Mysan1 skrev 2010-12-28 08:25:49 följande:
Hej!
Tänkte bara kolla om det finns någon som vill hjälpa en förvirrad tjej? ;)
Jag och min sambo har försökt få barn i ca 9 månader nu, vi tränar mycket båda två, äter bra, har aldrig rökt och festar kanske en gång i månaden.
Min mens är tillochfrån, ibland har jag mens "normalt" ibland är det 3 veckor mellan, ibland 5....
Vad jag förstått finns det något som heter pergo?när får man börja med det?
Jag har kontaktat barnmorskemottagningen och de säger typ bara att vi måste vänta, hur länge ska man försöka innan man får hjälp?
Är det lönt att vända sig till någon privatmottagning?
Jättetacksam om ngn vill guida mig lite...!Vill ju inget annat att bli föräldrar nu ju... =(
Det där med att du har oregelbunden mens borde ju få dem att dra öreon till sig för det betyder ju att du kanske inte säkert vet när du har ägglossning och att det kanske kunde vara en möjlig anledning till att du inte blir gravid, om du ens har ägglossning varje gång.
Det framgår inte riktigt (eller så läser jag slarvigt) om du gör ägglossningstester men inte ens med dem kan man vara 100 procent säker på att man har en riktig ägglossning fick jag förklarat för mig. De följde min ägglossning med ultraljud under 4 dagar för att vara säkra på att det verkligen funkade. Men genrellt kan man nog lita ganska bra på ägglossningstest.
Det är ju såvrt just att gissa sig till varför det inte tar sig för det kan ju vara så att din man har slöa simmare eller för få eller vad som helst. Man får väl försöka leva sunt liksom och inte överdriva åt något håll, för för mycket träning är ju inte heller bra tydligen. Som man ska man undvika varma bad och att ha laptop i knät osv har jag fått lära mig under åren. Men sedan om det verkligen påverkar så mycket det VET jag ju inte
lycka till!