• Mammas V

Får en ta lån när man är gift??

Jag coh min man har haft de kämpigt ekonomiskt. För några år sedan tog han ett hemligt lån och hamna hos kronofogden. Idag är hela lånet avbetalt och jag tror att till årsskiftet får han ta lån igen.
    Jag är just nu hemma då jag haft en jobbig graviditet, vi har ett barn tillsammans och nr 2 påväg. Vi vill inget hellre än flytta så vi får markplan och tyvärr finns de inga hyresrätter.

Får min man gå till banken och ta ett lån fast han är gift? De måste ju räkna med hela familjen ändå?
    Svärföräldrarna säger att de ska gå men ja tycker de låter konstigt.
    I bröllopspresent fick vi 60.000kr som ska gå till insats, tyvärr tror jag att min mamma levt för de 30 tusen från henne.

• Svar på tråden Får en ta lån när man är gift??
  • Tina B

Jag tror att man har försörjningsplikt som gifta men man är ju ändå två olika personer och måste ju därför kunna låna enskilt. Problemet uppstår väl snarare då personen kanske inte kan betala tillbaka.

• Livisu

Min pappa har lån på en lägenhet som inte min mamma står på. Men indirekt delar de ju ändå eftersom det blir en gemensam tillgång

• Pentagram

Man får ta lån som gift, utan att blanda in den andra parten, ja. Det LÄR dock påverka den gemensamma ekonomin om inte lånet betalas av med partens budgeterade "fickpeng" s a s.

• Mammas V

Okey, vad konstigt...om vi inte får ta lån tillsammans borde han ju inte få ta lån själva.

vi kollar ju inte på ett stort dyrt hus, utan bara vi får komma ner till vån 1. vi bor på 3 vån nu och vi mår inte alls bra. ja har växt upp ute på landet och min man skulle verkligen behöva komma ut men de känns kört när ja inte har jobb och nu när handpenningen ska vara 15%

Men de är kanske en idé att skicka han till banken och höra då?
    Han arbetar sig upp på jobbet och de är ja som betalar räkningar, vi fick verkligen ändrå våra liv helt så nu är de inga problem att betala tillbaka. idag har vi räkningar på 10.000kr, bara en hyra på 6000 och de känns skit

• Pentagram
    Mammas V skrev 2010-12-30 13:53:27 följande:
    Okey, vad konstigt...om vi inte får ta lån tillsammans borde han ju inte få ta lån själva.
    Jag tolkade din fråga som "Får ena parten i ett äktenskap ta ett lån utan den andra partens vetskap och/eller godkännande?" snarare än "Kan ena parten i ett äktenskap få ett lån beviljat om båda parter inte blivit beviljat ett lån tillsammans?"

Vad gäller det sistnämnda så gör ju bankerna sina egna bedömningar. Banken där ni sökte gemensamt lån kanske är mer restriktiv än den bank han söker lån på ensam, han kanske sökte på ett lägre belopp än det belopp ni sökt tillsammans e d.
  • Betty Boop

Vi är gifta. Vi ville köpa vår lägenhet när den ombildades till bostadsrätt. Maken blev inte godkänd pga en prick hos kronofogden. Jag fick då ta lånet själv hos Nordea där vi har våra sparpengar. Inga probem alls. Det känns rättvist då "våra" sparpengar är pengar som maken har ärvt. Om vi mot förmodan skulle skilja oss så delas ju allt 50/50 ändå. 

• Mammas V

nej jag vill inte blanda in de lånet han tog. de va citibank eller nån sån skit.

Nu pratar jag om riktigt huslån, vi är hos swedbank. vi skulle få ta lån på 1,1miljoner innan de höjde kraven och om ja hade fast...men nu jobbar ja ju inte längre. Med barn nr 2 på G måste vi komma härifrån!!

Betty Boop skrev 2010-12-30 14:38:30 följande:
    Vi är gifta. Vi ville köpa vår lägenhet när den ombildades till bostadsrätt. Maken blev inte godkänd pga en prick hos kronofogden. Jag fick då ta lånet själv hos Nordea där vi har våra sparpengar. Inga probem alls. Det känns rättvist då "våra" sparpengar är pengar som maken har ärvt. Om vi mot förmodan skulle skilja oss så delas ju allt 50/50 ändå. 
    Var du med på banken?

Min man har fast jobb, tjänar som minst 18.000kr i månaden och som mest 25.000kr innan skatt då.
    Tänkte om han hade en chans
  • Betty Boop
    Mammas V skrev 2010-12-30 15:06:47 följande:
    nej jag vill inte blanda in de lånet han tog. de va citibank eller nån sån skit.

Nu pratar jag om riktigt huslån, vi är hos swedbank. vi skulle få ta lån på 1,1miljoner innan de höjde kraven och om ja hade fast...men nu jobbar ja ju inte längre. Med barn nr 2 på G måste vi komma härifrån!!Var du med på banken?

Min man har fast jobb, tjänar som minst 18.000kr i månaden och som mest 25.000kr innan skatt då.
    Ja, jag var med på banken! Det var ju jag som tog lånet. Maken var också med och fick också skriva på att det var jag som tog lånet själv.
  • Mummy

Visst får han ha ett lån på sig själv. Men det räknas ju på er som familj. Dvs, ni ska ha pengar över för 4 personer. Vi var hos Länsförsäkringar och där skulle man ha 19.000 kr kvar efter att boendekostnaderna var betalda och vi är två vuxna och två  barn

• Mammas V
    Mummy skrev 2010-12-30 16:42:19 följande:
    Visst får han ha ett lån på sig själv. Men det räknas ju på er som familj. Dvs, ni ska ha pengar över för 4 personer. Vi var hos Länsförsäkringar och där skulle man ha 19.000 kr kvar efter att boendekostnaderna var betalda och vi är två vuxna och två  barn
    Ja de är de ja menar!
    Så va är de för skillnad på att han tar själv och båd två?? i slutet handlar de ju om vad vi får in ändå.

usch vi måste härifrån
  • Menhir
    Mammas V skrev 2010-12-30 17:25:07 följande:
    Ja de är de ja menar!
    Så va är de för skillnad på att han tar själv och båd två?? i slutet handlar de ju om vad vi får in ändå.

usch vi måste härifrån
    Det gör skillnad om ni skiljer er.

Jag har ett extralån med huset som säkerhet som jag tog när jag startade företaget, det är bara mitt (och jag är ensam aktieägare) dvs om vi skiljer oss delas huslånet på 2 + att jag får det extra lånet. Nåja, det är några år sedan så numer är allt ihopbakat men det går alltså att göra.
  • Waldo

Ja det kan han göra

Men vad menar du med att ni fick 60 000:- i bröllopspresent till insats, men att din mamma har levt upp pengarna från henne.
    Hur kan hon leva upp pengar som ni har fått?

Och varför skulle din man gå bakom ryggen och ta ett lån till en bostad?
    Förr eller senare skulle du ju märka när ni flyttade, eller hur?
    Du känner ju till så pass om er ekonomi att du vet att ni inte kan casha för ett hus

• Kodia
    Mammas V skrev 2010-12-30 15:06:47 följande:

Nu pratar jag om riktigt huslån, vi är hos swedbank. vi skulle få ta lån på 1,1miljoner innan de höjde kraven och om ja hade fast...men nu jobbar ja ju inte längre. Med barn nr 2 på G måste vi komma härifrån!!Var du med på banken?

Har du ett jobb att gå tillbaka efter föräldraledigheten? Det påverkar nog lite också!
  • RosaNapp

Ja, man får ta lån själv. Även utan att meddela partnern. Det är banken som godkänner låntagaren.
    Det som påverkas är som sagt om man skiljer sig.

Svar på tråden Får en ta lån när man är gift??