Inlägg från: 7 små apor |Visa alla inlägg
  • 7 små apor

vad anser ni om skamvråer?

Ser ingen som helst skillnad mellan en vrå där man ska tänka över sina hyss eller sitt eget rum där man ska tänka över sina hyss. Syftet är densamma att bryta ett oönskat beteende och att barnet ska komma till insikt.
    Möjligen borde rummet vara ett sämre alternativ eftersom det i barnets ögon används som ett led i en bestraffning.

Ja, det har hänt att även jag skickar in ungarna på rummet för att jag just då inte orkar ta itu med alla psykbrytande, hysteriska barn på ett lugnt, sansat och pedagogiskt sätt.

• 7 små apor
    sandras sötisar skrev 2010-12-29 23:07:36 följande:
    men skicka in dom på rummet gör att dom faktiskt har möjlighet att röra sig,börja leka och lugna ner sig så man sen kan prata med barnet,

nu säger jag inte att jag är jättepedagogisk,men en skamvrå borde inte få finnas i något hem.
    Tror vi tycker lika samma eg fast med lite olika synsätt om du fattar vad jag menar?
    (inser att jag börjar bli trött)

Jag tror att det kan vara tvärtom, att en utvisning till ett rum kan upplevas som en utvisning och ett förskjutande från gemenskapen på ett helt annat sätt än en vrå kan göra.

Innan någon annan tror någonting: jag försvarar inget av det utan bollar tankar och funderingar.
  • 7 små apor
    sandras sötisar skrev 2010-12-29 23:16:46 följande:

håller med där med.en skamvrå gör absolut inget bättre för barnen utan snarare sämre.Sen var det någon som nämnde att rummet är samma sak som skamvrå.....ser inte alls det så.Om barnen gör något som verkligen retar dig och du inte orkar eller har tålamod att ta itu med det på en gång då anser jag att rummet är mycket bättre tills man kan prata om vad som hänt,

Fast jag menar att det i sak inte gör någon skillnad hur befogat man än tycker att det är: om du är arg, ungarna hysteriska, hunden bits och hela världen är i kaos.
    Sen att det ibland är så i praktiken är lite en annan sak. Även föräldrar misslyckas med att alltid vara sådär jättepedagogiska som är önskvärt. För egentligen skulle man ha kunnat använda vrån vid det där tillfället istället för rummet.
  • 7 små apor
    vittra skrev 2010-12-29 23:22:21 följande:
    Fast du är det ju du som borde ta time-out och inte barnen...
    Visst är det så.
    Och lika självklart är det så att det är precis det som inte händer oavsett vilken familj det handlar om.
  • 7 små apor
    Cissi nu är det dax skrev 2010-12-29 23:52:03 följande:
    Jag skulle aldrig sätta mina barn på time-out om dom hade ett raseri-utbrott. Jag håller med, då behöver dom nån som är närvarande och kan lugna ner dom, visa värme och kärlek. Men när dom helt provocerat biter någon, och är helt lugna med det; INTE ok!

Sen är det ju stor skillnad på förr och då. När dom fick gå och ställa sig i ett hörn med ryggen mot övriga klassen. Det känns ju mer förnedrande. Time-out för mig är ett sätt för mina barn att sitta i fred och tänka på vad dom har gjort.

Trodde faktiskt att fler använde sig av det... Dom kanske bara inte vågar erkänna det i denna tråd  
    Jag tror det där sista också och framförallt att man kallar det för något annat som tex skicka in i sina rum.
Svar på tråden vad anser ni om skamvråer?