Hmm, kom på en sak till som gör att jag kanske inte är så lämplig som donator. Drömmer Min pappa har någon form av diagnos inom NPF och förmodligen har jag också det. Min äldste son har ADD (under utredning) och mellansonen har ADHD och atypisk autism. Visst tar man med sådant i beräkningen när man godkänner för donation?
    Jag tror inte att du får donera om du har barn med ADHD/ADD/autism och din pappa dessutom har det. Men det skadar ju aldrig att fråga!
    Robzgurl skrev 2011-01-12 15:24:40 följande:
    Bör man vara färdig med sina egna barn så att säga innan man donerar?

Jag har två och vill ha ett tredje om ngra år. Bör jag vänta med ÄD tills dess??

De rekommenderar att man fått de barn man vill ha först. Den främst anledningen är att om du blir ofrivilligt barnlös senare i livet kan det kännas tungt att ha "givit bort" sina fungerande ägg. Det finns ju också en minimal komplikationsrisk som de måste ta med i beräkningarna. Men framför allt för att slippa stå ofrivilligt barnlös fastän du tidigare haft fungerade ägg som du donerat till någon annan.

Personligen förstår jag inte riktigt logiken i det. Jag skulle nog vara glad att de ägg som faktiskt fungerade fick göra någon nytta. Annars kunde jag lika väl kunna stå ofrivilligt barnlös och gråta över att jag spolat ner de fungerade äggen i toaletten, för det är ju alternativet.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!