• Silverdagg

Mellanstor familjehund... finns det?

Hejsan allesammans,

Vår familj letar efter den perfekta hundrasen för oss. Vi älskar verkligen sinnet och sättet hos Golden Retrievern. Men den är nog kanske lite för stor för oss. Finns det någon ras som är mellanstor (eller liten) som är lik en Golden i sättet? Någon som har det lugnet och den tryggheten men ändå den livfullheten, eller hur man ska uttrycka sig :)

Det vore så underbart om det fanns någon sådan ras.

• Svar på tråden Mellanstor familjehund... finns det?
  • Villimey
    Nilla83 skrev 2010-12-29 16:32:24 följande:
    en flat coated retriver =) dom är mysiga hundar och jämt glada o lek fulla =) och tycker om barn
    tikarna är ganska små hanarna kan oxå vara det men man kan få en stor. Mina pojkar är ganska små =) men innan dess var han hunden stor

eller en tollare? dom är ju mindre än retrivers och dom är snälla o mysiga
    Hade en vän som hade tollare den var utpräglad enmanshud vet inte om det var individen eller raskaraktär? Men något att tänka på om man vill ha en familjehund. Flat coated retriver är härliga till rätt ägare.
  • Silverdagg

Storleken är mest av betydelse för att man ska kunna ha med sig hunden överallt. I bilen på resor, hemma hos vänner och sånt där.

Så labbar och storpudlar är väl inte riktigt rätt. Min man är lite sådär inställd till "gulleplutthundar" - så pudlar och kanske även cavalier kommer han säga njaeee till.

Kräver inte Tollare en massa mer än en Golden? Och är det inte unegfär samma med springer spaniels, flattar och settrar... kräver de inte en MASSA aktivering.

• Villimey
    Silverdagg skrev 2010-12-29 16:37:31 följande:
    Storleken är mest av betydelse för att man ska kunna ha med sig hunden överallt. I bilen på resor, hemma hos vänner och sånt där.

Så labbar och storpudlar är väl inte riktigt rätt. Min man är lite sådär inställd till "gulleplutthundar" - så pudlar och kanske även cavalier kommer han säga njaeee till.

Kräver inte Tollare en massa mer än en Golden? Och är det inte unegfär samma med springer spaniels, flattar och settrar... kräver de inte en MASSA aktivering.
    Golden retriver är också kloka hundar\brukshundar och från början en jakthundsras(fågel). Så om ni inte vil lgå kurser och hålla på med aktivering utan mer bara motionspromenader så kanske ni ska tänka om helt vad gäller ras? Vet att det finns test på nätet där man kan skriva in sina förutsättningar och sedna får man fram lämpliga hundraser.
    Låna en hundbok och läs om olika raser.
  • Jezamine
    Silverdagg skrev 2010-12-29 16:37:31 följande:

Ja då skall du inte ha Golden heller om du är rädd för att de skall ta plats.

Golden retriever. Apporterande hund. Apporterar både på land och i vatten. främst fågel, hare och vildkanin. Används även som stötande hund på klövvilt. Mankhöjd: Hanhund 56-61 cm,  tik 51-56 cm. Vikt: 27-35 kg.

http://home.swipnet.se/katrin_gothberg/jakthundsraserna.htm#g

Min storpudel var 52 cm öh vägde 17 kg

Jag är INTE avstängd
  • delirium

beror på vilken spaniel/setterrae mm du väljer, många har dem som sällskapshundar numera. 
    Tollare kräver väldigt mycket aktivering jämfört med en golden

• Villimey

Läs här ts Till svenska kennelklubben kan du ringa och få hjälp med att välja rätt hundras mellanstorlek, inte för krävande aktivering\aktivitetsnivå, nybörjarhund, barnfamilj eller vad ni nu har för önskemål. Gör inte felet att köpa hund efter utseende.

http://kennet.skk.se/skk/innehall.aspx?ID=504&Sprak=sv

• Malva85

Jag skulle tipsa om Springel spaniel (engelsk eller welsh) eller en Breton. Den sensta ska vara en mycket bra familjehund, lätt att träna och utan vaktinstinkt. Kräver motion och träning som alla hundar men absolut inte mer än en Golden. Sen får man ju även vara medveten om att alla hundar är individer och kanske inte följer rasstandarden.

• mariaq

Finsk eller svensk lapphund kanske?

• Morkullan

Finsk lapphund och svensk lapphund är båda bästa tänkbara familjehundar.

De är vänliga, tålmodiga, barnkära, friska, anpassade för vårt klimat, vackra, ingen pälsvård att tala om, allsidiga, arbetsvilliga you name it! De har en tydlig av och på knapp och kan alltså ta det lugnt inne medan de kan jobba otroligt hårt ute. De kräver dock en hel del sysselsättning/motion för att må bra! Men det gäller ju nästan alla hundar.

Svar på tråden Mellanstor familjehund... finns det?