Inlägg från: Hultan |Visa alla inlägg
  • Hultan

Min katt är Fet..Hjälp!!!

Night Angel skrev 2010-12-29 18:45:56 följande:
    Hej!!
    Jag har en norsk skog katt på ca 1 1/2 år..Hon blev kastrerad i sommras och nu har hon gått upp nåt fruktansvärt i vikt...Hon äter endast torrfoder  Royal cannin ..
    Man känner på henne att hon har  mycket överflöd med bukfett..Hon är  inte ett dugg smidig när hon ska  hoppa upp eller ner från någotman ser henne  inte ofta springa omkring och leka..Hon försöker hela tiden tigga mat när vi är i köket men hon får inget förrutom sitt foder..
    Har även en norsk skogkatt på 1 år som ej är kastrerad  och istället lite halvt som halvt underviktig enligt mitt tycke..Hon rör sig mycket och mår bra..Båda mina katter är innekatter..
    Så nu till problemet med min stora ..hur ska jag få katten gå ner till normalvikt..
    Kan ju inte ta bort maten från båda då min minsting faktiskt behöver mer mat..Vad göra? all tips önskas..
    Hej!

Absolut bästa sättet att banta katt är med enbart blötfoder. Alltså ta bort all torrfoder. Torrfoder innehåller alltid minst 40 % kolhydrater, annars går det inte att göra torrt foder. Katter är carnivorer, alltså rena köttätare och många katter blir tjocka av just kolhydrater, speciellt efter kastration. Så genom att ge ett bra kvalitetsblötfoder för vuxna katter så kommer katten gå ner bra i vikt. Exempel på bra foder är specific fxw eller något av dem andra större märkena, Royal eller Hills, Eucanuba osv.  Men det viktiga är att ge just enbart blötmat. Eftersom du har en tjockis och en smal så rek jag att du utfodrar under uppsikt. Se till att dem äter bara den mängd dem ska ha, och utfodra sedan den smala katten lite extra i ett eget rum på kvällen. Låt inte maten stå framme hela tiden, då kommer den tjocka äta mer än den smala.

Lycka till!!
Svar på tråden Min katt är Fet..Hjälp!!!