Ekorrfamiljen skrev 2010-12-31 13:10:01 följande:
Hmm, kom på en sak till som gör att jag kanske inte är så lämplig som donator.

Min pappa har någon form av diagnos inom NPF och förmodligen har jag också det. Min äldste son har ADD (under utredning) och mellansonen har ADHD och atypisk autism. Visst tar man med sådant i beräkningen när man godkänner för donation?
Jag tror inte att du får donera om du har barn med ADHD/ADD/autism och din pappa dessutom har det. Men det skadar ju aldrig att fråga!

Robzgurl skrev 2011-01-12 15:24:40 följande:
Bör man vara färdig med sina egna barn så att säga innan man donerar?
Jag har två och vill ha ett tredje om ngra år. Bör jag vänta med ÄD tills dess??
De rekommenderar att man fått de barn man vill ha först. Den främst anledningen är att om du blir ofrivilligt barnlös senare i livet kan det kännas tungt att ha "givit bort" sina fungerande ägg. Det finns ju också en minimal komplikationsrisk som de måste ta med i beräkningarna. Men framför allt för att slippa stå ofrivilligt barnlös fastän du tidigare haft fungerade ägg som du donerat till någon annan.
Personligen förstår jag inte riktigt logiken i det. Jag skulle nog vara glad att de ägg som faktiskt fungerade fick göra någon nytta. Annars kunde jag lika väl kunna stå ofrivilligt barnlös och gråta över att jag spolat ner de fungerade äggen i toaletten, för det är ju alternativet.