• avilo

Har man lättare att bli förkyld om man ätit penicillin ett par omgångar tidigare mot annan åtkomma?

Eller hur är det?

• Svar på tråden Har man lättare att bli förkyld om man ätit penicillin ett par omgångar tidigare mot annan åtkomma?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Antibiotika kan slå ut både "goda" och "onda" bakterier och antibiotika ger en belastning på kroppen så det är möjligt att det kan ge en något förhöjd risk. Detta beror isåfall också på hur lång tid det går mellan antibiotikakur och exponering av viruset som orsakar förkylning. Jag hittar heller inga studier på ämnet.

Men det man kan säga med säkerhet är att antibiotika inte påverkar virus.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • avilo
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-12-28 11:50:51 följande:
    Antibiotika kan slå ut både "goda" och "onda" bakterier och antibiotika ger en belastning på kroppen så det är möjligt att det kan ge en något förhöjd risk. Detta beror isåfall också på hur lång tid det går mellan antibiotikakur och exponering av viruset som orsakar förkylning. Jag hittar heller inga studier på ämnet.

Men det man kan säga med säkerhet är att antibiotika inte påverkar virus.
    Tack för ditt svar!
    Under hösten har jag fått ta två penicillinkurer. den sista för ca. två månader sedan.
    Barnbarnen var förkylda under julhelgen och så klart blev vi smittade.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    avilo skrev 2010-12-28 11:57:26 följande:
    Tack för ditt svar!
    Under hösten har jag fått ta två penicillinkurer. den sista för ca. två månader sedan.
    Barnbarnen var förkylda under julhelgen och så klart blev vi smittade.
    Utan att vara någon som helst expert på området så tror jag inte att det påverkar alls när det handlar om så lång tid.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Mirris

Nåt är det iallafall.. jag åt antibiotika mot en långvarit lunginflammation.
    Och ca 10 dagar efter jag slutade med pillren så åkte jag istället på en förkylning from hell... den har nu producerat gulgrönt härligt snor i mer än 1 vecka... aldrig varit så förkyld som jag är nu. Har inte kännt dofter eller smak sen nån vecka innan jul :)
    Och den verkar inte mattas av heller.

Strålande vinter det varit måste jag säga.. är det inte det ena så är det andra. Dock har sonen varit helt frisk hela tiden trots mammas hostande o snorande. SKÖNT det.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mirris skrev 2010-12-28 12:48:07 följande:
    Nåt är det iallafall.. jag åt antibiotika mot en långvarit lunginflammation.
    Och ca 10 dagar efter jag slutade med pillren så åkte jag istället på en förkylning from hell... den har nu producerat gulgrönt härligt snor i mer än 1 vecka... aldrig varit så förkyld som jag är nu. Har inte kännt dofter eller smak sen nån vecka innan jul :)
    Och den verkar inte mattas av heller.

Strålande vinter det varit måste jag säga.. är det inte det ena så är det andra. Dock har sonen varit helt frisk hela tiden trots mammas hostande o snorande. SKÖNT det.
    Post hoc ergo propter hoc.

Att det uppkommer efter (eller i samband med) något betyder inte att det ena orsakar det andra. I ditt fall så kan det mycket väl handla om ett sämre immunsystem som är orsaken till både lunginflammation och förkylning.
  • Mirris
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-12-28 12:52:32 följande:
    Post hoc ergo propter hoc.

Att det uppkommer efter (eller i samband med) något betyder inte att det ena orsakar det andra. I ditt fall så kan det mycket väl handla om ett sämre immunsystem som är orsaken till både lunginflammation och förkylning.
    Ja det stackars immunförsvaret har inte haft det lätt... från att i 39 år aldrig nånsinn haft mer än nån magsjuka om året (o typ lite sjuk när sonen gick första året på dagis)  till den förra vinter o den här... ujuj. .. jag är ju inte riktigt van vid att vara sjuk. *skyller allt på svinsprutan jag tog förra året*  ;)

Nåja, snart blir det vår o man får hoppas att man överlever till dess. Då blir man frisk igen.
Svar på tråden Har man lättare att bli förkyld om man ätit penicillin ett par omgångar tidigare mot annan åtkomma?