• rulltårtan

känner att allt inte gick rätt till under grav och förlossning

Fick mitt första barn för snart 6 månader sen och jag har ända sen han föddes grämt mig över en del saker..han föddes med sugklocka då han fastande vid spina och mina värkar försvagades och trots mängder med värkstimulerande så kom han ingenvart.
    BM tyckte att det skulle bli kjesarsnitt då han legat i samma läge i ca 5 timmar men läkaren tyckte att det skulle bli sugklocka, jag sa flera ggr att jag ville ha snitt då jag var oerhört trött och rädd..BM o läkaren stod o diskuterade över mitt huvud och det gjorde mig ännu mer nervös o rädd. Tillslut belv det iaf sugklocka trots att jag verkligen inte ville o det slutade med att jag sprack till grad 3 och får framöver bara föda med snitt.
    barnet mådde inte så bra efter en sån tuff förlossning så han blev inskriven på en avdelning för lågt blodsocker o låg temp.
    Det var problem 1...

Efter förlossningen svimmade jag och kännde mig även svimmfärdig under natten, så nästa dag tod de HB på mig o det låg då på 66 så jag 4 påsar blod innan jag blev som en människa igen. Innan jag fick blod så var jag sängliggandes och kunde inte ta mig någonstans då jag var så svag. Missade 2 viktiga dygn med mitt nyfödda barn, kunde inte hålla o byta på honom, amningen kom igång senare.. Har mått väldigt dåligt över detta hela tiden.

BM på förlossningen såg att det endast var taget HB på mig i vecka 27 och det låg då på 105 vilket jag har för mig är lågt. De tyckte det var konstigt att det blivit missat, så jag påpekade det när jag var på efterkontroll på min vanliga mvc men den BM sa då att man inte tar senare än vecka 27 nu, nya regler enligt henne..jag tycker dock att det är konstigt att de inne på förlossningen undrade varför det inte var taget HB på mig efter vecka 27.
    Jag frågade min BM under grav om jag skulle äta järntabletter men det tyckte hon inte, jag frågade henne även i slutet av grav om inga mer prover skulle tas. Jag påpekade för henne att jag i slutet av grav att jag ofta kännde mig svimfärdig, kunde inte stå långa stunder tex så var jag tvungen o lägga mig o vila efter att ha duschat innan jag kunde klä mig då jag blev svimfärdig.

vart kan jag vända mig för o få fram mina åsikter om att det inte skötts rätt?

• Svar på tråden känner att allt inte gick rätt till under grav och förlossning
  • Pernilla3

Hej!

beklagar dina upplevelser, har inte heller de bästa upplevelserna efter mina förlossningar. Har 3 barn och kommer inte föda på samma sjukhus igen känner jag. Om det skulle bli fler barn.

Dock funderar jag på det du skrev om att du fick grad 3 och inte får föda vaginalt igen? Är det sfinkterruptur grad 3? För det fick nämligen jag med mitt första men har fått föda de båda andra vaginalt ändå trots att jag var rädd. Ja min bm tyckte tom att jag skulle kunna föda i säte (min nr 2 hade inte vänt sig utan gjorde det sent och då kom det på tal). Så jag blev lite fundersam på det.

Hoppas allt löser sig!

• rulltårtan

ja det var sfinkterruptur grad 3, det var Bm på förlossningen o sen min vanliga BM som sa att jag får kjesarsnitt vid framtida barn då man riskerar att spricka lika mycket lr ännu mer när man spruckit såpass en gång innan.

• LitenBlomma

Jag fick samma skada som du men blev inte ens beviljad ett TUL vid 2:a barnet. Har man väl fött ett stort barn klarar man att föda ett lika stort eller större, hette det Jag fick gå på Amanda-samtal för att våga föda igen.

• maxlis

Stackars dig, förstår att du känner dig felaktigt behandlad.
    Jag vet inte vad som "gäller" men min BM föreslog ett hb-test på min senaste kontroll i v31, trots att jag haft bra värden tidigare. 

• rulltårtan

men vad konstigt att de säger så olika...jag är iaf glad att de sagt till mig att jag inte behöver föda vaginalt igen..Skulle nog inte vilja ha mer barn isåfall...

• Pernilla3

Ja det var väldigt konstigt, till mig sa de att det var ovanligt att spricka så mycket igen. och det gjorde jag inte heller, däremot sprack jag i mellangården med barn 2, tappade känslen lite runt där. Inför 3 var jag jätterädd att skadas ännu mer men fick föda vaginalt ändå och sprack då med lite så att de inte sydde. Men det läkte inte ihop så bra och nu tycker ja (förlåt om jag är äcklig) att allt rinner bak (dvs flytningar och mens). Så det står inte rätt till. Jag födde för 20 månader sedan.
    Mitt första förlossning skedde också med sugklocka och gav en sfinkter grad 3, samma förlopp intensiva värkar som inte gav något, jag ville snittas efter 16 timmar men fick nej det blev sugklocka istället.

Skönt för dig att du får snitt efter en sådan pärs, men mycket märkligt att de inte verkar ha samma riktlinjer överallt i detta landet. Att det ska vara beroende på vart man bor hur det går för en.

• Petra123

Jag är i v 31 nu och HB togs på mig nu senast i tisdags.....kanske är olika i kommunerna...
    Beklagar hur du upplevt hela situationen..Jag hade också en jobbig förlossning, men inte i närheten som du.

Hoppas du får bra svar och råd...Har tyvärr inga att ge dig, mer än ett lycka till och en kram

• LitenBlomma

Till mig sa de oxå så, att det är ovanligt att man spricker så mycket igen. Och inte på samma ställe heller, det är som ett benbrott och blir snarare starkare just där! Jag fick bara 2 små rispor med 2:a barnet, väldigt onödigt tyckte BM som förlöste mig. Hon hade hoppats att jag skulle klarar mig helt så 2 stygn på var rispa blev det. Men fy vad det läkte illa Jag ska söka för det när denna bebisen är ute. Med 3:an sprack jag inget alls och jag hoppas på samma scenario denna gången.

-02 -08 -09 & BF mars -11
  • rulltårtan

knepigt för till mig sa de att risken är större och spricka på samma ställe då ärrbildningen gör huden svagare där..Lr att spricka ännu mer och då kan man ju få problem med avföringsläckage.

• Daeminimon

Hej,

Usch vad tråkigt att höra att det var jobbigt. Vi hade också en fruktansvärd förlossning, och jag kan fortfarande ha mardrömmar om det.

Jag fick via en bm kontakt med avdelningsföreståndaren på bb, samt chefen för barnmorskorna, och de kom hem till mig, med min journal. Vi gick igenom vad som hände, vad som gjorts rätt, och vad som skulle ha gorts annorlunda. Vårt fall kommer att tas upp på nästa personalmöte, och en bm kommer förmodligen att få gå om sin amningsträning.

Nu bor jag iofs i England, men kontakta antingen din bm, eller bb, och säg att du vill prata med någon och hur du ska gå tillväga. De borde ju också vilja prata med dig, så de vet vad som behöver ändras om det nu är så att något gjordes fel.

Sen så ska jag även få träffa en läkare och prata om eventuella framtida barn, och alternativ inför förlossning (Eddie kom ut med tång, och jag förlorade 2 1/2 liter blod...).

Lycka till! Kram

• rulltårtan

Har fått tipset att kontakta patientvårdsnämnden i min kommun..Ska ringa dem till veckan så får vi se vad som händer.

• Dalia

Konstigt det där med HB-värdet. Jag fick ta HB på alla mina bm-besök ända fram till förlossningen. Min yngsta är 9 månader.

• Sarah84

Beklagar verkligen de upplevelser du har..
    Men tänkte på de att du sprack ganska mkt & inte får föda vaginalt igen.
    Låter konstigt. Oftast spricker man inte lika mkt andra gången & oftast inte på samma ställe.
    Har hört att man tillome blir "starkare" där de en gång redan är sytt..
    Jag sprack mkt med första barnet, med andra fick jag bara en liten liten rispa, som läkte av sig självt.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Daeminimon
    rulltårtan skrev 2010-12-31 14:21:54 följande:
    Har fått tipset att kontakta patientvårdsnämnden i min kommun..Ska ringa dem till veckan så får vi se vad som händer.
    Det låter som ett bra ställe att börja! Lycka till!
  • k girl

Jag tänkte just tipsa om patientnämnden.

Tänk så märkligt det är, att två förlossningar som åtminstone på pappret är så lika kan upplevas så olika. Min son fastnade vid spinae, det diskuterades sugklocka vs kejsarsnitt, det var en utdragen förlossning - men jag hade medbestämmanderätt och jag kände att jag var i så proffsiga och kapabla händer att jag kunde slappna av. Jag fick en spinalbedövning för att kunna slappna av i kroppen, då sjönk min son ner så långt att de kunde ta honom med sugklocka (det kunde de inte innan). Jag sprack väldigt måttligt trots både yttre press och sugklocka och massiva mängder värkstimulerande som de gav direkt i kanylen.  För oss var "bara" problemet att sonen var för trött efter förlossningen, bland annat orkade han inte suga och fick tilläggsmatas, han fick dessutom ganska kraftig gulsot.

Hb tog jag nog så sent som i vecka 37+6, då var jag på kontroll och senare samma dag startade förlossningen.

Vänd dig till patientnämnden, men jag tycker också att du ska gå och prata med någon för att få bearbeta din förlossning. Stort lycka till.

• rulltårtan
    k girl skrev 2010-12-31 14:33:59 följande:
    Jag tänkte just tipsa om patientnämnden.

Tänk så märkligt det är, att två förlossningar som åtminstone på pappret är så lika kan upplevas så olika. Min son fastnade vid spinae, det diskuterades sugklocka vs kejsarsnitt, det var en utdragen förlossning - men jag hade medbestämmanderätt och jag kände att jag var i så proffsiga och kapabla händer att jag kunde slappna av. Jag fick en spinalbedövning för att kunna slappna av i kroppen, då sjönk min son ner så långt att de kunde ta honom med sugklocka (det kunde de inte innan). Jag sprack väldigt måttligt trots både yttre press och sugklocka och massiva mängder värkstimulerande som de gav direkt i kanylen.  För oss var "bara" problemet att sonen var för trött efter förlossningen, bland annat orkade han inte suga och fick tilläggsmatas, han fick dessutom ganska kraftig gulsot.

Hb tog jag nog så sent som i vecka 37+6, då var jag på kontroll och senare samma dag startade förlossningen.

Vänd dig till patientnämnden, men jag tycker också att du ska gå och prata med någon för att få bearbeta din förlossning. Stort lycka till.
    ja lr hur.. Kännde stort förtroende för Bm på förl så när hon sa att hon tyckte att det skulle bli snitt rätt omgående så kännde jag att det var det rätta beslutet. Hon skulle bara informera läkaren så skulle de köra iväg mig på en gång..
    Men så kommer läkaren in o börjar dividera om sugklocka och BM säger nej jag tycker vi ska göra snitt för bla bla( hörde inte riktigt allt) men läkaren fortsatte tjata om sugklocka även när jag starkt uttryckte att jag ville ha snitt för att jag inte orkade mer..
    men ändå sätter de sugklockan på mig o då får jag en fruktansvärd panik så jag skriker rakt ut, hänger inte med i krystvärkarna överhuvudtaget så de får säga till mig o sluta skrika och krysta istället...

En usk frågar mig efteråt varför jag fick en sådan panik när de satt sugklockan, för hela jag var verkligen i panik och det syntes tydligen..Kunde inte svara henne för jag var så himla borta efter förlossningen..

Glömde även lägga till att min son fick sondmatas i ca 4 dagar innan han orkade ammas.
  • little mommy

fy jag lider verkligen med dig, sånt här borde verkligen inte få inträffa i sjukvården. vi kvinnor är inga försöks kaniner. förlossningen är viktig för oss att det blir rätt och att det funkar under och efter..

• rulltårtan
    little mommy skrev 2010-12-31 15:08:19 följande:
    fy jag lider verkligen med dig, sånt här borde verkligen inte få inträffa i sjukvården. vi kvinnor är inga försöks kaniner. förlossningen är viktig för oss att det blir rätt och att det funkar under och efter..
    precis! när jag ser tillbaka på förlossningen så får jag inga lyckokänslor som man trodde man skulle få..Visst att det gör för jävla ont och föda barn, men den biten är inte den jobbiga utan hur allting sköttes runtomkring förlossningen..Känns som om de tagit en väldigt viktigt bit...
Svar på tråden känner att allt inte gick rätt till under grav och förlossning