• LitenMedLiten

Fler med barn som fått barnreumatism??

Hej! Min snart 4 år gamla dotter fick för någon månad sen diagnosen barnreumatism och jag känner att det skulle kännas skönt att prata med fler föräldrar som är i samma sits?

Undrar lite hur ni kom fram till att det var något som var "fel"?

Hur har sjukvården bemött er?

Vad äter barnet för mediciner?

Jag misstänkte barnreumatism redan innan vi träffade läkaren på hälsocentralen första gången efter hennes besvär accellererat. Min mamma fick barnreumatsm som 6-åring och har fortfarande väldiga besvär med sjukdomen. Eftersom hon haft det och min dotters leder började svälla upp ordentligt.. Så var jag nästan bombsäker. Men självklart ville man inte tro det.
    För henne började det med ryggen i somras. Men bara nattetid, då hon skulle läggas, under natten och på morgonen. Hon hade jätteont. Men vi köpte en ny madrass till hennes säng ifall den andra var för hård eller så.
    Men sen redan innan det för ett år sen så gjorde hon illa tummen som då svall upp rejält och sen dess har hon haft väldigt ont och tummen är större i omkrets jämfört med min. Vi kollade upp tummen både på bvc och hälsocentralen. "Ingen fara, svullnaden har lagt sig om någon månad.." Men efter 2 månader så fick vi göra ännu ett besök hos läkarn. "Det är bara en mjukledsskada som lägger sig helt om ett halvår". Men den la sig aldrig.
    Vi fick tillslut en röntgen för tummen som inte visade på någon skelettskada eller dylikt.
    Sen då för ett par månader sedan så började hon klaga på hennes knän. Hon grät av smärta. Sen på bara någon dag så var det fingrarna och tårna också. Vi var bortrest och fick inte tid hos läkare på den orten. For då hem i förtid och träffade en nyexaminerad läkare.
    Jag sa direkt att jag tror det kan vara reumatism. Det trodde inte han.. "Nej men det är ju så ovanligt och det är inte ofta barn drabbas" Han erkände att han hade dålig erfarenhet eller snarare ingen alls av ledbesvär hos barn. Så han skickade då en remiss till barnmottagningen och prover togs. Där konstaterade man att det visade på inflammation i kroppen, sänkan var på 62 (ska helst ligga under 15). Tre läkare undersökte henne och de tyckte hon skulle till Umeå så fort som bara möjligt. Även en tid till ögonmottagningen då risken var stor att även regnbågshinnan var inflammerad.
    De sa aldrig något till oss om vad de misstänkte. Men konstaterade att hennes leder var skållheta.
    Flera veckor gick, men efter besök hos ögonmottagningen så konstaterades att hon hade regnbågshinneinflammation och en kur bestående av cyklogyl (pupillvidgande) och isopto maxidex (kortison) sattes in.
    I Umeå konstaterades att hon utan tvivel lider av barnreumatism. Så nu får hon droppar för ögonen (fast inflammationen där har i princip lagt sig). Samt kortisontabletter för värken.

Nu är det skönt att få en diagnos, men samtidigt har det tagit tid att smälta allt. Hon har varit sjukskriven från dagis i över en månad. Men just nu är hon lite bättre. Tidigare fick vi bära henne överallt. Till toan på nätterna, till soffan, från soffan, till matbordet osv. Nu klarar hon att gå och småspringa lite. Men ju mer hon busar ju ondare får hon ju!

Ute kan hon inte gå mer än ett par meter då det gör för ont.

Nu väntar vi på återtträff i Umeå och då kanske vi får svar på de senaste proverna som tagits och en mer "exakt" diagnos.

Men för henne sitter inflammationerna i knäna som är som stora bollar, handlederna, fotlederna, ryggen, tår, fingrar och ögon. Inga problem med nacke eller käke (än iaf).

Så ni som är i samma sits får gärna skriva några rader! =) (ursäkta mitt långa inlägg)

• Svar på tråden Fler med barn som fått barnreumatism??
  • MeandHim

Jag fick det när jag var ett år. Fick oxå droppar för ögonen och hade samma symptom som din dotter. Ibland ligger den vilande i kroppen och jag äter sällan verktabletter. Så har ni tur jan det "växa" bort. Fråga gärna om du vill veta mer

• Jezamine

Vår tös fick det som 2,5 åring.Blev friskförklarad vid 6 års ålder.Koncentrerad till knäled.

Jag är INTE avstängd
  • lintott

Min dotter har haft JIA i ca 1 1/2 år nu. Hon hade väldiga besvär med sitt knä samt två fingar.
    Efter en kortison injektion i knät i april 2010 och metoject i ca 9 månader, så kan jag påstå att hon inte har några problem alls, hennes läkare vill prova att sätta ut metojecten till sommaren, så vi hoppas på det.
    Hon har inte haft några problem med ögonen, hon är ana - negativ men har fåledsreumatism, hur är det med era barn?
    Hon har fåledsreumatism men även i små leder så man undrar hur hennes prognos för framtiden ser ut, kan det växa bort eller kommer det att komma tillbaka, tycker att denna ovisshet är otroligt jobbig.

Meand Him: Vilken typ av reumatism har du och hur gammal är du nu?
    Jesamine: Vilken typ av reumatism hade din dotter?

Helena

• LitenMedLiten

Men jisses! Här startar jag en tråd och totalt glömmer bort den :P Bra jobbat! Men ack så typiskt mig ;P

• LitenMedLiten
    MeandHim skrev 2010-12-28 17:44:40 följande:
    Jag fick det när jag var ett år. Fick oxå droppar för ögonen och hade samma symptom som din dotter. Ibland ligger den vilande i kroppen och jag äter sällan verktabletter. Så har ni tur jan det "växa" bort. Fråga gärna om du vill veta mer
    Okej, men vad har du för diagnos? Alltså jag menar det finns ju så många olika varaianter av reumatism!? Min dotter har inte direkt fått någon specifik diagnos. Det enda läkaren sa var att det var barnreumatism.
    Frågade vilken variant. "Ja den vanligaste" svarade hon. Så fick aldrig något riktigt namn på det.
  • LitenMedLiten
    Jezamine skrev 2010-12-28 18:13:32 följande:
    Vår tös fick det som 2,5 åring.Blev friskförklarad vid 6 års ålder.Koncentrerad till knäled.
    Okej, har hon haft mer problem än just i knäna? Eller bara endast knän? Låter bra att hon nu är friskförklarad! Det ger en hopp ;)
  • LitenMedLiten
    lintott skrev 2011-01-31 14:51:31 följande:
    Min dotter har haft JIA i ca 1 1/2 år nu. Hon hade väldiga besvär med sitt knä samt två fingar.
    Efter en kortison injektion i knät i april 2010 och metoject i ca 9 månader, så kan jag påstå att hon inte har några problem alls, hennes läkare vill prova att sätta ut metojecten till sommaren, så vi hoppas på det.
    Hon har inte haft några problem med ögonen, hon är ana - negativ men har fåledsreumatism, hur är det med era barn?
    Hon har fåledsreumatism men även i små leder så man undrar hur hennes prognos för framtiden ser ut, kan det växa bort eller kommer det att komma tillbaka, tycker att denna ovisshet är otroligt jobbig.

Meand Him: Vilken typ av reumatism har du och hur gammal är du nu?
    Jesamine: Vilken typ av reumatism hade din dotter?

Helena
    Metoject? vad mer exakt är det??? Känner mig lite dum nu men.. om man inte frågar får man inga svar sägs det ;)

ana-negativ?? vad innebär det?

Jag känner ju att min dotter blivit otroligt mycket bättre sen hon insjuknade i sjukdomen. Hon har klarat sig på kortison och ipren tack och lov. Hon har väl haft 3 skov sen hon insjuknade första gången. 4 gånger med den gången. Så då har hon gått på kortison i 8 dagar sen har hon blivit "bra" igen.
    Hunnit träffa läkaren 2-3 gånger sen sist också och hon är väldigt positiv till att vi klarat oss på kortison!!

Visst emellanåt klagar lilla vännen på ont i knäna eller handled/fotlederna.. Men oftast vid läggdax och hon får då en dos ipren efter ordination. Och det har räckt med det så länge.

Läkaren har dock sett att hon vrider ena foten på ett visst vis, vilket hon vill vi ska "träna bort" så det inte blir en ovana som sitter i.
    Regnbågshinneinflammationen har också hållt sig borta nu ett tag. :)

Hur går det för era barn??
  • Susanne S

Hej! Jag har en dotter som nu är 18 månader och som fått diagnosen barnreumatism - jia.
    När hon var 13 månader började hon halta lite och på  morgonen ville hon inte stödja på det ena benet dom första timmarna.Sökte läkare och dom trodde hon utsatts för något trauma för vä knä var svullet.Röntgades och inget hittades.Hemskickad med ordinationen "ge henne ipren mot inflamationen". Vi åkte iväg på utlandssemester och 2 dagen blir hon riktigt dålig.Får jätte hög feber och vi blir inlagda på sjukhus. Dom ger henne antibiotika interviöst men hittar inget direkt fel.När vi väl kommer hem söker jag läkare igen och då blir vi iväg skickade till länssjukhuset där vi blir inlagda.Där blir hon undersökt på alla sätt och viss och många olika läkare är inblandade. Till slut får vi kontakt med barnreumatiker teamet och dom fastställer diagnosen jia.Hon har fått kortisoninjektioner 2 gånger i de leder hon har ont i -vä knä, vä höft, bägge handlederna,höger pekfinger och nacken. Äter metrotexat 1 ggr i veckan + folsyra dagen efter,får brufen 4 ml 1 ggr /dag. Vi har badar i varmvattenbassäng för att mjuka upp lederna samt tränar lite hemma.Idag verkar hon må mycket bättre men hon är väldigt försiktig. Äter väldigt dåligt och har gått ner i vikt så vi har varit hos en dietist och fått näringsdryck utskrivet. I september ska hon börja på förskola och man undrar hur det ska gå för henne. Vi har även sökt vårdbidrag men ej fått något besked än. 

Svar på tråden Fler med barn som fått barnreumatism??