• Anonym

Låna 50-60 000kr

Jag & min sambo har gemmensamt ett bostadsrättslån på 800 000:-

Jag står på ett annat extra lån som vi tog när vi köpte huset & bilen på 100 000:-

Vi tog inget "renoveringslån" när vi flyttade in utan renoverade smått med sparade pengar
    & då & då lite grann som nya tapeter, golv mm.

Nu är vi ganska stort behov av att fixa vårt kök....nya vitvaror och fräscha upp de lite grann, inte byta ut hela!
    Samt även fixa våran hall.

Vad vi tänkt oss är det inga jättesummor som behövs.

Vi hade ev tänkt att min man ska stå på ett lån på 50-60 000:-
    Har kollat på avbetalningar på köksgrejer med de flesta har enorma räntor:-S

Kan man nånstans se hur man kan lägga upp ett sådant lån?

Jag skulle gärna vilja ha en fast månadsavgift.
    Hur mycket ungefär betalar man månadsvis för 50-60 000kr?

Jag gillar egentligen inte att låna en massa, men vissa saker känns nödvändiga och tyvärr inga pengar vi bara kan hosta upp imorgon.

Räknar man samma allt har vi ju isåfall lån på ca 1miljon...många sitter ju på lån på flera miljoner.

Vi har helt OK ekonomi, vi har bara valt att inte köpa en enormt dyr bostad.

• Svar på tråden Låna 50-60 000kr
  • puss

prata med banken och låna på bostaden.

up yours
  • puss

då kan dom kanske böka in billånet också som bostadslån, så blir det billigare.

up yours
  • Anonym

När vi kollade lite så verkade det som man inte gör det på ett lån på en bostadsrätt, utan bara på huslån?

• Anonym (Tut)

Vi har haft billånet i bostadsrättslånet, men det beror definitivt på vilken inkomst man har och hur högt belånad bostaden är också.

Du måste ju också jämföra ert låneläge med era tillgångar, det spelar ingen roll att andra har dubbelt så stora lån om deras villa bara är halvbelånad och ni är belånade till 90% av värdet på er bostad redan.

Just nu är det ju mycket vitvarurea, så skynda er och fynda så kanske det räcker med en mindre summa?

• Anonym

Det är det vi tänkt....men så började jag tänka att det kanske inte är nån dum ide att ev låna 50 000:- så man kan fixa allt samtidigt.
    Tar sån jäkla tid när man tar lite i taget.

Vi la in en kontantinsats på över 200 000 när vi flyttade in här.
    Så vi har inte tagit hela "huset" i lån.

Ingen som vet på ett ungefär var ett löst lån på 50 000:- skulle kunna ge för månadskostnad?

• MeMayo

Brukar vara ganska enkelt att gå in på en bank via deras hemsida och kolla där vilken månadskostnad det skulle bli utan att man behöver skicka iväg en ansökan.

• Anonym (jag och vi)
    Anonym skrev 2010-12-28 21:24:17 följande:
    Det är det vi tänkt....men så började jag tänka att det kanske inte är nån dum ide att ev låna 50 000:- så man kan fixa allt samtidigt.
    Tar sån jäkla tid när man tar lite i taget.

Vi la in en kontantinsats på över 200 000 när vi flyttade in här.
    Så vi har inte tagit hela "huset" i lån.

Ingen som vet på ett ungefär var ett löst lån på 50 000:- skulle kunna ge för månadskostnad?
    Jag tog nyligen ett lån på 100 000 på ICA-banken med väldigt bra ränta. Iofs utslaget på tio års tid och har tänkt betala tillbaka snabbare än så, men månadskostnaden just nu för det lånet ligger på ca 1300kr.

Hade man tagit ett lån på 50 000kr där så borde det ju blivit hälften av den månadskostnaden då...

Hoppas jag kunde vara till nån hjälp o lycka till!
  • Anonym

Tack så mycket...=)
    Jag har kollat runt lite på banker nu....50 000 blir väl ungefär 500-550:-/månaden.
    Vilket känns rimligt.
    Vill inte öka vår månadskostnad enormt bara för vi vill fräscha upp köket lite....=)

• Anonym (Hej TS!)
    Anonym skrev 2010-12-28 21:43:44 följande:
    Tack så mycket...=)
    Jag har kollat runt lite på banker nu....50 000 blir väl ungefär 500-550:-/månaden.
    Vilket känns rimligt.
    Vill inte öka vår månadskostnad enormt bara för vi vill fräscha upp köket lite....=)
    Tar du det på 10 år då? Det låter lite väl långt. Ln för vitvaror etc ska naturligtvis inte ha länge amorteringstid än sakerna beräknas hålla, och tio år är nog gränsfall för vissa vitvaror. Annars riskerar ni ju att stå där med trasiga varor och lån kvar.

Nåväl, nog med moralkakor. När jag skulle låna sist använde jag freedomfinance. Det var jättebra. Man gav alla uppgifter till dem och sedan kollade de runt efter bästa tänkbara avtal! De gav mig sedan te att väja på, med lite olika villkor och när jag valt kom pengarna.
  • Anonym

Man kan ju lägga de på 10år och sen betala i sin egen takt?

• Sprallgöken

Om ni har 'helt OK ekonomi' är ju ett annat alternativ att ni snålar riktigt mycket en tid framöver och sparar ihop kostnaden till köksrenoveringen, så blir det billigare än lån eftersom ni slipper betala räntan.

• MrKlister
    Anonym skrev 2010-12-28 19:38:30 följande:

Jag & min sambo har gemmensamt ett bostadsrättslån på 800 000:-

Jag står på ett annat extra lån som vi tog när vi köpte huset & bilen på 100 000:-

Vi tog inget "renoveringslån" när vi flyttade in utan renoverade smått med sparade pengar
    & då & då lite grann som nya tapeter, golv mm.

Jag fattar inte riktigt? Har ni både hus och bostadsrätt? Vilket av dem bor ni i?
  • Anonym

Det är bostadsrätt men är väl ett radhus kan man säga....när jag pratar om vårt boende säger jag hus....

• MrKlister
    Anonym skrev 2010-12-29 12:08:25 följande:
    Det är bostadsrätt men är väl ett radhus kan man säga....när jag pratar om vårt boende säger jag hus....
    Ah, när jag hör "bostadsrätt" så tänker jag på en lägenhet. Sorry. Skäms

Nä, lån på 1 miljon på två pers med fast inkomst är ju inte så mycket i dagens läge.
    Men trist om det inte går att låna mer bara pga att det är en bostadsrätt! Har ni pratat med "er" bank personligen, eller är det bara något schablonsvar ni fått?
  • Anonym

När vi skulle byta upp vår bil frågade jag banken hur vi kunde göra bäst med våra lån.
    Då fick vi ta separat lån på dom där 100 000 som jag står ensam på.

Sen har jag hört flera gånger att det är skillnad på att äga en stor villa och värdera om den och lägga om lånet.
    Många ggr så går du inte flera miljoner i vinst på en bostadsrätt som man faktiskt kan göra om du gör om och lyxar till en stor fin villa...därav att det inte går att bygga in i huslånet på samma vis här....

• MrKlister

"Bäst" för er eller "bäst" för banken...?  Flört

Nä okej, jag förstår att det är skillnad. Men det är ju lite skillnad på 50-60 000 och "flera miljoner" också.
    Menmen, går det inte så går det inte. Ledsen att jag inte hade mer att bidra med.

• Anonym

Har ni övervärde i lägenheten, alltså belånat den till mindre än 85% av värdet, så borde ni bara kunna gå till banken och försöka höja lånet (om ni nu har utrymme för det i er ekonomi vill säga). Annars är det ett herligt blancolån som gäller. Skillnaden i ränta mellan att lägga lånet som bostad eller som blanco är inte särskilt stor när det bara gäller så "små" summor.

Vi tog ett blankolån på runt 70.000kr för två år sedan och betalar 1600kr i månaden i ränta och amortering för det. Avbetalningstiden är på 5 år. Hur stor månadskostnad NI får beror mest på hur lång avbetlningstid ni tar.

• Anonym (spar)

spar ihop de där pengarna och renovera när de fått ihop 50-60 tusen, kan ine ta så lång tid.

Svar på tråden Låna 50-60 000kr