• Harlow

Hur lyder de oskrivna tvättstugereglerna?

Hur är det hos er, får man alltid ta över en tvättid som grannen inte påbörjat inom en timme?

Det verkar som att min granne har retat upp sig lite på att jag tog hans eller hennes tvättid, den började 16:00 men eftersom ingen var där vid 17:40 och vi har akut tvättbehov så snodde jag tiden som var kvar, vilket jag trodde jag hade rätt att göra. Nu slår det mig att bara för att det varit så i alla andra hus jag bott i så kanske det inte är så här, har inte sett någon lapp om det och vi har inte bott här så jättelänge.
    Grannen har tagit ur min tvätt och lagt i sin egen, det tolkar jag som en subtil signal om att denne anser att jag handlat fel.

Hade du lackat om du var min granne?

Moralpanik?
  • Svar på tråden Hur lyder de oskrivna tvättstugereglerna?
  • Cornellia

Nej jag hade inte lackat, ser det som självklart att man kan ta tvättider som inte används. Men hos oss finns det en lapp om det.

• crazy mom

Kan nog erkänna att jag "snott" tider som inte påbörjats inom en timme, men det är nog inte helt rätt egentligen. Den som bokat tiden kan ju ha tusen anledningar till att de inte hunnit börja inom den timmen....  (att de fasta bokningstiderna helt enkelt inte passar) eller att man har annat att göra....

Jag även slängt ur andras tvätt som snott min....

Det enklaste är väl helt enkelt att man håller sig till sina tider ;)

• Stormorsan

Även de som jobbar till fem på dagarna måste kunna få tvätta. Jag kommer ofta 30-45 minuter sent till tvättpass på vardagar och skulle bli fly förbannad om någon tagit maskinerna.

• Harlow
    Stormorsan skrev 2010-12-29 20:56:37 följande:
    Även de som jobbar till fem på dagarna måste kunna få tvätta. Jag kommer ofta 30-45 minuter sent till tvättpass på vardagar och skulle bli fly förbannad om någon tagit maskinerna.
    Jag tar ALDRIG inom en timme, nu var det 1 timme och 40 min. det gällde..
    Moralpanik?
  • JenLyckan

här har vi digitalt system, och därmed kan ingen sno ens tvättid , otroligt skönt! 

• Tutilure

Finns det inga skrivna regler så hade jag tolkat det som att bokad tid gäller.
    Man kan inte förutsätta att det är en timme och att tiden sen är fri för andra att ta eftersom det är så olika regler i olika tvättstugor.
    Så ja, jag hade blivit sur.
    Skriv en lapp och be om ursäkt och förklara ditt misstag.

• Stormorsan
    Harlow skrev 2010-12-29 20:57:20 följande:
    Jag tar ALDRIG inom en timme, nu var det 1 timme och 40 min. det gällde..
    Jo fast era tvättpass började ju kl 16 våra börjar kl 17. Eftersom jag arbetar till 17 så hade jag i er tvättstuga inte hunnit hem förrän ca 17:30 dvs 1,5 timmar senare.
  • miniskrutten

Är nog väldigt olika på olika ställen. Hos oss står det att "du förfogar över hela din bokade tid". Är ganska bra eftersom vi bara har tid mellan 08-14 eller 14-20, och jag vanligtvis jobbar till 5. Hade inte blivit mycket tvättat annars. Men där min man bodde förut stod det uttalat att om man inte kommit en timme innan så fick någon annan ta över tvättiden. Står det inget hos er? Hade nog också blivit lite sur om du tagit tvättiden (om det inte fanns några regler som sa att man fick ta tider) eftersom det faktiskt inte är alla som har möjlighet att börja tvätt 16.

• MammaHela

Här får man ta tvättid om den inte är använd efter 10 min.

Slutar man 17 och tvätttiden är mellan 17 och 19, ja då får man boka från 19. Tvättstugan ska inte stå tom bara för att den som har bokat inte kan passa tiden.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
Svar på tråden Hur lyder de oskrivna tvättstugereglerna?