• Blygdläppen

Vilket är bättre: Att donera ägg/spermier eller att donera blod/benmärg/organ?

Båda kategorierna hjälper ju till att ge/bibehålla ett liv, men vilket är viktigare och "finare"?

Jag personligen tycker att de liv som redan existerar ALLTID kommer före de liv som ännu inte finns. Alltså är det viktigare med blod/benmärg/organdonation.

Själv donerar jag regelbundet blod, är villig att donera benmärg vid behov, och är även registrerad som organdonator.

Mina ägg skulle jag dock inte donera om jag inte fick en ordentlig ersättning i form av pengar, eftersom jag inte anser att det är en rättighet att få barn.

• Svar på tråden Vilket är bättre: Att donera ägg/spermier eller att donera blod/benmärg/organ?
  • IVFmamma

Jag skulle gärna ge allt och anser inte att nått är "finare" än det andra. Jag är oxå registerad i donationsregistret,är villig att donera benmärg, kan även donera fast jag inte är död tex. ny njure åt min syster(om hon behövde det), tyvärr får jag inte donera blod, är uppväxt i afrika och har haft malaria 2ggr, längtar tills jag är färdig med mitt eget barnagörande och får donera ägg.

Jag behöver inte nån ersättning utan faktiskt så nöjer jag mig över att ha gjort en insats för någon annan.

• hervor

Det där avgör man väl själv. Det är ingen skyldighet att donera någonting, även om jag nog någonstans tycker, att alla som är friska och inte har sprutskräck, borde kunna masa sig ner till någon blodcentral för det behövs verkligen, det är enkelt och smärtfritt och nästa gång kanske DU behöver blod...

Det är en helt annan sak med mer komplicerade ingrepp. Oavsett om det gäller benmärg, organ eller blivande ungar. De som gör det, är beundransvärda. Men det är aldrig något man kan kräva eller förvänta sig.

• hervor

Och nej, det är ingen rättighet att få barn. Ändå kan barnlösa få hjälp. Det ena utesluter alltså inte det andra...

• Blygdläppen
    hervor skrev 2010-12-28 21:51:17 följande:
    Och nej, det är ingen rättighet att få barn. Ändå kan barnlösa få hjälp. Det ena utesluter alltså inte det andra...
    Alltså, jag är på inget vis emot ägg/spermiedonation, jag säger bara att jag själv inte skulle donera mina ägg om jag inte fick ersättning för det, eftersom det inte är livsviktigt till skillnad från de andra sakerna.

Visst kan någon tycka att jag är girig då, men det får de väl tycka. Jag skulle inte genomgå en obehaglig och lång process för att en främmande person ska få barn, ett barn med mina gener dessutom.
  • LJF

Eftersom det ena inte utesluter det andra så kan jag inte se att man behöver göra skillnaden bättre. Jag har donerat blod, ägg och hår. Organ har jag inte donerat men kan tännka mig att donera efter min död, njure skulle jag kunna tänka mig att donera till närstående om så skulle behövas.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det finns i min mening ingen moralisk (eller annan) skyldighet att donera något till någon, oavsett om det gäller liv och död och slutändan måste det beslutet tas av varje individ vilken slags donation det än handlar om.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • FH Mamma

Jag tycker oxå att liv som redan finns vinner över liv som inte existerar men om man inte är säker kan man ju donera både och..

• 7 små apor

Jag tycker att det är riktig konstig frågeställning eller så fattar jag inte riktigt vad du menar.

Jag tror att du menar att om man graderar "donationer" på en skala så är det inte så viktigt med ägg/spermier eftersom det är en lyxsjukdom i mångas ögon. Att det är heroiskt med de andra eftersom det räddar liv.
    Rätt uppfattat?

Jag anser att det handlar om betydligt mer och tyngre saker än så. Tex tycker jag att det är befogat att fråga om liv alltid är värd att bevara och om det alltid är samhällsekonomiskt försvarbart med organdonarioner. Mänskligt lidande är ytterligare en aspekt, vilket lidande kan en ägg/spermiedonation undanröja och vilket lidande kan dras ut på tiden med en organdonation?

Alltså, jag tycker inte att man kan gradera eller säga att något är bättre än det andra. Inte heller att allt liv är värd att bevaras till vilket pris som helst.
    Föreslår att du tittar på "My sisters keeper" som handlar om precis detta.

• LivL

Jag hade lätt kunnat donera ägg.

Men måste jag välja vad jag ska donera så blir det benmärg etc, att upprätthålla de liv som redan finns.

• Blygdläppen
    7 små apor skrev 2010-12-28 22:11:13 följande:
    Jag tycker att det är riktig konstig frågeställning eller så fattar jag inte riktigt vad du menar.

Jag tror att du menar att om man graderar "donationer" på en skala så är det inte så viktigt med ägg/spermier eftersom det är en lyxsjukdom i mångas ögon. Att det är heroiskt med de andra eftersom det räddar liv.
    Rätt uppfattat?

Jag anser att det handlar om betydligt mer och tyngre saker än så. Tex tycker jag att det är befogat att fråga om liv alltid är värd att bevara och om det alltid är samhällsekonomiskt försvarbart med organdonarioner. Mänskligt lidande är ytterligare en aspekt, vilket lidande kan en ägg/spermiedonation undanröja och vilket lidande kan dras ut på tiden med en organdonation?

Alltså, jag tycker inte att man kan gradera eller säga att något är bättre än det andra. Inte heller att allt liv är värd att bevaras till vilket pris som helst.
    Föreslår att du tittar på "My sisters keeper" som handlar om precis detta.
    Har sett filmen.
Svar på tråden Vilket är bättre: Att donera ägg/spermier eller att donera blod/benmärg/organ?