Boktips till 5-åring
Hamstra några Astrid Lindgren "i växten". Våra barn har börjat uppskatta de enklare när de varit ca 5 år. Då menar jag "Lotta på bråkmakargatan" och "Madicken". Annars finns de som bilderböcker också, tex "Visst kan Lotta cykla".
Finns en kul bilder-bok som heter "Det hemska spökslottet" som handlar om en tjej som inte förstå att hon hamnat i ett spökhus. Alla försöker skrämma henne, men hon är bara artig och vänlig tillbaks. Den är festlig, tycker jag.
Alfons-böckerna är annars mina favoriter, men de kanske hon börjar växa ifrån?
Har mest tips för framtiden, känner jag. Läser mest för barnen som är 6-8 år nu. Då finns en superserie som handlar om klass 1b. "Lätt att läsa-böcker" när man börjar läsa själv. Men även superkul att läsa tillsammans, kort text och fina bilder på varje sida. De handlar om vardagsgrejer i klassen, hur det är att börja skolan osv. Vi samlar på oss hela serien!
Sedan finns böckerna om Hedvig. Även hon börjar klass 1 i första boken. Kapitelböcker om en tjej med skinn på näsan, som hamnar i lite trubbel titt som tätt. Kul och mysig, våra barn älskar dem!