• Wettex

Restaurangfolk - vad står PM för?

Jag kan tänka mig 10-tals olika förkortningar för PM men vad står det för inom restaurangvärlden?

tack för svar.

• Svar på tråden Restaurangfolk - vad står PM för?
  • johhi

"En promemoria (en eller ett PM), latin ”för minnet”, är ett kortfattat dokument som utgör minnesanteckningar eller en redogörelse för ett avgränsat ämne. Promemoria är ett samlingsnamn för förslag, instruktioner, referat, rapporter, utredningar, yttranden, mm"

Kanske kan det vara små anteckningar i köket för vad som beställts? :) Enda jag kan komma på haha :p

• Miffomorsan
    johhi skrev 2010-12-29 18:03:46 följande:
    "En promemoria (en eller ett PM), latin ”för minnet”, är ett kortfattat dokument som utgör minnesanteckningar eller en redogörelse för ett avgränsat ämne. Promemoria är ett samlingsnamn för förslag, instruktioner, referat, rapporter, utredningar, yttranden, mm"

Kanske kan det vara små anteckningar i köket för vad som beställts? :) Enda jag kan komma på haha :p
    Precis så - anteckningar som är bra för både kök o anna personal att veta. T ex mat och dryck som förbeställts av gästen, eventuella födoämnesallergier, speciella önskemål o sånt som underlättar för gästens besök.
  • Miffomorsan

...annaN personal... ska det ju stå.

• GrodanHopp

Det skulle kunna vara så enkelt som personal mat. Lappar med beställningar kallas väl för bongar (en bong, flera bongar?)?

• Wettex

Tack men det var ngt annat jag var ute efter..
    Har hört det men kommer bara inte på, så irriterande!

Det var ngt specifikt för restaurangbranschen, alltså inget vedertaget begrepp.

• Kojbe

privat middag? Ärligt står det still just nu men kan du säga lite mer i vilket samband det används el så?

• P i x i e

På menyn kanske?

and then I told myself - of course I deserve it!
  • Wettex

Hrm.. jag vet faktiskt inte mer specifikt vilket sammanhang det används i men det känns vagt bekant att det kan ha ngt med meny att göra.
    Sjukt irriterande (meningen är väl att jag ska veta detta då mitt företag levererar till restauranger... får väl ge upp och fråga en kollega om jagIngn annan inte kommer på det snart)

Tack för era förslag

• Miffomorsan
    Wettex skrev 2011-01-03 16:48:11 följande:
    Hrm.. jag vet faktiskt inte mer specifikt vilket sammanhang det används i men det känns vagt bekant att det kan ha ngt med meny att göra.
    Sjukt irriterande (meningen är väl att jag ska veta detta då mitt företag levererar till restauranger... får väl ge upp och fråga en kollega om jagIngn annan inte kommer på det snart)

Tack för era förslag
    Skriv gärna vad ni kommer fram till för jag har jobbat inom restaurang i 16 år och inte hört talas om att förkortningen används i nåt annat sammanhang än det jag skrev tidigare - dvs en slags förbeställning av gästens meny, dryck samt ypgifter om ev speciella önskemål.
    Nu blev jag ju nyfiken på vad det är du hört talas om som jag missat i så många år
Svar på tråden Restaurangfolk - vad står PM för?