• Orolig2

2,5-åring som trotsar o välter glas

Vår pojke på 2,5 år har börjat slå omkull glaset så fort han blir lite sur vid bordet. Det kan röra sig om bagateller och ibland vet man inte ens orsaken själv. Han bara slår omkull det närmsta glaset utan förvarning. Han har nyligen blivit storebror så lite svartsjuka kan också spela in.

Vi har kört med "time out" på hallbänken nån minut och sen prata med honom och bli sams/kramas innan vi går tillbaka till bordet. Nån enstaka gång gör han om samma sak direkt igen!! Sen kastar han med saker vid minsta motgång och trotsar alla tillsägelser när han inte vill.

Hur hade ni gjort? Tacksam för tips då jag, liksom de flesta :), vill ha ett väluppfostrat barn som kan uppföra sig vid matbordet o liknande. Kan tillägga att han alltid uppför sig på dagis så han vet hur det ska vara så eventuella diagnoser kan vi nog bortse ifrån.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 2,5-åring som trotsar o välter glas
  • Flickan och kråkan

Skippa time-outen, ta undan glaset och låt honom hjälpa till att torka upp. Han söker uppmärksamhet och undersöker hur ni reagerar och bemöter hans agerande. Straffa inte bort frågan svara på frågan istället. "Vad händer om jag välter ut glaset?" Svar: Glaset plockas undan och jag får hjälpa till att torka upp. Punkt.

• Orolig2

Tack för svaret! Har själv varit inne på att det är ett sätt att få uppmärksamhet. Ska prova det du skriver!

• lövet2

Vi ställer andras glas utom räckhåll och ger barnet en mugg i stället för glas. Aldrig mer än en centimeter med mjölk i muggen, så blir det mindre spill. Tippas mjölken ut, så finns ingen mjölk kvar att dricka. Tråkigt men sant.

• Villimey

Har han sönder även plastglasen så fungerar det med dl-mått i rostfritt, bättre att försöka förändra omgivningen än att resonera med en 2-3 åring. Tror inte att dem förstår konsekvensen av time-out.

• Orolig2

Har också tvivlat på att han förstår det där med time-out. Han säger förlåt och sen är det bra, tycker han, men jag tror inte riktigt han vet varför han säger förlåt i detta fallet. Ska prova med att han får torka upp och inte ha nåt glas + att våra glas står utom räckhåll.

• Maria222

Ja det mest logiska i sammanhanget är ju att se till att han inte har några glas i närheten av sig.

Time out kan ni sluta med direkt tycker jag, det kommer inte gynna någon av er i det långa loppet.

pojke 0706 och pojke 1008.
Svar på tråden 2,5-åring som trotsar o välter glas