-
Men varför inte?Jennie med ie skrev 2010-12-28 15:09:00 följande:Eftersom det är så hypotetiskt kan jag svara ett tredje alternativ: inte ta emot nåt alls. -
Jag skulle kunna tänka mig att donera ägg, men det måste det väl ändå vara bättre att adoptera? Det finns ju jättemånga barn i Sverige och världen som far illa. Är det inte bättre att satsa på adoption istället för att på "konstgjord" väg skaffa barn?
-
Lavish: Jag gissar att du är Jehovas har jag rätt då?
De tar inte emot blod heller av den anledningen att de anser att det är meningen att de ska förblöda om de gör det osv. Att det är Guds övergripande plan i vad som ska ske.
Men gissa vad. Majoriteten av folket är inte Jehovas, och inte lagstiftarna heller så synd för dig men det är tillåtet att få donerat blod och donerade ägg osv. -
Det finns nog väldigt många barnlösa som glatt skulle göra det.Anonym (mia) skrev 2010-12-28 16:52:25 följande:Alla de stackars barnen som sitter föräldralösa då? Är det ingen som bryr sig om dem? Adoptera istället för att mixtra ihop ett barn med andra människors ägg och sperma.
Som systemet ser ut så är det dock nästan enbart väldigt välbeställda personer som adoptera.
Hur många tror du har pengarna och dessutom orkar gå igenom myndigheterna? -
När min bästa vännina och hennes man inte kunde få barn dök frågan upp för mig. Jag anmälde mig för donation men ratades efetrsom ett av mina fyra barn har aspergers syndrom. Alla i min släkt inklusive mig själv är fullt frisk och jag var under 30 år och akademiker. Och, det är alldeles för ont om donatorer. Jag trodde att det alltid var att köpa grisen i säcken för alla när man får barn men vid donation vill ingen ha ägg från en som jag. Det kändes lite hemskt faktiskt eftersom nästan alla människor bär på alla möjliga defekter som man inte vet om och som kan ligga latent tills man träffar "rätt" i kombination. Man vet ju aldrig vad spermiebäraren har i sina gener. De ratar tom sådana som lider av helt ofarliga åkommor som psoriasis osv..
Sä det räcker alltså inte att vara unga och frisk och ha en skock fina barn om någon av dessa eller någon annan i släkten har någon "defekt". Tänk på det. -
Jag har donerat och tänker inte ens på att jag kan ha fler barn än den som jag har. Jag tror dessutom att jag har bra egenskaper för både jag och min son är kärnfriska och har lätt för studier och idrott. dessutom är vi snygga och inga sjukdomar i släkten. Alla blir gamla som gatan. Vårt problem är att vi är väldigt magerlagda i tonåren och är kanske lite för flamsiga och busiga.
-
Skönt, då slipper jag ens fundera på om jag ska donera eller inte. Jag är precis som du fullt frisk, likaså alla i min släkt, inga hjärt-kärlsjukdomar, ingen övervikt osv, vi dör av hög ålder. Även jag är akademiker och under 30.Anonym skrev 2010-12-28 18:00:09 följande:När min bästa vännina och hennes man inte kunde få barn dök frågan upp för mig. Jag anmälde mig för donation men ratades efetrsom ett av mina fyra barn har aspergers syndrom. Alla i min släkt inklusive mig själv är fullt frisk och jag var under 30 år och akademiker. Och, det är alldeles för ont om donatorer. Jag trodde att det alltid var att köpa grisen i säcken för alla när man får barn men vid donation vill ingen ha ägg från en som jag. Det kändes lite hemskt faktiskt eftersom nästan alla människor bär på alla möjliga defekter som man inte vet om och som kan ligga latent tills man träffar "rätt" i kombination. Man vet ju aldrig vad spermiebäraren har i sina gener. De ratar tom sådana som lider av helt ofarliga åkommor som psoriasis osv..
Sä det räcker alltså inte att vara unga och frisk och ha en skock fina barn om någon av dessa eller någon annan i släkten har någon "defekt". Tänk på det.
Har också ett barn med asperger, och två med en annan pappa som är "normala". -
Jag antar att man inte kan donera på Gotland utan måste dra upp till ett större sjukhus?
-
Karolinska Sjukhuset, Fertilitetsenheten är närmast. Om det blir dyrare än vad som ersättningen täcker så kan du få extra kompensation vad ja vet.Anonym skrev 2010-12-28 20:11:48 följande:Jag antar att man inte kan donera på Gotland utan måste dra upp till ett större sjukhus? -
Jag tycker verkligen att möjligheten till ÄD är bra, fertilitetsindustrin är jag dock kluven till då den styrs av kapitalistiska intressen som skapar etiska dilemman som att sätta in alldelles för många embryon osv.
Jag skulle dock inte kunna donera mina ägg, rent genetiskt blir det ju mina barn som försvinner ut i världen, får dem det bra? En tanke som skulle gnaga på mig.