• Anonym

GBP opererad- nu ätit för mycket

Har gjort en gastric by pass och har sedan klockan 2 idag ätit ca 150 gram chips och ostbågar. 40 gram choklad. Plus middag som bestod av kyckling och nudlar ca 2 dl. Och dessutom två rostade mackor. Vad ska jag göra, det är 8 månader sedan jag gjorde operationen. Har jag ätit så mycket så jag kommer hamna på sjukhuset och nästintill dö nu eller vad har jag ställt till med. Mår jättedåligt och har ont i magen. Vad ska jag göra, nån som vet?

Snälla anklaga mig inte för att slösa landstingets pengar. MItt liv är ett helvete maten är det enda jag har att vända mig till.

• Svar på tråden GBP opererad- nu ätit för mycket
  • Bess

Ja det var ju inte så smart gjort, men det vet du ju redan själv Men var lugn bara, om ett tag så mår du bättre. Det finns inget du kan göra, bara låta det hela "gå ur kroppen" så att säga. Lägg dig ner och vila om du mår jätteilla.

• Amy27

Har jag fattat det rätt (följt ett antal bloggar som handlar om GBP opererade) så lär du antigen spy eller få världens diarré.

• Min älskade lilla prins

Jag har fått för mig att det är jätte farlig att äta för mycket när man gjort en sån operation.. men jag är dock ingen expert! Om du nu har sånna problem med ditt ätande så finns de väl hjälp att få. Man kan väl bara inte opereras utan att få psykisk hjälp oxå! Är väl ofta de går hand i hand

• SilverEmma

Jag tycker verkligen att du ska gå och prata med någon. Du behöver något annat att trösta dig med, istället för mat.

Nu är det redan gjort denna gången. Men kom ihåg känslan du har precis nu tills nästa gång du känner behov av att äta för mycket. (vilket jag vet allt om)

• Bess
    Amy27 skrev 2010-12-29 21:31:12 följande:
    Har jag fattat det rätt (följt ett antal bloggar som handlar om GBP opererade) så lär du antigen spy eller få världens diarré.
    Nej man kan inte spy.
  • Anonym

Nej, tyvärr får man ingen psykologisk hjälp när man gör en gastric by pass. Det kör efter löpande band principen vad gäller dessa operationer. En ut och nästa in sen lämnar man dom själva att klara ut alla problem för sig själva. Under detta år som jag varit opererad känner jag två som försökt tagit livet av sig. På grund av psykiska problem som uppstått efter operationen. Däribland att de mått så dåligt av all lös hud som blir när man rasar så fort i vikt.

• Queenie70

Fast det låter ju inte som några enorma mängder fördelat på en dag, ens för en som är opererad. Att du fått ont beror väl förhoppningsvis bara på att du ätit onyttigt och inte är van vid den kosten längre.

• SilverEmma

Bess, vissa kan fortfarande spy efter en sån operation. Men det tillhör inte vanligheterna.

• Bess
    Amy27 skrev 2010-12-29 21:38:50 följande:
    Bess: varför inte?
    För att man inte har en matsäck där maten ligger kvar så pass länge, att man kan spy sen senare. Ska man spy, så måste man typ spy direkt då man ätit. Då KAN man få upp lite lite.
  • erajka

men man kan väl som alla andra söka sig via VC för att få komma till en psykolog? eller har jag fel?

• Bess

TS: Jag är opererad 2005, och då var det ovanligt med dessa operationer. Men jag kan när som helst ringa dit och be få komma till en psykolog om jag vill. Har du ringt och frågat?

• Bess
    Bess skrev 2010-12-29 21:43:05 följande:
    För att man inte har en matsäck där maten ligger kvar så pass länge, att man kan spy sen senare. Ska man spy, så måste man typ spy direkt då man ätit. Då KAN man få upp lite lite.
    menade magsäck.
  • Bess
    SilverEmma skrev 2010-12-29 21:42:36 följande:
    Bess, vissa kan fortfarande spy efter en sån operation. Men det tillhör inte vanligheterna.
    Så vissa kan efter en gbp, på kvällen spy upp det man åt på morgonen?? Låter mkt konstigt.
  • Anonym

Ja jag har ju gjort det. Men de har sagt nej. Men jag kan ju ringa vc, de har väl alla rätt till. Men frågan är väl om man får remiss.

• Bess
    Anonym skrev 2010-12-29 21:46:57 följande:
    Ja jag har ju gjort det. Men de har sagt nej. Men jag kan ju ringa vc, de har väl alla rätt till. Men frågan är väl om man får remiss.
    Försök iaf. Du behöver ju hjälp, och varför skulle dom neka dig?
  • Terppa

Jag är gbp-opad för två år sedan, gått ner 79kg och vill korrigera vissa felaktigheter i både TS inlägg och andras.

1. Det är möjligt att spy upp det man ätit om det händer inom 15min efter intagandet av födan. Därefter är det saliv man spyr.

2. Du har ätit onyttigt, ja, men om det skulle leda till att du blir så dålig att du hamnar på sjukhus skulle du märka det PÅ EN GÅNG efter att du ätit det inte timtal senare. Illamående, kallsvettningar etc kan man få om man äter för mkt socker, det är övergående och kallas dumping. Diarré kan du oxå få av för fet mat.

Det är inte "farligt" att äta som du gjort idag, bara korkat då du borde äta näringsrikt och genomtänkt. Men herregud, ingen av oss är perfekt! Jag har oxå korkade dagar då jag inte äter som man ska! Sluta oroa dig för att bli sjuk av det du ätit och ta nya tag igen imorgon. Sök hjälp för ditt tröstätande oxå kanske är dags?

Däremot om du äter mkt på kort tid, typ försöker sätta i dig en normalstor portion mat på 10min eller så då kan du bli tvungen att spy upp det (det kommer på en gång isf som sagt) eller i värsta fall spricker magfickan i "sömmarna" dvs ärren där de är ihopsytt. Och DÅ är det akut till sjukhus och upp på operationsbordet. Så det vore väldigt dumt!

Svar på tråden GBP opererad- nu ätit för mycket