Hjälp mig med en felsäker potatisgratäng!
Jag har aldrig gjort potatisgratäng - skämmigt, men så är det...
Nu skulle jag vilja ha recept på en riktigt krämig potatisgratäng som är mer eller mindre felsäker.
Go!
Jag har aldrig gjort potatisgratäng - skämmigt, men så är det...
Nu skulle jag vilja ha recept på en riktigt krämig potatisgratäng som är mer eller mindre felsäker.
Go!
Köp i affären! då är det riktigt felsäkert!!! enklast också!!
Skiva potatis och lägg i en form, häll grädde över så att det nästan täcker, salta och krydda med vitlök. Lägg riven ost över och sätt in i ugnen på 175 grader tills gratängen fått fin färg och känns mjuk.
Lycka till!
Oj! Ingen dålig begäran...
Jag brukar förkoka potatisen i några minuter innan jag skivar potatisen. Jag brukar smörja formen med smör och lägga ett lager skivad potatis som jag kryddar med salt, LITE vitpeppar och vitlök, sen nästa lager potatis och kryddor tills formen är nästan fylld. Då häller jag över grädde (det blir krämigare än mjölk) och ställer in den i ugnen. Sedan, när den i stort sett är klar brukar jag hälla över riven ost och låter den gratineras i några minuter (tills osten har fått färg).
Koka allt innan du har in det i ugnen! Det är mitt råd. Blir lätt den absolut godaste gratängen, och du behöver inte oroa dig för att den inte ska vara klar helt igenom. Här är ett recept du kan använda (www.recepten.se/recept/potatisgrataeng.html) men jag hade bytt ut löken till purjolök för bästa smak.
Gör en amerikansk potatisgratäng.
http://www.kokaihop.se/recept/amerikansk-potatisgratang
Dock så blandar jag i potatisen och löken i kastrullen med sås, blandar om och har i formen, sen in i ugnen.
Skiva potatis och lite lök. Ner med det i en kastrull och i med grädde. Ska inte täcka potatisen utan vara lite mindre än så. Koka i några minuter, krydda med salt och svartpeppar och smaka av, och häll sen ner allt i en gratängform.
In i ugnen 225gr ca 30 min, strö över riven ost över alltihop och så in i 10-15 min till.
Supergott.
Jag brukar göra av ca 1,5kg potatis, 3st matlagningsgrädde och 2 lökar. Allt detta förkokar jag, och sen när allt hälls i gratängformen fyller jag på med mjölk tills potatisen är nästan täckt, ska vara precis på gränsen.
Som föregående talare: Gör gratängen i en gryta! Då kan du inte misslyckas med konsistensen eller smaken eftersom du kan dutta på den hela tiden.
Sen bränner du av den med ost i ungnen i en form.
Mitt bästa tips är att sänka värmen till 150-175 grader och köra lite längre i ugnen. Har du för hög värme så blir visserligen potatisen färdig snabbare, men själva gratängen blir inte så krämig.
Tack för alla tips! Ska läsa igenom ordentligt och kolla länkarna. Gott nytt år på er!
Om man gör potatisgratäng på rå potatis tycker jag det är osäkert med kryddningen och ibland konsistensen. Googla på morberg, potatisgratäng så får du upp toppenrecept på gratäng som förkokas. Då har man koll, idiotsäkert:)
jag skalar och skivar 10 mediumstora potatisar och varvar med två gula lökar, Blandar 3 dl grädde med salt, vitlök och vitpeppar och häller över. in i ugnen en timme ungefär på 225 grader. titta till den efter 40 minuter, börjar den bli lite mörk så lägg på alufolie.
Sen kan man varva ner ost i gratängen om man gillar det !
Det värsta som kan hända är att gratängen blir lite osalt men salt går alltid att tillsätta efteråt.
Tycker den här bli otroligt krämig och god, och så slipper man krångla med förkokning!