• tjej87

Svullet tandkött

Jag tror att en av mina visdomständer är på väg upp för tandköttet innanför den sista tanden är svullet och ömmar... Kan inte bita ihop eller tugga normalt, väldigt irriterande. Någon som har något tips för att få ner svullnaden lite?

• Svar på tråden Svullet tandkött
  • sagabus

Kanske kan jag ge några råd som är tandsköterska.
    Köp en tandkräm som heter Corsodyl och finns på apoteket. Den är bakteriedödande så kör med den ett par dagar och borsta mycket noga trots att det är svullet och ont. Blir du svullen i kinden med feber osv bör du söka tandläkare. De kan spola rent om det är något som fastnat där eller om du i värsta fall kan behöva pencilin om du får feber samtidigt.

• tjej87

Tack för tipsen, jag tror inte att det är bakterier utan bara svullet för att tanden irriterar men det kan ju vara bra att prova iaf.

Får ta en isbit så länge men det är ju inte så lockande med tanke på att det är mitt i vintern :P

• sagabus

Det blir svullet och irriterat för att det är svårt att hålla rent när tanden ska komma upp :) Samlas jättelätt bakterier där bak. Är ju som en ficka där tanden ska komma upp där det lätt samlas. Borsta på och testa även att ta ex alvedon för smärtan. Hoppas du snart blir bra!

• Menhir

Corsodyl att borsta med är bra, jag tycker dock att det brukar ge bättre effekt att skölja med Corsodyl/Hexident men det är mest en smaksak.

Ibland kan man ta bort visdomstanden i överkäken (som biter ner på svullnaden), de tänderna är oftast lättare att ta bort och det gör det lättare att tugga igen.

Beroende på hur den krånglande visdomstanden ligger bör man antingen ta bort den eller kan låta den ligga kvar, det ser man på röntgenbilderna.

Som skrevs ovan är det egentlgen bara om du får feber eller kraftig svullnad som du behöver söka tandläkare - eller om svullnaden inte ger med sig och du tröttnar på att inte kunna tugga ordentligt.

En "vanlig" svullnad bör bli bättre inom några dagar när man börjat med Hexident/Corsodyl.

Menhir, leg tandläkare

• tjej87

Tack :)
    Svullnaden har gått ner nu för helt plötsligt så sprack den och det kom lite vätska med pyttelite blod i... Nu känns det bra igen och gör inte ont... Tycker ni att jag ska köpa och använda Hexident/Corsodyl eller kan jag avvakta ett par dagar och sakffa det om svullnaden kommer tillbaka?

Jag tror inte att det är några andra problem med visdomstanden för jag var hos tandläkaren för bara 2 månader sen och då sa dom att den ser bra ut och att det bara var en annan jag behöver ta bort...

• Menhir
    tjej87 skrev 2010-12-28 16:01:29 följande:
    Tack :)
    Svullnaden har gått ner nu för helt plötsligt så sprack den och det kom lite vätska med pyttelite blod i... Nu känns det bra igen och gör inte ont... Tycker ni att jag ska köpa och använda Hexident/Corsodyl eller kan jag avvakta ett par dagar och sakffa det om svullnaden kommer tillbaka?

Jag tror inte att det är några andra problem med visdomstanden för jag var hos tandläkaren för bara 2 månader sen och då sa dom att den ser bra ut och att det bara var en annan jag behöver ta bort...
    Jag skulle inte tro att du behöver Hexident längre. Det kan dock vara bra att ha hemma för den som ofta har problem med visdomständerna, då kan man börja skölja med detsamma.

Skönt att det blev bättre, hoppas det inte kommer tillbaka!
  • tjej87
    Menhir skrev 2010-12-28 16:09:21 följande:
    Jag skulle inte tro att du behöver Hexident längre. Det kan dock vara bra att ha hemma för den som ofta har problem med visdomständerna, då kan man börja skölja med detsamma.

Skönt att det blev bättre, hoppas det inte kommer tillbaka!
    Tack så mkt för de bra svaren :) Får jag problem igen ska jag införskaffa det men har aldrig haft sånt innan så jag hoppas att det inte kommer tillbaka!
  • Sthlm Cicci

Passar på att fråga. Jag har en visdomstand som började växa för flera år sedan. Och har växt lite då och då. När den växer så får jag sjukt ont. Men det håller bara i sig i max 1 vecka. Hur länge ska jag låta den bråka? Har aldrig sökt hjälp för det. Och tandläkarna har sagt att det att den ser bra ut.

• Menhir
    Sthlm Cicci skrev 2010-12-28 19:16:53 följande:
    Passar på att fråga. Jag har en visdomstand som började växa för flera år sedan. Och har växt lite då och då. När den växer så får jag sjukt ont. Men det håller bara i sig i max 1 vecka. Hur länge ska jag låta den bråka? Har aldrig sökt hjälp för det. Och tandläkarna har sagt att det att den ser bra ut.
    Ser det bra ut så kan den sitta tills du tröttnar på den. Det vi är mest oroade för är att visdomstanden ska förstöra för tanden framför (den förlorar benstöd eller blir karierad) men gör den inte det kan visdomstanden få sitta tillsvidare.
Svar på tråden Svullet tandkött