Inlägg från: alvide |Visa alla inlägg
  • alvide

Rånarluva (Balaclava)

Tänkte inhandla rånarluva (balaclava) till tjejerna 2 och 4 år. Ska vara mest till och ha under hjälm vid skidåkning och skridskoåkning mm.
    Jag vet inte om jag ska välja en i microfleece eller i merinoull?
    Sen såg jag att Molo, Småfolk och Katvig mm har jättefina med de är ju i bomull.
    Om man svettas och sen blir stillastående så är väl det inte så bra med bomull??? Det kyler ner massor.
    Vad har ni för några?

• Svar på tråden Rånarluva (Balaclava)
  • alvide
    Halkatla skrev 2010-12-28 15:26:59 följande:

Vi använder inte balaclava, utan buff under hjälmarna, både på barnen och oss. De är gjorda i polyester och har som jag ser det flera fördelar:

-Tunna och lätta

-Relativt vindtäta

-Roliga färger och mönster

-Lätta att variera hur man har dem på sig. Kan dras upp och täcka hela ansiktet utom ögonen, användas som hårband när man kommer in i en värmestuga, eller bara löst runt halsen som halsduk.

Detta har funkat ner till slalomåkning i -23 grader, men då kompletterade vi med halsduk.
    Men vill du absolut ha en balaclava så skulle jag satsa på den som är smidigast. Om båda verkar lika följsamma och bekväma så skulle jag ta den i merinoull.

Har faktiskt tittat på en Buff (med Mulle på från friluftsfrämjandet) och sen då Isbjörn of Sweden Balaclava i fleece och Woolpower Balaclava i merino.
  • alvide

Det blev en Balaclava från Isbjörn of Sweden för vår del då vi fick 30% rabatt på den och fraktfritt (104 kr).
    Den var väldigt mjuk och härlig. Men färgen... ja, svart är väl inte den snyggasteFlört
    Den är tänkt att använda främst i skidbacken under hjälm och att dottern klagar att hon fryser om kinderna.

• alvide
    Fantasia78 skrev 2011-01-05 02:10:22 följande:
    Ungefär hur vid är den, d v s hur långt stycke tyg behöver man på ett ungefär (om man syr en själv)? 30-40 cm "hög" är jag med på. Men ungefär vilket mått behövs på andra hållet?
    /m
    Om man syr en egen så får man tänka på att tyget ska ha bra stretch åt alla håll om det ska vara bekvämt annars känns det som o bli inlindad i bandage.
    Har jag fel Kodia?

majsan67: Inget svar på din fråga mest en tanke.
Svar på tråden Rånarluva (Balaclava)