• Älskarlivet

Vad betyder ordet berusad för dig?

Det finns oändligt många trådar på FL som handlar om frågan om man bör/får dricka alkohol med barn omkring sig. Åsikterna är delade och det är kanske inte så konstigt, vad har man för bakrund, uppväxt, gillar man smaken osv osv.... Man får väl tycka vad man själv tycker är min åsikt .

Men en sak som jag är osäker på är ordet berusad. Visst, jag kan slå upp ordets betydlelse men vad betyder ordet för DIG???

Jag har inte varit full på mååååånga år men berusad för mig är när man känner av att man druckit men är absolut inte full, jag blir berusad efter 1 glas vin ena dagen medans nästa dag krävs det 2 glas för att bli berusad.

Är berusad något som är negativt för dig? Betyder berusad samma för dig som för te x mig? Man känner att man druckigt kort och gott.

Eller är berusad och full samma sak för dig?

/Hanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 15:04
    Kazeer: Du sa något bra ord där. "Påverkad". Påverkar är lite mer än berusad för mig (dock ungefär i samma klass). 1. Berusad, 2. Påverkad, 3. Full.
    Finns givetvis inget inget som är rätt eller fel här såklart, jag vill mest veta hur ni definierar ordet och vad ni tycker.
  • Svar på tråden Vad betyder ordet berusad för dig?
  • brünnhilde

Berusad för mig betyder att man har druckit såpass mycket att man inte kan bete sig som man brukar även om man vill.

Är man full har man nog druckit lite mer än så. Är man full klarar man inte av att göra vissa saker som man kan som nykter.

Det är mina definitioner.

• Kya

berusad för mig är att man känner av effekterna på alkoholen. full för mig är något negativt, då kan man inte prata ordentligt, man är yr, kanske tillochmed illamående. full är när man fått i sig för mkt, helt enkelt.

F och L, mina stjärnor :)
  • tjej87

För mig är berusad när man märker att man druckit, kanske efter 1-2 glas vin men ändå kan bete sig och vara seriös om det krävs. Dock kanske man ändå blir lite mer fnissig och lite mer högljud, fast inte för mkt så man blir jobbig... Man kan gå och stå rakt utan några problem, kan man inte det är man full enligt mig.

• Kazeer

Berusad är för mig något (oftast) negativt. Det ligger mellan "påverkad" och "full", där påverkad är okej och full alltid är negativt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Hannah76

Berusad för mig är när man märker av att man intagit alkohol. Full är för mig när man är mer berusad. Jag blir definitivt inte berusad av 1-2 glas vin.

• Bonanza

För mig är det såhär:

Påverkad = jag känner att jag har druckit vin. Kanske känner mig lite mer varm om kinderna och är lite smartare än vanligt. Inträder efter ca 3 glas vin.

Berusad = fnissar lättare än vanligt. Kan lätt sjunga ifall någon ber mig. Blir ivrigare i diskussioner, lite flirtigare, lite gladare. Inträder efter ca en flaska vin.

Full = skrattar åt larviga saker, sjunger på öppen gata, flirtar och fnissar hej vilt. Säger till mina kompisar hur mycket jag tycker om dem, dansar mycket sexigt i mina egna ögon osv. Inträder efter ca en liter vin.

Packad/asfull = sluddrar, har svårt att gå, mår illa, ser dåligt.

• Älskarlivet
    Hannah76 skrev 2010-12-30 15:02:21 följande:
    Berusad för mig är när man märker av att man intagit alkohol. Full är för mig när man är mer berusad. Jag blir definitivt inte berusad av 1-2 glas vin.
    Håller med (!) men märker du inte när du druckit 2 glas vin?
  • Hannah76
    Bonanza skrev 2010-12-30 15:04:55 följande:
    För mig är det såhär:

Påverkad = jag känner att jag har druckit vin. Kanske känner mig lite mer varm om kinderna och är lite smartare än vanligt. Inträder efter ca 3 glas vin.

Berusad = fnissar lättare än vanligt. Kan lätt sjunga ifall någon ber mig. Blir ivrigare i diskussioner, lite flirtigare, lite gladare. Inträder efter ca en flaska vin.

Full = skrattar åt larviga saker, sjunger på öppen gata, flirtar och fnissar hej vilt. Säger till mina kompisar hur mycket jag tycker om dem, dansar mycket sexigt i mina egna ögon osv. Inträder efter ca en liter vin.

Håller helt med om de förklaringarna.
  • Älskarlivet
    Bonanza skrev 2010-12-30 15:04:55 följande:
    För mig är det såhär:

Hahahahaha, det var bra förklarat !

Dock tål jag inte alls lika mycket som dig....... definitionerna är ju de samma även om mängden då är mindre för mig! (Förutom att jag skulle vilja byta plats på påverkad och berusad)
  • Queenie70

Jag anser mig vara berusad när jag känner alkoholens effekt. Allt från att man blir lite varm i ansiktet och avslappnad i kroppen, tills dess att man ragglar och spyr och får minnesluckor är berusad för mig. Sen är det väl så att man kanske är berusad nog för att inte få köra bil och så redan innan det börjar kännas nåt i kroppen såklart.

Svar på tråden Vad betyder ordet berusad för dig?