• Jiinii

Amningshjärna??

Vad innebär amningshjärna??

Har hört att vissa mammor skyller på det vid lätt förvirring, men blir man förvirrad av att amma? Har man drabbats av en amningspsykos?? Isåfall borde man ju söka hjälp eller vila eller något inte dra runt på stan,,,'

så kan någon förklara för mig vad amningshjärna innebär??

• Svar på tråden Amningshjärna??
  • FreeForAll

Tror inte det är amningen det beror på utan alla sömnlösa nätter man har när man har spädbarn.

Det ante mig.
  • Jiinii

ja jag vet men mammor kallar det amningshjärna sömnlösa nätter har alla som har spådbarn

• Daeminimon

Amning utsöndrar ju vissa hormoner, så om man har gröthjärna som gravid, så kan det stanna när man ammar. Inget man behöver söka hjälp för, det är ju helt normalt! Man kanske får kolla i tvättmaskinen innan man startar den bara, så att man inte har lagt in smöret där och ett par strumpor i kylskåpet! Flört

• pingel

Jag brukar skylla på det lite skämtsamt. Tycker nog mest att jag är förvirrad av att plötsligt ha ett barn till att hålla koll på. Jag glömmer var jag har lagt saker för tre sekunder sedan, vad jag ska handla i affären och så där. Men jag upplever faktiskt att jag är MYCKET lugnare rent allmänt, blir inte lika lätt stressad som vanligt, så någon hormonell skillnad är det väl. Det var samma sak första gången jag ammade och då sov vi ändå hela nätter tidigt så någon sömnbrist var det inte fråga om.

• Tygtiiger

Jag blev inte dum eller förvirrad av att amma. Men av att plötsligt få fullt ansvar för ett litet barn, med den omställning det innebar, och att bli väckt flera gånger per natt för att amma - DET gjorde mig något mindre skarptänkt än vanligt.

När jag började jobba ammade jag fortfarande. Då var jag snarare klipskare än tidigare, hade lärt mig arbeta bättre under stress, tålde störningar bättre och var mer effektiv.

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Amningshjärna??