• HäxanSurtant3

Rätt eller fel? Ge pengar i julklapp till rädda barnen ist för ett bidrag till fattig nära släkting?

Julklapp till nära släkting:

1) Ett generöst bidrag till Rädda Barnen -släktingen får ett kort där det står att det inte blir ngn julklapp iår its skänkta penagr till Rädda Barnen.

2) Ett bidrag till mkt fattig släkting som studerar,ensamstående med barn och lever med rejält minus på kontot i form av krediter för att få det att gå runt.

Vad är mest etiskt riktigt?

Tänka på de gatubarn som inte ens har mat för dagen, sniffar lim och verkligen behöver en varm filt?

Eller tänka på sin närmanste familj som sliter häcken av sig?

Tänka Globalt eller på sina närmaste?

Vad tycker ni är mest etiskt korrekt i detta fall?

varför provocera ?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 11:53
    Tilläggsfråga:

Hur resonerar den som inte väljer att dela gåvan utan enbart väljer alt 1 eller alt 2?

Är alt 1 "större för mänskligheten och välje rman att plugga så får man skylla sig själv om man är fattig"?

Är alt 2 "att man äslkar sina närmaste och vill hjälpa dem i en period i livet då det är tufft? Barnen i Afrika kan man hjälpa en annan gång,först hjälper jag min familj som ju även inkluderar barn".
  • Svar på tråden Rätt eller fel? Ge pengar i julklapp till rädda barnen ist för ett bidrag till fattig nära släkting?
  • Pikachu01

alternativ 2 hade jag valt

• mamma till tre busungar

Kan man inte dela gåvan så båda alternativen får?

• Helene70

Det ena måste inte utesluta det andra så jag hade både skänkt pengar till rädda barnen OCH hjälpt släktingen ekonomiskt.

• mamzer

Om man, som jag gör, känner någon slags globalt ansvar (d.v.s. jag tycker inte att jag egentligen har mer ansvar för min släkt än för andra, trots att det kanske ibland är lättare rent praktiskt att upptäcka missförhållanden i min närhet och därmed göra något åt dem) så skulle jag prioritera att hjälpa den som hade sämst förutsättningar ha det drägligt på egen hand.

Min släkting kan komma hem till mig och käka middag, t ex. Vart går gatubarnen om de behöver ett mål mat? Min släkting (om h*n bor i Sverige) befinner sig ändå i någon form av strukturell stödsituation (h*n får studie-, barn- och bostadsbidrag) och det finns en uttalad ambition här att folk inte ska leva på gatan. I länder där barn faktiskt bor på gatan brukar såna här faktorer se annorlunda ut.

Därmed inte sagt att jag skulle prioritera att som present till just min kämpande släkting av alla människor ge någonting till Rädda Barnen. Jag skulle nog ge en sådan present till en släkting som inte själv behövde hjälp. Rent generellt tänker jag nog dock att de praktiska förutsättningarna i dina båda exempel är så olika att det ena inte utesluter det andra.

A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Mrs Moneybags

Jag tycker inte det finns något etiskt dilemma där - båda är ju i gruppen "behövande".

Personligen skickar jag pengar till mina fattiga släktingar när jag kan, men om jag inte hade dem att skicka till skulle jag ge till olika organisationer av typ Frälsningsarmén eller liknande.

För mig är det sak samma; en behövande får hjälp. 

• Mrs Moneybags

Jag ville tillägga efter att ha läst Mamzers inlägg att mina fattiga släktingar bor i tredje världen, så de har inte tillgång till de möjligheter vi har att ta lån, sanera skulder, fixa jobb, gå till soc etc...

• mamzer
    Mrs Moneybags skrev 2010-12-30 12:03:32 följande:
    Jag ville tillägga efter att ha läst Mamzers inlägg att mina fattiga släktingar bor i tredje världen, så de har inte tillgång till de möjligheter vi har att ta lån, sanera skulder, fixa jobb, gå till soc etc...

Ah. Jag menade inte specifikt att släktingar (som i "allas släktingar") har möjligheter att ta hand om sig, utan jag försökte mer göra ett exempel av min fiktiva släkting i samma situation som det ts beskriver i trådstarten. I övrigt håller jag helt med dig, tror jag. Behövande som behövande. Däremot kan det ju bli tydligare vad det innebär att vara just behövande när det är någon man har nära sig.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Tow2Mater

Jag tycker man har forst har mer ansvar for släkt och närstående, om man måste välja. Forst sina barn och sin egen familj, sen annan släkt, och i tredje hand kommer ansvar for andra människor. Men själv skulle jag dela gåvan lika.

• HäxanSurtant3

Låt säga att personen i fråga givit fina presenter till alla andra i familjen utom till den ensamstående studerande. Och att man därför tydligt ser att denne inte alls bryr sig nämnvärt om den studerandes situation men gärna kostar på övriga i familjen fina julklappar.

Är det snålt? eller elakt? eller oetiskt?

En annan jul var "julklappen" till den studerandes son ett par begagnade potträningskalsonger. I doppresent ett begagnat babybadkar.

Dags strunta i att köpa julklappar och presenter helt och hållet till denna person?

Känns så.

varför provocera ?
  • Dalton
    HäxanSurtant3 skrev 2010-12-30 15:56:12 följande:
    Låt säga att personen i fråga givit fina presenter till alla andra i familjen utom till den ensamstående studerande. Och att man därför tydligt ser att denne inte alls bryr sig nämnvärt om den studerandes situation men gärna kostar på övriga i familjen fina julklappar.

Är det snålt? eller elakt? eller oetiskt?

En annan jul var "julklappen" till den studerandes son ett par begagnade potträningskalsonger. I doppresent ett begagnat babybadkar.

Dags strunta i att köpa julklappar och presenter helt och hållet till denna person?

Känns så.
    Fniss, nä knata ner till Röda Korsets butik och köp en begagnad mockajacka eller liknande. Se till att den verkligen luktar så där vidrigt second hand! Sen när du överlämnar den får du chansen att orera om hur fiffig du varit som både stött röda korset och även gjort en miljöinsats till det facila priset av bara 50 kronor, för det är ju tanken som räknas, inte priset på gåvan. =)
Svar på tråden Rätt eller fel? Ge pengar i julklapp till rädda barnen ist för ett bidrag till fattig nära släkting?