• Anonym (Fröken Röd)

Mensen kommer förstöra min semester! Hjälp mig!

Om två veckor ska jag åka utomlands och precis den veckan vi är där så kommer jag att ha min mens. Jag blöder väldigt kraftigt och jag har mycket ont när jag har mens. Jag kommer alltså inte kunna bada med mina barn och jag kommer mest få ligga på hotellet. Mensen är alltid regelbunden så jag vet att den kommer i dagarna som vi är där.

Nu undrar jag om det finns möjlighet att skjuta upp mensen en vecka? Jag äter inga p-piller eller liknande utan vi använder endast kondom när vi har sex, jag har ännu inte bestämt vilket p medel jag vill ha efter förlossningen med andra barnet. Har tidigare haft så svårt med hormoner. Finns det något receptfritt läkemedel på Apoteket som man kan köpa? Eller finns det något sätt att rädda mig ur den här knipan? Jag är så ledsen över den här mensen som förstör så mycket i mitt liv!

• Svar på tråden Mensen kommer förstöra min semester! Hjälp mig!
  • artax

Ring till vårdcentralen direkt det finns preparat att få! men jag tror inte det finns något receptfritt

• Anonym

Tror du är lite sent ut för att skjuta på mensen. Ring din bm och hör, det finns preparat men inte receptfria.

• Gizmokvack

Om det inte finns det så har jag för mig att det finns ngt som iaf är lite blodstillande receptfritt på apoteket. Kan dock inte svara på hur effektivt det är. Säger som de andra, ring vårdcentralen. Om inte annat så för att kanske få ngt för smärtan om inte vanliga värktabletter hjälper. Lycka till! Hoppas att semestern blir trevlig.

• Anonym (Fröken Röd)

Grejen är att jag tycker det är så pinsamt att prata med min BM. Hon har skrivit ut p piller till mig som jag ej vill börja med. Om jag ringer och frågar om detta nu så förstår hon ju att jag aldrig har tagit ut dom och då skäms jag. Hon lyssnar inte riktigt på mig och på vad jag vill. Känner mig lite överkörd där.

• Linda1976

Ska du skjuta upp mensen måste du ju typ ringa idag! IDAG! Det är inget att be för...Primolut Nor tror jag de heter. Hade du tagit p-piller hade du gjort det med dem, då hade det varit enklare.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anonym (Fröken Röd)
    Linda1976 skrev 2010-12-29 11:00:02 följande:
    Ska du skjuta upp mensen måste du ju typ ringa idag! IDAG! Det är inget att be för...Primolut Nor tror jag de heter. Hade du tagit p-piller hade du gjort det med dem, då hade det varit enklare.
    Jag vet, men jag vill ej ha p piller. Har mått så dåligt av dom i alla år innan. Vem ska jag ringa då, måste man ringa barnmorskan?
  • Linda1976
    Anonym (Fröken Röd) skrev 2010-12-29 11:04:20 följande:
    Jag vet, men jag vill ej ha p piller. Har mått så dåligt av dom i alla år innan. Vem ska jag ringa då, måste man ringa barnmorskan?
    Ring den vårdcentral där du är listad. Förmodligen kan en "vanlig" läkare också skriva ut piller.
  • Thegran

Om du inte får tag i något att skjuta upp mensen med helt ,så testa CykloF.
    Fungerar jättebra för mig. brukar blöda i 7 dagar, varav "störtflod" i 2 dagar då jag också mår jättedåligt och har ont, feber osv.
    Med cykloF blöder jag 3 dagar, och inte alls några stora mängder. får inga menssmärtor heller.

• Anonym (Fröken Röd)
    Linda1976 skrev 2010-12-29 11:11:33 följande:
    Ring den vårdcentral där du är listad. Förmodligen kan en "vanlig" läkare också skriva ut piller.
    Okej! Hur tar man reda på vilken Vårdcentral man är listad på? Ändå gången jag har sökt någon som helst vård i vuxen ålder har varit just när jag vart gravid och gått hos barnmorskan? Men annars kan man alltså ringa BM också? I så fall får jag ta tjuren vid hornen och göra det trots allt. Måste kunna njuta på den här semestern nu när vi betalt så mycket pengar! :(
  • Linda1976

Det är väl lite olika beroende på var du bor, men de flesta har fått lista sig på det ställe man vill, och gör man inget aktivt val så blir man listad på den man besökt tidigare eller bor närmast. Vet du inte så ring närmaste och säg ditt ärende. De tycker inte att det är konstigt.

Svar på tråden Mensen kommer förstöra min semester! Hjälp mig!