• Viktorsmamma

snabb fråga om köttfärs!!!

Jag tog igår kväll fram köttfärs ur frysen, la på bänken så de skulle tina en stund i "värmen" innan ja la de i kylen inför natten.

men somnade ifrån och den låg på bänken fram tills 8 i morse ca.

De är nymald köttfärs från ett lokalt slakteri.

är de så Illa att jag måste kasta köttfärsen och ta fram ny?

är den gammal / dålig då den legat framme hela natten, den var ju djupfryst igår vid 8

• Svar på tråden snabb fråga om köttfärs!!!
  • Tetrisan

Du ser på färgen och känner tydligt på lukten om den är förstörd! Har den blivit grå och luktar fränt så släng!!

• La Lola

Lukta på den....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Philippa

Jag hade slängt den......

• Sandra09

Jag tror nog det går bra, som de andra säger. Lukta på den. 

• Viktorsmamma

den är röd och blodig, den är somsagt nymald förra veckan.

tycker den luktar köttfärs men jag som ogillar att hantera rått kött brukar aldrig lukta på köttet då de är riktigt /nytt heller så vet inte hur de ska lukta.

• Viktorsmamma
    IsDimma skrev 2010-12-28 11:16:37 följande:
    Det känns om det luktar illa och därmed är dåligt.
    får be min sambo lukta, men färgen ser iallafall bra ut.
  • DreamBitch

Jag tar alltid fram köttfärs och tinar i rumstempratur över natten och det har aldrig varit några problem för mig så du kan lugnt använda den.

• kentafinell

Eftersom den var frusen när du la fram den så borde det ha tagit flera timmar innan den blev genomtinad. Efter att den har blivit "varm" börjar den att ruttna, men det går inte så fort. Tänk på att köttet hänger på slakteriet 1-3 dygn i plussgrader för att möras.
    Om köttfärsen skulle varit förstörd skulle du märka det så fort du öppnar påsen, för det luktar riktigt illa!

• finskaflikkan

Jag tar alltid fram färs ur frysen dagen innan och har de framme på diskbänken över natten! 
    Så snabbt blir de inte dåligt!
    Mendu ser framförallt på färgen och känner på lukten om den e användbar!

• Viktorsmamma
    kentafinell skrev 2010-12-28 11:22:13 följande:
    Eftersom den var frusen när du la fram den så borde det ha tagit flera timmar innan den blev genomtinad. Efter att den har blivit "varm" börjar den att ruttna, men det går inte så fort. Tänk på att köttet hänger på slakteriet 1-3 dygn i plussgrader för att möras.
    Om köttfärsen skulle varit förstörd skulle du märka det så fort du öppnar påsen, för det luktar riktigt illa!
    precis.
    den var inte heller "varm" då vi klev upp, inte rumstempererad än.

vi hoppas på de bästa, ska be sambon lukta nu då han kommit hem,.

tack för svar
Svar på tråden snabb fråga om köttfärs!!!