Thursday skrev 2010-12-30 12:15:18 följande:
Men vad är det för sorts "danskt namn" ni vill ha? För mig spelar det t.ex. ingen som helst roll om namnet i sig är danskt, bara det funkar att säga på danska och inte låter tokigt ihop med mitt mycket danska efternamn. Men Jensen är ju inte så danskt att inte vilket "svenskt" namn som helst funkar med det, och din man pratar inte danska eller har några släktingar som gör det förstod jag det som?
Som du ser på topplistan så är de fem vanligaste pojknamnen 2009 Mikkel, Lucas, William, Emil och Noah. Om man tittar på vanligaste namnen för alla danska män så är topp fem Jens, Peter, Lars, Michael och Henrik. Av de är de väl bara Mikkel som känns osvenskt. Alla de andra är ju rätt svenska namn också. Räcker det om det är ett av Danmarks vanligaste namn, eller ska det vara ett namn så att alla som träffar barnet tänker "oh, han är nog dansk!"?
Klart att man kan döpa en liten gosse till Preben, Karsten, Torben eller Mogens men det är ju ungefär detsamma som att döpa en liten svensk pojke till Lennart, Bertil, Bengt eller Kjelll, dvs det kommer att kännas rätt udda med en nyfödd som heter ett typiskt namn från föräldragenerationen.
Du har helt rätt i det du säger!Varför det ska vara just "typiskt" dansk det vet jag faktiskt inte.Mest bara vi som fastnat lite för det danska hållet,då sambon är halvdansk.Sedan så tyckte vi det mest var en kul grej då ingen utav oss är helsvensk.
Många namn,är som du säger väldigt lika det svenska men är nog mest en "familjegrej" för oss att ha ett namn som lutar mer åt det danska eller kanske Norska.Mycket beror ju även på stavingen:)Vi är väl lite åt det udda hållet kanske,vad vet jag;)