• Anonym (Vad gäller?)

Får andra lgga ut bilder på mitt barn utan min tillåtelse?

Bilder utlagda på Facebook. Jag har inte gett tillåtelse till det. Däremot har nog pappan gjort det.

Vad gäller?,

Har skrivit vänlligt att jag vill att människan tar bort dem ur sitt fotoalbum.

• Svar på tråden Får andra lgga ut bilder på mitt barn utan min tillåtelse?
  • Anonym

Vill du inte att ditt barn ska visas på andras FB så ska dom inte lägga upp bilder. Säg vänligt att du inte vill att dom lägger ut bilder på dina barn. Och att du bara vill att dina vänner på din lista ska se ditt barn eller dom du själv valt ska se bilder från FB. När andra lägger upp bilder på ditt barn så är det ju massa okända personer som kan se dom, de kanske inte har sekretess på bilderna eller liknande.

• Anonym

Det är fotografen som äger bilderna och som får välja att publicera dem.

• Anonym (Vad gäller?)
    Anonym skrev 2010-12-28 21:25:34 följande:
    Det är fotografen som äger bilderna och som får välja att publicera dem.
    Det betyder att jag rent juridiskt faktiskt har rätt att kräva att de plockas bort?
  • Anonym (Vad gäller?)
    Anonym (Vad gäller?) skrev 2010-12-28 21:30:44 följande:
    Det betyder att jag rent juridiskt faktiskt har rätt att kräva att de plockas bort?
    Det är jag som tagit bilderna.
  • Anonym
    Om du tagit bilderna från början på ditt barn så är bilderna dina. 

Även om den andre personen som tagit bilderna så tycker jag inte man publicerar andras barn på sin FB. Mamman eller pappan kanske har mycket sekretess på sin FB som gör att bara de närmsta ska få se barnet, men när andra lägger upp bilderna så förstörs ju den sekretessen totalt då de har massor med vänner som säkert får se deras bilder. 
  • Anonym (Vad gäller?)
    Anonym skrev 2010-12-28 21:33:35 följande:
    Om du tagit bilderna från början på ditt barn så är bilderna dina. 

Även om den andre personen som tagit bilderna så tycker jag inte man publicerar andras barn på sin FB. Mamman eller pappan kanske har mycket sekretess på sin FB som gör att bara de närmsta ska få se barnet, men när andra lägger upp bilderna så förstörs ju den sekretessen totalt då de har massor med vänner som säkert får se deras bilder. 
    Människan har tydligen haft dem öppna för alla tidigare, men nu var det inget fotoalbum öppet. Däremot har h*n 600 vänner, så det är ju inte direkt sekretess.

Det bryr mig inte särskilt att just fotona finns där, däremot har människan skrivit kommentarer till bilderna som är otrevligt.
  • Anonym
    Ja, det kan du!
  • Anonym (Fotot)

När man lägger ut bilder på fb godkänner man att man äger rätten till bilden. Om det är du som tagit bilderna så äger du denna rätt. Mao den person som lägger ut dina bilder gör rent juridiskt fel. Nu vet jag inte vad som händer om du anmäler fotot, men det finns iaf en knapp på fb dör man kan göra detta!

Lite länkar med användbara tips: http://www.pul.nu/bilder.htm

http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/ar-det-tillatet-att-publicera-foton-av-andra-pa-internet/

• Anonym (Vad gäller?)

En uppdatering: Jag har nu mycket vänligt talat med människan och bett henne ta bort bilderna. Hon vägrar. Det visade sig att det är hon som tagit bilderna den enda gång de träffats, en gång för 2,5 år sen.

Hon är dotter till mitt barns pappas nya fru. Det finns ingen kontakt mellan mitt barn och hennes pappa eller hans nya familj - eller med denna tjej. Och hon har alltså lagt ut bilder och med texten (håll i er) "Min älskade lillebror"

Jag vill ha rätten att bestämma vilka som ska få se foton på min son. Jag har själv valt att endast ha bilder på honom och då har jag dem endast öppna för mina få vänner.

• Anonym
    Anonym (Vad gäller?) skrev 2010-12-29 19:58:10 följande:
    En uppdatering: Jag har nu mycket vänligt talat med människan och bett henne ta bort bilderna. Hon vägrar. Det visade sig att det är hon som tagit bilderna den enda gång de träffats, en gång för 2,5 år sen.

Hon är dotter till mitt barns pappas nya fru. Det finns ingen kontakt mellan mitt barn och hennes pappa eller hans nya familj - eller med denna tjej. Och hon har alltså lagt ut bilder och med texten (håll i er) "Min älskade lillebror"

Jag vill ha rätten att bestämma vilka som ska få se foton på min son. Jag har själv valt att endast ha bilder på honom och då har jag dem endast öppna för mina få vänner.
    Nämen jösses, älskade lillebror. Har dom bara träffats en gång? Det är alltså hennes halv-bror? Hmm
Svar på tråden Får andra lgga ut bilder på mitt barn utan min tillåtelse?