Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

Rånarluva (Balaclava)

Halkatla skrev 2010-12-28 15:26:59 följande:

Vi använder inte balaclava, utan buff under hjälmarna, både på barnen och oss. De är gjorda i polyester och har som jag ser det flera fördelar:

-Tunna och lätta

-Relativt vindtäta

-Roliga färger och mönster

-Lätta att variera hur man har dem på sig. Kan dras upp och täcka hela ansiktet utom ögonen, användas som hårband när man kommer in i en värmestuga, eller bara löst runt halsen som halsduk.

Detta har funkat ner till slalomåkning i -23 grader, men då kompletterade vi med halsduk.
    Men vill du absolut ha en balaclava så skulle jag satsa på den som är smidigast. Om båda verkar lika följsamma och bekväma så skulle jag ta den i merinoull.

Låter jättebra. Sådana skulle vi behöva till både barn och vuxna här. Men vad är buff och var hittar man det?
  • Fantasia78

Tack för tipset. Jag skulle behöva en sådan... Är det förresten någon som har en bra stickbeskrivning på en buff?
    Eller så köper jag en. Men går nog snabbt att sticka en om man bara vet ungefär hur stor den behöver vara åt olika håll...
    /m

• Fantasia78
    Kodia skrev 2011-01-04 20:37:44 följande:
    En buff är nog 30-40 cm "hög", och lika stor runt om så att den går att dra över huvudet. (dvs. som en extra hög polokrage)

De buffar man köper är väldigt tunna - de känns som t-shirttyg, fast är i någon syntet. Men det finns fleecefodrade också, även om det räckt med ofodrade för oss, i kombination med väpnarhuvor i fleece.

Om du vill göra själv, och vill att den skall likna de köpta i funktion, så är det nog bättre att köpa ett tunt syntettyg, eller ta något avlagt plagg el dyl du har hemma, och sy av.
    Ungefär hur vid är den, d v s hur långt stycke tyg behöver man på ett ungefär (om man syr en själv)? 30-40 cm "hög" är jag med på. Men ungefär vilket mått behövs på andra hållet?
    /m
  • Fantasia78
    alvide skrev 2011-01-05 08:58:10 följande:
    Om man syr en egen så får man tänka på att tyget ska ha bra stretch åt alla håll om det ska vara bekvämt annars känns det som o bli inlindad i bandage.
    Har jag fel Kodia?

majsan67: Inget svar på din fråga mest en tanke.
    OK, då verkar det nästan enklare att köpa en buff, istället för att sy en...
    Tack för tipset! :)
Svar på tråden Rånarluva (Balaclava)