• Anonym (Fröken Röd)

Mensen kommer förstöra min semester! Hjälp mig!

Om två veckor ska jag åka utomlands och precis den veckan vi är där så kommer jag att ha min mens. Jag blöder väldigt kraftigt och jag har mycket ont när jag har mens. Jag kommer alltså inte kunna bada med mina barn och jag kommer mest få ligga på hotellet. Mensen är alltid regelbunden så jag vet att den kommer i dagarna som vi är där.

Nu undrar jag om det finns möjlighet att skjuta upp mensen en vecka? Jag äter inga p-piller eller liknande utan vi använder endast kondom när vi har sex, jag har ännu inte bestämt vilket p medel jag vill ha efter förlossningen med andra barnet. Har tidigare haft så svårt med hormoner. Finns det något receptfritt läkemedel på Apoteket som man kan köpa? Eller finns det något sätt att rädda mig ur den här knipan? Jag är så ledsen över den här mensen som förstör så mycket i mitt liv!

• Svar på tråden Mensen kommer förstöra min semester! Hjälp mig!
  • Anonym (Fröken Röd)
    Lindadjo skrev 2010-12-29 11:23:22 följande:
    Hoppas du får tag i tabletter som skjuter upp mensen. Annars kan oxå rekomendera cyklo F som minskar blödningen och kanske skaffa en menskopp? då kan du bada fast du har mens.
    Det bästa jag gjort var att köpa en menskopp, nu glömmer jag nästan bort att jag har mens när jag har det
    www.menskoppen.se
    Den hinner du få innan du åker, fick min på bara 2-3 dagar och sedan den dagen är alla andra menskydd ett minne blott.
    Låter väldigt bra! Fungerar den även vid väldigt riklig mens, är det svårt att få den på plats när man är ovan?
  • Anonym (Fröken Röd)
    miablo skrev 2010-12-29 11:28:24 följande:
    Hej!
    I somras ville jag skjuta upp mensen ca. en vecka. BM är ingen idé, dom får inte skriva ut sådana preparat. Jag åt ett som heter Provera, man ska börja ta det en vecka innan förväntad mens, ett piller om dagen tills man vill ha mensen. Men detta måste alltså skrivas ut av läkare, i mitt fall blev det gynekolog (tog det på telefon). Det är dock ett hormonpreparat, men jag påverkades inte alls av det, men kolla med läkaren. Mensen kom samma dag jag inte tog något piller.
    Lycka till!
    Hur kommer man i kontakt med en läkare som kan skriva ut detta då? Måste man ringa och boka en tid? Eller sätter man sig typ på akuten eller liknande? Jag har aldrig sökt vård i vuxen ålder och inte heller för mina barn så jag vet inte ens hur det går till, känner mig lite handikappad måste jag erkänna! :S
  • K med lilla E

Minipiller kanske inte fungerar, men när jag åt vanliga p-piller (för många år sedan) och ville förskjuta mensen så fortsatte jag bara att äta pillren tills jag t ex kommit hem från en resa. Då kom mensen då istället. Men med minipiller vet jag inte hur det funkar.

• K med lilla E
    Anonym (Fröken Röd) skrev 2010-12-29 11:35:25 följande:
    Hur kommer man i kontakt med en läkare som kan skriva ut detta då? Måste man ringa och boka en tid? Eller sätter man sig typ på akuten eller liknande? Jag har aldrig sökt vård i vuxen ålder och inte heller för mina barn så jag vet inte ens hur det går till, känner mig lite handikappad måste jag erkänna! :S
    Men det måste väl finnas en vårdcentral i närheten där du bor? Du skall absolut inte åka till någon akutmottagning, där hjälper de dig inte.
  • Anonym (Jag)

Jag köpte några tabletter. Dem kostade typ 50 kr om jag minns rätt.
    Men man måste ringa sin husläkare. Så att han kan skriva ut åt dig i så fall. 

• Lindadjo
    Anonym (Fröken Röd) skrev 2010-12-29 11:33:30 följande:
    Låter väldigt bra! Fungerar den även vid väldigt riklig mens, är det svårt att få den på plats när man är ovan?
    Tyckte inte att det var svårt att få till. Lite läbbigt första gången, för man visste inte helt hur det skulle vara. Men det gick fint. Den stora rymmer 29 ml, så det är ganska mycket. Jag har inte lyckats fylla min någongång, brukar tömma den ungefär var 8.e timme, men blöder man jättekraftigt så får man ju helt enkelt tömma den lite oftare bara
    Är du van med tamponger så blir det inga problem, och det är inte svårt att få ut den heller. Det enda är att man måste se till att den vecklar ut sig ordentligt, annars håller den inte tätt. Man viker den ju dubbel när man sätter in den, och så "poppar" den på plats.
    Många är väldigt skeptiska till den, men det är bara deras förlust  för det är ju bara bra, både för kroppen och för naturen. Jag brukar säga att menskoppen är guds gåva till kvinnan. Trisst att den inte är upptäckt av fler bara.
    2010 blev ett bra år! Har +:at
  • Ogift Fru

Har inte orkat läsa alla svar, så du kanske redan fått det här svaret.

Cyklo-F är skit om du har RIKTIGT rikliga blödningar + att de inte är att rekommendera om du ska flyga långt pga ökad risk för blodpropp. (på mig har de aldrig funkat öht)

Det du kan göra är att ringa till din VC, be att få bli kopplad till en läkare (är du inte listad hos någon så blir du det automatiskt när du sökt läkarhjälp). Den läkaren skriver sen recept på Primolut Nor till dig via telefon. Du hämtar ut pillren på apoteket och så är det klart!

Primolut Nor kan tas fram till tre dagar innan förväntad mens och funkar kalas. Tabletterna räcker i tio dagar och du får ingen mens förrän två-tre dagar efter avslutad behandling.

Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Anonym (Fröken Röd)
    Lindadjo skrev 2010-12-29 11:43:35 följande:
    Tyckte inte att det var svårt att få till. Lite läbbigt första gången, för man visste inte helt hur det skulle vara. Men det gick fint. Den stora rymmer 29 ml, så det är ganska mycket. Jag har inte lyckats fylla min någongång, brukar tömma den ungefär var 8.e timme, men blöder man jättekraftigt så får man ju helt enkelt tömma den lite oftare bara
    Är du van med tamponger så blir det inga problem, och det är inte svårt att få ut den heller. Det enda är att man måste se till att den vecklar ut sig ordentligt, annars håller den inte tätt. Man viker den ju dubbel när man sätter in den, och så "poppar" den på plats.
    Många är väldigt skeptiska till den, men det är bara deras förlust  för det är ju bara bra, både för kroppen och för naturen. Jag brukar säga att menskoppen är guds gåva till kvinnan. Trisst att den inte är upptäckt av fler bara.
    Jag tycker att det låter helt fantastiskt! Dock använder jag inte tamponger för jag tycker att dom skaver och det känns som att hela underlivet blir "torrt" av dom. Men menskoppen är ju i ett annat materiall och anpassar sig ju efter hur det ser ut i mig vad jag har fattat det som. Tycker det låter värt att prova på! Vad kostar den, vart beställer man den? =)
  • Anonym (Fröken Röd)
    Ogift Fru skrev 2010-12-29 11:54:20 följande:
    Har inte orkat läsa alla svar, så du kanske redan fått det här svaret.

Cyklo-F är skit om du har RIKTIGT rikliga blödningar + att de inte är att rekommendera om du ska flyga långt pga ökad risk för blodpropp. (på mig har de aldrig funkat öht)

Det du kan göra är att ringa till din VC, be att få bli kopplad till en läkare (är du inte listad hos någon så blir du det automatiskt när du sökt läkarhjälp). Den läkaren skriver sen recept på Primolut Nor till dig via telefon. Du hämtar ut pillren på apoteket och så är det klart!

Primolut Nor kan tas fram till tre dagar innan förväntad mens och funkar kalas. Tabletterna räcker i tio dagar och du får ingen mens förrän två-tre dagar efter avslutad behandling.
    Oj, det låter inte bra! Jag ska flyga i sex timmar ungefär! :S Vad delad man blir nu men bäst är nog om jag pratar med en läkare ändå. =)
  • Ogift Fru
    Anonym (Fröken Röd) skrev 2010-12-29 11:59:22 följande:
    Oj, det låter inte bra! Jag ska flyga i sex timmar ungefär! :S Vad delad man blir nu men bäst är nog om jag pratar med en läkare ändå. =)
    Som sagt. Cyklo-F är ganska dyra och har aldrig funkat på mig. Primolut Nor kostar också en del, men då skjuter man upp mensen helt.
    Ring VC och prata med läkaren. De kan nog ge bäst råd.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
Svar på tråden Mensen kommer förstöra min semester! Hjälp mig!