• Silverdagg

Mellanstor familjehund... finns det?

Hejsan allesammans,

Vår familj letar efter den perfekta hundrasen för oss. Vi älskar verkligen sinnet och sättet hos Golden Retrievern. Men den är nog kanske lite för stor för oss. Finns det någon ras som är mellanstor (eller liten) som är lik en Golden i sättet? Någon som har det lugnet och den tryggheten men ändå den livfullheten, eller hur man ska uttrycka sig :)

Det vore så underbart om det fanns någon sådan ras.

• Svar på tråden Mellanstor familjehund... finns det?
  • Jezamine

Storpudel.

Jag är INTE avstängd
  • pusselbit

Labradorer brukar vara jättefina familjehundar! En vän till mig har en väldigt liten labrador, fast sen är det ju svårt att veta hur stora dom blir när dom är små valpar.

Jag köpte en shih-tzu/dvärgpudel i våras (i för sig en ganska liten hund som måste klippas). Men hon är en helt fantastisk familjehund! Hon ÄLSKAR människor, är snäll och rolig med barnen och barnen fullkomligt ÄLSKAR henne.

Hon är till både sätt och huvud väldigt olik en golden retriver, men jag är verkligen nöjd med henne. Ska ha barn om 2 månader och känner mig jättetrygg med min lilla dam! Så det kanske kan funka? =)

• iii
    pusselbit skrev 2010-12-29 16:26:42 följande:
    Labradorer brukar vara jättefina familjehundar! En vän till mig har en väldigt liten labrador, fast sen är det ju svårt att veta hur stora dom blir när dom är små valpar.

Jag köpte en shih-tzu/dvärgpudel i våras (i för sig en ganska liten hund som måste klippas). Men hon är en helt fantastisk familjehund! Hon ÄLSKAR människor, är snäll och rolig med barnen och barnen fullkomligt ÄLSKAR henne.

Hon är till både sätt och huvud väldigt olik en golden retriver, men jag är verkligen nöjd med henne. Ska ha barn om 2 månader och känner mig jättetrygg med min lilla dam! Så det kanske kan funka? =)
    En labradortik blir ju inte så stor och ofta lugnare än hanarna. Däremot är det ganska viktigt att se till att man väljer en valp ur rena utställningslinjer då, så man inte tar en jakt eller dual-purpose-labrador eftersom de är ganska krävande.
  • Nilla83

en flat coated retriver =) dom är mysiga hundar och jämt glada o lek fulla =) och tycker om barn
    tikarna är ganska små hanarna kan oxå vara det men man kan få en stor. Mina pojkar är ganska små =) men innan dess var han hunden stor

eller en tollare? dom är ju mindre än retrivers och dom är snälla o mysiga

• Villimey

Men labradorer och storpudlar är väl inte mindre än en golden? Om det handlar om storleken på bilar och hem så är ju mellanpudlar bättre i storlek. Har aldrig haft någon pudel men det är ju en del pälsvård som även kostar pengar och att dem måste få aktiveras med huvudet och inte bara gå promenader. Tror jag har aldrig haft pudel men funderar på det som möjlig ras för mig.

• delirium

Spaniels(t ex engelsk springel spaniel), labrador, flatcoated retriver, lagotto romagnolo, olika typer av settrar.. 

Svar på tråden Mellanstor familjehund... finns det?