• Joico

Vit kofta färgad av blå jeans!!

Jag köpte en fin kofta igår, vit eller typ mörk vit. Idag hade jag den på mig tillsammans med ett par mörkblå jeans, som är tvättade 2-3 gånger. Hade inte en tanke på att de skulle färga av sig, men visst fan gjorde dom det. Så nu är nedre halvan av ärmen, på baksidan av tröjan, i en blå nyans!! Inte superblått men ändå så man blir sur som fan.

Vad ska jag nu göra? Jag vill helst inte tvätta hela koftan än. Kan jag tvätta halva ärmarna i handfatet? Eller finns risken att färgen blir ännu blåare? Tröjan är i 60% akryl och 40% bomull.

• Svar på tråden Vit kofta färgad av blå jeans!!
  • Pia och Elna

Varför vill du inte tvätta den?

• JeanneDArc

Jag hade tvättat den... kanske testa med vanish eller nåt i tvätten och köra den separat i ett skonsamt program om du är så rädd om den?

• Joico
    Pia och Elna skrev 2010-12-29 20:15:29 följande:
    Varför vill du inte tvätta den?
    För att den inte är smutsig egentligen och jag tror att den lätt noppar så jag föredrar att vädra framför att tvätta isånafall.
    JeanneDArc skrev 2010-12-29 20:21:39 följande:
    Jag hade tvättat den... kanske testa med vanish eller nåt i tvätten och köra den separat i ett skonsamt program om du är så rädd om den?
    Har ingen vanish. Har inget skonsamt program.
    Och självklart är jag väl rädd om den, är det inte normalt eller? Dels är det en ny tröja och dels har jag köpt den för att jag ville ha den. Är du inte rädd om dina kläder?
  • Pia och Elna
    Joico skrev 2010-12-29 20:27:29 följande:
    För att den inte är smutsig egentligen och jag tror att den lätt noppar så jag föredrar att vädra framför att tvätta isånafall.Har ingen vanish. Har inget skonsamt program.
    Och självklart är jag väl rädd om den, är det inte normalt eller? Dels är det en ny tröja och dels har jag köpt den för att jag ville ha den. Är du inte rädd om dina kläder?
    Men kläder mår väl inte dåligt och blir noppiga av att tvättas? Inte i alla fall de första åren nya kläder vill jag alltid tvätta innan jag använder dem.

Kolla tvättmaskinens instruktionsbok även äldre maskiner har skonsammare program. Hittar du inte så kör du program utan centrifugering det är det som sliter mest så får du vrida ur och plantorka för bästa resultat.
  • Joico
    Pia och Elna skrev 2010-12-29 20:30:49 följande:
    Men kläder mår väl inte dåligt och blir noppiga av att tvättas? Inte i alla fall de första åren nya kläder vill jag alltid tvätta innan jag använder dem.

Kolla tvättmaskinens instruktionsbok även äldre maskiner har skonsammare program. Hittar du inte så kör du program utan centrifugering det är det som sliter mest så får du vrida ur och plantorka för bästa resultat.
    Har hört att akryl blir det. Det är ju ingen vidare kvalitétsmaterial.. men jag kan ha fel?

Maskinen är 10år gammal, en enkel toppmatad. Har ingen instruktionsbok. Ska kika på den sen om jag kan hitta nåt, men jag har för mig att jag tog med mig ömtåliga plagg till mamma förut så hon fick tvätta.
  • Betty Boop
    Joico skrev 2010-12-29 20:34:07 följande:
    Har hört att akryl blir det. Det är ju ingen vidare kvalitétsmaterial.. men jag kan ha fel?

Maskinen är 10år gammal, en enkel toppmatad. Har ingen instruktionsbok. Ska kika på den sen om jag kan hitta nåt, men jag har för mig att jag tog med mig ömtåliga plagg till mamma förut så hon fick tvätta.
    Om man vet vad det är för modell på maskinen så brukar det  vara ganska lätt att hitta instruktionsböcker/lathund till vanliga tvättmaskiner på nätet. 
  • Joico
    Betty Boop skrev 2010-12-29 20:37:18 följande:
    Om man vet vad det är för modell på maskinen så brukar det  vara ganska lätt att hitta instruktionsböcker/lathund till vanliga tvättmaskiner på nätet. 
    Mm jag kollade förut när jag behövde brukanvisningen, men hittade ingen konstigt nog
  • JeanneDArc
    JeanneDArc skrev 2010-12-29 20:21:39 följande:
    Men oj vad du verkade bli sur. Jag menade inte det som något negativt.. klart man är rädd om vissa plagg, jag visste inte om det var ett sådant plagg bara..
  • Joico
    JeanneDArc skrev 2010-12-29 21:32:04 följande:
    Men oj vad du verkade bli sur. Jag menade inte det som något negativt.. klart man är rädd om vissa plagg, jag visste inte om det var ett sådant plagg bara..
    Sur och sur.. tyckte det var märkligt skrivet. "Om du är rädd om den". Det finns plagg jag är mer rädd om, men jag är rädd om den här koftan, ja. Vill inte slita på den i onödan.
  • JeanneDArc

OK, ursäka mig, jag tar tillbaka ordet "så" i mitt inlägg. Jag misstänkt att det var på det viset men var inte säker, därav frågetecknet och rådet om skontvätt. Det framgick inte varför du inte ville tvätta den eller att det var en tröja du var väldigt rädd om. Tror du läste mitt inlägg med något antagande om att jag dissade dig, vilket inte var fallet.

• Embla

Innan du blötlägger/tvättar koftan, försök med Tabort. Massera och krama in det på fläckarna. Har du redan blötlagt/tvättat plagget är det tyvärr mycket svårare att få bort fläckarna.

Annars kan du prova Klorin. Det bleker tyget, men eftersom koftan redan är vit borde det gå bra. Många av mina ljusa plagg har blivit räddade av Klorin.

• Joico
    Embla skrev 2010-12-30 19:01:01 följande:
    Innan du blötlägger/tvättar koftan, försök med Tabort. Massera och krama in det på fläckarna. Har du redan blötlagt/tvättat plagget är det tyvärr mycket svårare att få bort fläckarna.

Annars kan du prova Klorin. Det bleker tyget, men eftersom koftan redan är vit borde det gå bra. Många av mina ljusa plagg har blivit räddade av Klorin.
    Jag har inte gjort nånting än så länge.. Om jag tar Tabort (för det har jag, på flaska) kan jag tvätta ärmarna i handfatet sen tror du?

Klorin blir nog inge bra, dels så funkar det väl bara på ren bomull (eller?) men framför allt så är koftan inte kritvit och jag vill inte riskera att få halva ärmarna i en ljusare vit
  • Embla
    Joico skrev 2010-12-30 19:16:13 följande:
    Jag har inte gjort nånting än så länge.. Om jag tar Tabort (för det har jag, på flaska) kan jag tvätta ärmarna i handfatet sen tror du?
    Ja, om du verkligen sköljer ordentligt.
    Klorin blir nog inge bra, dels så funkar det väl bara på ren bomull (eller?) men framför allt så är koftan inte kritvit och jag vill inte riskera att få halva ärmarna i en ljusare vit
    Jag har använt Klorin på blandade fibrer med gott resultat. Om valet står mellan blå fläckar eller ljusare vit, vad väljer du? Det är helt upp till dig.

Lycka till!
  • Embla

Förresten, innan man använder kemikalier på tyg bör man prova på ett ställe som inte syns för säkerhets skull. Man vet aldrig vilka reaktioner man kan få annars.

• Colisa

Du kan ju testa att först ta lite klorin på något undangömt ställe som inte syns, t ex insidan fickan om de inte är i annat material, längst in i armhålan eller nåt, så ser du hur och om tyget bleks.

Svar på tråden Vit kofta färgad av blå jeans!!