• Ethi

Biologisk eller inte?

Jag har precis lärt mig något märkligt: vid ägg- och spermiedonation så kallar man tydligen även den förälder som fått det donerade (alltså mamman vid äggdonation och pappan vid spermiedonation) för biologisk förälder! Någon som blivit far med donderad sperma är barnet biologiska förälder men inte barnets genetiska förälder.

Helt snurrigt.

• Svar på tråden Biologisk eller inte?
  • villsågärna38
    Ethi skrev 2010-12-28 23:11:47 följande:
    Fast jag tycker ju inte att den skillnaden är oväsentlig... Alltså, jag förstår hur uttrycket används inom äggdonation och jag förstår vilka kriterier som ska uppfyllas för att kallas det ena eller det andra. Att uttrycket biologisk förälder inte används om pappan vid en donatorinsemination gör att jag kan svälja den betydelsen - att det var så, att detta även gällde män, var det en kvinna som själv gjort äggdonation som uttryckligen skrev i den andra tråden, så då antog jag att det stämde. Vilket blev helt galet i min värld eftersom skillnaden på fosterpåverkan från någon som blir pappa med hjälp av spermadonator knappast är särskilt annorlunda från en som blir pappa genom adoption...

Det jag fortfarande tycker är konstigt är att man väljer just ordet biologisk och bestämmer att det ska betyda olika saker för de olika könen.

Biologisk mor: burit barnet i magen.

Biologisk far: stått för hälften av det genetiska materialet till ett barn.

Genetisk mor: stått för hälften av det genetiska materialet till ett barn.

Genetisk far: stått för hälften av det genetiska materialet till ett barn.

Inom adoption: biologiska föräldrar är de som bidragit till barnets genetiska material OCH där modern burit barnet i magen. ALLTID ett samlingsbegrepp för både biologisk och genetisk förälder och har definitiv använts längre än man sysslat med äggdonation. Varför inte hitta på ett nytt ord vid äggdonation? Gravidmamma? Magmamma? Varför ta ett gammalt med en väl inarbetad definition och hitta på en annan definition, för ett annat fenomen? Jag förstår det inte.

Nå, det är inget ni kan svara på eller stå till svars för. Men jag tycker då att det är puckat. Det finns ju rätt många ord i världen liksom... Precis som detta tuggande om biomamma och bonusmamma vid skilsmässa, jag blir knasig.  Vad är det för fel på MAMMA och bonusmamma? Varför detta biologiska hela tiden?
    Den som skrivit biologisk far i fallet spermiedonation har ingen koll. Juridisk far stämmer ju men donatorn är både biologisk och genetisk far till barnet.
  • Thi 08
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 23:19:24 följande:
    Ja man har plikt att berätta för att barnet har rätt att veta vid myndig ålder, om han/hon vill. Man vet av erfarenhet att det är väldigt ovanligt att barn till spermadonatorer är intresserade av att veta då de ju redan har en pappa. Hur det kommer att se ut med barn till äggdonatorer i Sverige vet man inte ännu eftersom det är så pass nytt i Sverige. Däremot så är det självklart de som tagit emot ägg eller spermier som står på födelseattesten eftersom donatorn inte har några juridiska skyldigheter eller rättigheter, inte är någon förälder utan en donator av en cell.
    Nej precis, men det är därför jag undrar varför man måste sätta ord på det. Man kan väl bara säga mamma och pappa? Till barnet- du blev till genom donation.

.....kan förstå förvirringen kring klinikernas beskrivningar, men inte skälet till att vi andra behöver ett nytt ord...........egentligen. Mamma och pappa. Funkar bra tycker jag
  • villsågärna38
    Thi 08 skrev 2010-12-28 23:20:30 följande:
    Jag håller med. Ordet biologisk passar inte riktigt i min värld heller. Jag har aldrig hört att någon använt det uttrycket i äggdonationsforum förut, kanske är det andra som har behovet att sätta ord på "det"? De flesta i äggdonationsforumet skriver "mitt äggdonationsbarn". Det är ingen som hymlar med det. Jag blev mamma genom äggdonation, skulle jag nog säga om jag hade lyckats med en fullgången graviditet.   
    I äggdonationsforumet där jag hängt i 1,5 år är de flesta pålästa på det här området. Har läst om epigenetics och vet skillnaden mellan genetisk mor och biologisk, tror att det är rätt självklart för de flesta och ingen grej. Däremot är det ju inget man talar om hela tiden, för de allra flesta hör den diskussionen nog till de tankar man har innan man bestämmer sig för äggdonation. Och de som fått barn via äggdonation brukar tala om sina barn helt enkelt.
  • villsågärna38
    Thi 08 skrev 2010-12-28 23:24:26 följande:
    Nej precis, men det är därför jag undrar varför man måste sätta ord på det. Man kan väl bara säga mamma och pappa? Till barnet- du blev till genom donation.

.....kan förstå förvirringen kring klinikernas beskrivningar, men inte skälet till att vi andra behöver ett nytt ord...........egentligen. Mamma och pappa. Funkar bra tycker jag
    Det handlar ju om medicin. Likaväl som det finns namn på olika sjukdomar så finns det namn på det som är fakta här. Vad är konstigt med det? Sen kan jag väl bli lite fundersam över varför en tråd i det här ämnet dyker upp under adoptionsforumet men självklart måste ju även de som adopterar få diskutera äggdonation, men kanske är det därför det uppstått lite förvirring? För mig var det här tankar vi hade för två år sen då vi bestämde oss för att testa äggdonation och då handlade det om att ureda vad det eg var och hur vi kände och tänkte, på samma sätt som man gör när man t ex går föräldrautbildningen för adoption. Vill vi detta? Vad innebär det? Tror att de flesta som ställs inför det faktumet funderar i de banorna innan de fattar ett beslut. Speciellt om man även frågat någon vän eller syster att vara donator/korsdonator. Då behöver man veta hur saker och ting ligger till för att kunna förklara på ett bra sätt.
  • Thi 08
    villsågärna38 skrev 2010-12-28 23:32:54 följande:
    Det handlar ju om medicin. Likaväl som det finns namn på olika sjukdomar så finns det namn på det som är fakta här. Vad är konstigt med det? Sen kan jag väl bli lite fundersam över varför en tråd i det här ämnet dyker upp under adoptionsforumet men självklart måste ju även de som adopterar få diskutera äggdonation, men kanske är det därför det uppstått lite förvirring? För mig var det här tankar vi hade för två år sen då vi bestämde oss för att testa äggdonation och då handlade det om att ureda vad det eg var och hur vi kände och tänkte, på samma sätt som man gör när man t ex går föräldrautbildningen för adoption. Vill vi detta? Vad innebär det? Tror att de flesta som ställs inför det faktumet funderar i de banorna innan de fattar ett beslut. Speciellt om man även frågat någon vän eller syster att vara donator/korsdonator. Då behöver man veta hur saker och ting ligger till för att kunna förklara på ett bra sätt.
    Jo jo jo. Men här pratas det om hela äggdonationsgrejen som förvirrande för att man inte vet vad man ska kalla vad. Ex - kan man inte kalla det magmamma?, dök upp som exempel. Och magmamma kallar nog inte en läkare en mamma som fött barn genom äggdonation. Därefter byggde jag upp min ståndpunkt, att vad andra kallar det eller vad vi kanske blivande äggdonationsmammor kallar varandra är väl kanske inte jätteviktigt att utreda. För barnen är ju som du helt korrekt skriver, våra barn. För mig som adopterat kan det faktiskt låta lite dumt om jag skulle kalla mitt äggdonationsbarn biologiskt och min adopterade dotter för adopterad, när ingen av dem har mina gener. För mig blir det konstigt. För precis som Ethi skriver så är våra adopterade barns biologiska mammor även deras genetiska. Det blir luddigt. I ett äggdonationsforum skriver många mitt "äggdonationsbarn" , men lika många gånger bara "min son, min dotter". Så man använder sitt eget uttryck. Vad ska andra kalla en mamma som blivit mamma genom äggdonation? MAMMA.

När det gäller adoption, så kan jag känna såhär: Det är väl inte troligt att barnens biologiska mammor är annat är deras genetiska? Om ni förstår hur jag menar? Därför blir hela diskussionen jättemärklig på ett sätt
  • villsågärna38
    Thi 08 skrev 2010-12-28 23:55:41 följande:
    Jo jo jo. Men här pratas det om hela äggdonationsgrejen som förvirrande för att man inte vet vad man ska kalla vad. Ex - kan man inte kalla det magmamma?, dök upp som exempel. Och magmamma kallar nog inte en läkare en mamma som fött barn genom äggdonation. Därefter byggde jag upp min ståndpunkt, att vad andra kallar det eller vad vi kanske blivande äggdonationsmammor kallar varandra är väl kanske inte jätteviktigt att utreda. För barnen är ju som du helt korrekt skriver, våra barn. För mig som adopterat kan det faktiskt låta lite dumt om jag skulle kalla mitt äggdonationsbarn biologiskt och min adopterade dotter för adopterad, när ingen av dem har mina gener. För mig blir det konstigt. För precis som Ethi skriver så är våra adopterade barns biologiska mammor även deras genetiska. Det blir luddigt. I ett äggdonationsforum skriver många mitt "äggdonationsbarn" , men lika många gånger bara "min son, min dotter". Så man använder sitt eget uttryck. Vad ska andra kalla en mamma som blivit mamma genom äggdonation? MAMMA.

När det gäller adoption, så kan jag känna såhär: Det är väl inte troligt att barnens biologiska mammor är annat är deras genetiska? Om ni förstår hur jag menar? Därför blir hela diskussionen jättemärklig på ett sätt
    Jag tror att den blir märklig just för att den sker just här, i adoptionsforumet, där det här med donation kanske inte är något man är van att diskutera eller ha så mkt kunskap om. Det här är ju en teoretisk diskussion om vad som är fakta rent medicinskt och har ju inget att göra med vad man sedan i praktiken säger om man blir förälder på det sättet. Däremot är det oerhört intressant när man själv gör äggdonationsbeh att få reda på att även den biologiska mamman dvs den som bär barnet påverkar hur det utvecklas. Det hade iaf jag ingen aning om innan jag läste in mig på området. Sen när det gäller vad man är så har jag aldrig hört talas om att någon skulle kalla sig något annat än mamma och pappa i praktiken om man får barn på det här sättet.
  • Thi 08
    villsågärna38 skrev 2010-12-29 00:03:51 följande:
    Jag tror att den blir märklig just för att den sker just här, i adoptionsforumet, där det här med donation kanske inte är något man är van att diskutera eller ha så mkt kunskap om. Det här är ju en teoretisk diskussion om vad som är fakta rent medicinskt och har ju inget att göra med vad man sedan i praktiken säger om man blir förälder på det sättet. Däremot är det oerhört intressant när man själv gör äggdonationsbeh att få reda på att även den biologiska mamman dvs den som bär barnet påverkar hur det utvecklas. Det hade iaf jag ingen aning om innan jag läste in mig på området. Sen när det gäller vad man är så har jag aldrig hört talas om att någon skulle kalla sig något annat än mamma och pappa i praktiken om man får barn på det här sättet.
    Ja självklart är det därför diskussionen blir märklig. Och självklart är det därför den även är märklig för mig, även om jag vet vad biologisk och genetisk betyder Det är nog många som inte tror att födelsemamman påverkar "slutresultatet" vid äggdonationsbehandlingar. Att jag själv haft vetskapen om detta, har faktiskt gjort mig ännu mer ödmjuk inför det faktum att någon på andra sidan världen "format" mitt barn. Naturen är häftig. Det är även häftigt vad man kan känna för ett barn som man inte varit i närheten att forma INNAN de kom ur biomammans mage, men som man i allra högsta grad formar EFTER. Sammanfattningvis kan man säga att miljön både innan och utanför magen är av största vikt för en människa. Många påpekar ju hur otroligt lik min dotter är mig. O för min del kunde hon lika gärna växt i min mage, så känner jag. Jag känner det som ATT jag format henne mer än att jag inte varit med och format henne.
  • Sally

Snurrigt!  Pratar man om biologiska föräldrar, så menar man oftast genetiskt arv (man har högre tendens för bruga ögon, diabetes, högkolesteral, platta fötter, konstnärlig talang, osv om biologiska föräldrarna har det, etc). 

Så egentligen ska vi byta den vanliga ord till genetisk förälder.  Det är oftast ointressant vem som faktiskt bar på barnet egentligen.   Medicinskt, alltså.  Juridiskt, måttligt intressant, men bara måttligt. 

Och vad gäller pappor är det helt snurrigt.  Hur man kan kalla en pappa till en barn från donerade spermier biologisk pappan?  Helt snurrigt.

Sedan är jag lite för trött för att följa hela trådet - det var lite väl snurrigt så här sent på kvällen...

• Thi 08

En lite häftig sak är att alla vietnambarn jag känner är tokiga i asiatisk mat. Så jag tror att man har en del "minnen" från fosterlivet, som visas på utsidan. Musik är även en sådan sak. Min dotter har gått igång på gangsterrap och hårdrock sedan hon kom till Sverige (vilket inte jag gillar ), så min känsla är att hennes biomamma är väldigt ung, och att hon förmdoligen arbetat någonstans där det finns hög musik under sin graviditet

• villsågärna38
    Thi 08 skrev 2010-12-29 00:15:36 följande:
    Ja självklart är det därför diskussionen blir märklig. Och självklart är det därför den även är märklig för mig, även om jag vet vad biologisk och genetisk betyder Det är nog många som inte tror att födelsemamman påverkar "slutresultatet" vid äggdonationsbehandlingar. Att jag själv haft vetskapen om detta, har faktiskt gjort mig ännu mer ödmjuk inför det faktum att någon på andra sidan världen "format" mitt barn. Naturen är häftig. Det är även häftigt vad man kan känna för ett barn som man inte varit i närheten att forma INNAN de kom ur biomammans mage, men som man i allra högsta grad formar EFTER. Sammanfattningvis kan man säga att miljön både innan och utanför magen är av största vikt för en människa. Många påpekar ju hur otroligt lik min dotter är mig. O för min del kunde hon lika gärna växt i min mage, så känner jag. Jag känner det som ATT jag format henne mer än att jag inte varit med och format henne.
    Är jätteskönt att läsa att du känner så. Självklart är det ju även så, miljön påverkar ju oss under hela livet. Vi hoppas på adoption då vare sig ivf:er eller äggdonation varit lyckat för vår del och jag tror inte att jag orkar fler behandlingar nu. Så tufft med den långa väntetiden bara. Hade gärna adopterat för länge sen om vi hade fått det.
Svar på tråden Biologisk eller inte?