"Typiska" danska pojknamn?
Här finns Danmarks Statistiks lista över de populäraste namnen:
www.dst.dk/Statistik/Navne/NamesPop.aspx
Jag antar att du inte kommer att tycka att så många av namnen känns "typiskt" danska... men några av pojknamnen på topplistan som jag tycker känns som danska namn (och som funkar på svenska) är:
Mikkel, Christian, Rasmus, Villads, Kasper, Jeppe, Marius, Aksel (dansk stavning på Axel).
Själv är jag heldansk med väldigt danskt efternamn, men uppväxt i Sverige. Min son heter Axel, danskt namn men svensk stavning. Vill inte ställa till problem i onödan för honom.
Ville du ha tjejnamn också? Motsvarande lista för flickor blir:
Lærke (som jag tycker är gulligt på danska, men inte svenska), Laura (inte danskt, men rätt vanligt i Danmark), Mille, Amalie, Signe, Nanna, Nicoline, Katrine, Silje.
Tycker det är svårt med danska tjejnamn som ska funka på svenska, antingen är det samma namn som på svenska fast med e på slutet (Sofie, Julie, Josefine, Emilie) och det blir bara konstigt på svenska, eller så är det namn som i princip ingen svensk begriper. Tycker själv att t.ex. Iben är ett jättefint namn på en tjej men hade aldrig valt det på en ev. dotter som ska bo i Sverige.