• miamaria777

Hur många ägg kan en 1 åring äta egentligen?

Min lilla tjej på 1,5 år är sjuk, och det enda hon vill äta är banan, välling och äggröra. Så då får hon ju det. Men jag undrar om det kan vara dåligt att äta för mycket ägg? Som det är nu har hon ätit 2 om dagen i några dagar. Vad tror ni, kan det vara dåligt för henne att äta två ägg om dagen??

• Svar på tråden Hur många ägg kan en 1 åring äta egentligen?
  • chockgravid

Bättre at hon äter det än att inte äta något alls!
    Hon kommer ju att börja att normalt när hon blir frisk igen.

• Mikesh

ägg? jag har läst någonstans att ägg inte alls är bra för barn... och när min son alltid började kräka när han åt ägg så trodde jag det stämde:O

• bambigirl

Mina barn äter 1 om dagen (jämt). Om de var sjuka och inte ville ha annat skulle de få fler under en period.

• miamaria777
    Mikesh skrev 2010-12-28 10:56:25 följande:
    ägg? jag har läst någonstans att ägg inte alls är bra för barn... och när min son alltid började kräka när han åt ägg så trodde jag det stämde:O
    vadå, inte alls?? det har jag inte hört. Hur länge då?? Det jag tänker på är att för vuxna åtmintone ska man väl inte äta för mycket ägg pga kolesterolvärdet...
  • Mikesh
    miamaria777 skrev 2010-12-28 10:58:34 följande:
    vadå, inte alls?? det har jag inte hört. Hur länge då?? Det jag tänker på är att för vuxna åtmintone ska man väl inte äta för mycket ägg pga kolesterolvärdet...
    nej jag vet inte det stämmer kanske inte. men jag trodde på det efter som det alltid händer något med min son när han fått ägg i sig..

Dock så tror jag ju verkligen inte att barn ska äta fler än rek för vuxna.. alltså max 3 ägg om dagen.
  • Mikesh

Men rekomnendationen finns fortfarande kvar.. 3 om dagen max.. och den rekommendationen finns ju inte där för inget liksom.

• finskaflikkan

Vet inte hur de ser ut för barn och hur mkt ägg dom får äta. 
    Men skulle de vara mitt barn som bara va sugen på ägg är han va sjuk så skulle han få äta de. 

• miamaria777
    umtre skrev 2010-12-28 11:02:04 följande:

Att man inte ska äta ägg för kolestrolvärdet stämmer inte längre - ny forskning säger att ägg innehåller nyttigt kolestrol

matohalsa.se/aggfrossa-och-kolesterol/

Aha ok! Tack, det visste jag inte!

Finns det en rekommendation om max 3 ägg per dag, visste jag inte heller, men tack! Det var precis vad jag ville veta!!
  • Mikesh

Jo det finns:) Min läkare har tagit upp det med mig några gånger.. iomed att jag är en ägg älskare levde på ägg ett tag haha

Svar på tråden Hur många ägg kan en 1 åring äta egentligen?