Inlägg från: Sejda79 |Visa alla inlägg
  • Sejda79

Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå

Jag väntar mitt andra barn i augusti 2011. Har precis kommit hem från VUL där jag såg ett litet pickande hjärta Skrattande

Har en dotter född 2007 och fick också ett utomkveds i våras (därav var jag tvungen att göra VUL nu). Ska ringa och boka tid för inskrivning imorgon nu när jag vet att det inte är ett nytt utomkveds. Vilken MVC kommer ni att gå på?

• Sejda79

Jag mår inte illa så mycket, men känner mig yr emellanåt. Har ingen större matlust heller. Fast det kan å andra sidan bero på att jag var sjuk över nyår, jag kanske fortfarande inte är helt frisk. Det där med humöret känner jag dock igen. Gråter lätt och blir också lätt irriterad på att folk inte förstår vad jag vill. Och jag är sjukt trött jag med. Har somnat flera gånger på dagarna och går helst och lägger mig med dottern om kvällarna...

• Sejda79

Jag är beräknad till 27:e enligt VUL och 29:e enligt Föräldralivs uträkning efter sista mens, så det är väl däromkring. Förra gången gick jag över bf med fyra dagar.

Har fått tid för inskrivning den 8/2. Länge dit ju, men de sa att det fanns dåligt med tider. Jag ska gå på Dragonens Hälsocentral.

• Sejda79

Vi har berättat för vår dotter. Inte minst pga att jag fick ett utomkvedshavandeskap förra gången jag var gravid och då blev hon sååå ledsen och besviken, så hon har tjatat nästan oavbrutet sedan dess och frågat om hon inte ska få ett syskon snart. Dessutom var jag tvungen att ta med henne på ultraljudet när jag skulle på det i början av januari eftersom dagis var stängt och då tyckte vi att det var kul för henne att veta vad det handlade om. Hon blir ju 4 år i sommar så hon är lite äldre och förstår mer. Hon vet att bebisen inte kommer förrän det har blivit gräs och varmt och hon har hunnit fylla år. Hon vet också att hon ska vara försiktig med magen och har lite koll på vad det är som händer.

Jag är egenföretagare så jag har inte behövt fundera på att berätta på jobbet. Däremot har jag sökt en del uppdrag nu efter årsskiftet och där har jag inte nämnt något än. Man vet ju inte ens om det går vägen med graviditeten ännu och då känns det dumt att berätta, för man vet ju inte om det leder till att jag inte får vissa uppdrag.

Vi har berättat för våra familjer i julhelgen. Dels för att vi träffar dem så sällan och dels för att vår dotter försa sig ändå. Har berättat för några utvalda kompisar också. Men annars har vi inte spridit ut det.

Jag är sjukt trött och mår illa/har dålig aptit hela tiden, men kräks inte (än i alla fall). Har också nästäppa. Annars känner jag knappt av att jag är gravid.

• Sejda79
    Äntligen dax skrev 2011-01-21 11:11:07 följande:
    Hej tjejer!

Har precis plussat med BF 30 September så jag tillhör nog egentligen inte er tråd men jag tänkte fråga er när ni bokade inskrivning på MVC? Gör man ett sånt här hälsosamtal i Umeå också? Är det svårt att få inskrivningstider? När jag var gravid med förra barnet (100 år sedan) fanns det inget sådant och dessutom dåligt med inskrivningstider så jag fick inte tid förrän i v. 13 tror jag (Ålidhems VC). Hur verkar läget vara nu tycker ni?
    Jag var på VUL i vecka 6 och då fick jag veta att det var en liten knodd som satt på rätt ställe (har haft utomkveds tidigare). Dagen efter ringde jag för att boka tid för inskrivningssamtal och fick veta att den första tid de hade var först när jag skulle vara i vecka 12. Så det var alltså sex veckors "väntetid" för min del. Fast samtidigt verkar det som att de inte vill ha samtalet alltför tidigt pga risken för missfall, så jag vet inte om det verkligen beror på att det är fullbokat eller om barnmorskorna själva väljer att lägga det längre fram i tiden. Jag ska gå på Dragonens VC.
  • Sejda79
    Äntligen dax skrev 2011-01-21 15:06:07 följande:
    Tack för svaret. Verkar vara lång väntetid nu också. Ska inte vänta alltför länge med att boka med andra ord. Bättre det än att vänta och inte få tid förrän v. 15 typ. Blir det missfall så är det väl bara att boka av.

Inga rutiner med hälsosamtal i vårt landsting alltså? Helt ok för min del eftersom jag inte tycker att jag behöver det. Någon som tänker göra NUPP/KUB på Norrlandskliniken och vet hur tillgängligheten är där?
    Jag gjorde inget hälsosamtal -07 när jag fick dottern, men jag kan inte svara på om de har börjat med det sen dess. Det var bara ett vanligt inskrivningssamtal med bm. Däremot har jag fått hem ett jättetjockt kuvert som ska fyllas i och lämnas in vid inskrivningen. Det är nån slags studie där man fyller i ifall man röker, dricker osv. Sen skulle vi diskutera detta vid inskrivningen sa BM när jag ringde och bokade.

Jag kommer inte att göra NUPP/KUB utan bara RUL, så den frågan kan jag tyvärr inte svara på.
  • Sejda79
    Juli
    Slania: Andra barnet, BF 22/7

Augusti
    Saufi: Andra barnet, BF 27/8
    Höstflickan83: Första barnet, BF 3/8
    Isolde11, Andra barnet, BF 15/8
    Knottet1: Tredje barnet, BF29/8
    Mearlin: Första barnet, BF 12/8
    Sejda79: Andra barnet, BF 27/8

September
    Äntligen dax: Andra barnet, BF 30/9
    Sleepingangels: Första barnet, BF 11/9
  • Sejda79
    Äntligen dax skrev 2011-01-24 16:10:50 följande:
    Blev lite sugen på att byta till NK när jag läste på deras sida. Har absolut ingen aning om hur MVC är här där jag bor nu. Med första barnet gick jag på Ålidhem och hade en bra BM men däremot var deras arbetsbelastning jättehög vilket märktes. Just nu har jag en jättebra läkare på min VC så därför vill jag egentligen inte byta helt och hållet utan bara MVC. Frågan är hur det går?

Förresten, ni som är omföderskor, har ni haft liknande symtom/besvär vid den här graviditeten som vid tidigare? Själv går jag och väntar på att börja må precis som jag gjorde förra gången men det kanske inte alls blir likadant. Det sägs ju att varje graviditet är unik. 
    Min graviditet både ser ut och inte ser ut som mina två tidigare graviditeter (där den ena slutade i utomkveds). Jag är kopiöst trött, vilket jag känner igen från båda förra gångerna. Däremot mår jag mycket mer illa nu än när jag väntade dottern. Nu har jag haft dålig aptit och mått illa varje dag, hela dagarna, i flera veckor och det verkar inte heller vara på väg att sluta. Med dottern var det bara några enstaka gånger jag mådde illa och då jobbade jag ändå inom vården där det kunde vara riktigt grisigt emellanåt. Det bekom mig inte alls då. Men nu kan jag inte ens diska ur mannens matlådor för att det luktar mat (och då är matlådorna från samma dag, de har alltså inte legat flera veckor). Jag har ingen aning om vad det beror på att det är så olika. Annars har jag inga direkta graviditetssymptom.

Förresten, min treåring har springmask. Fyy så äckligt att ta hand om det när man mår illa hela dagarna ändå. Riktigt jobbigt. Hoppas det går över snart. Har ni erfarenhet av mask?
  • Sejda79

Jo, vi har medicinerat. Det är en engångsdos man tar och sen ska man ta en ny dos om två veckor. Så man behöver inte ge tabletter flera dagar i rad eller så. Men det är ett evigt tvättande. Byta sängkläder varje dag osv. Har inte hört om något annat barn på förskolan som har det just nu, men min dotter har en massa allergier som gör att hon fått nedsatt immunförsvar just nu och då drar hon på sig allt tyvärr.

• Sejda79
    Saufi skrev 2011-01-29 21:12:08 följande:
    Imorrn går jag in i vecka 11, sakta men säkert går detf ramåt;)
    Jag går också in i vecka 11 imorgon Längtar tills vecka 12 är över, då känns det som att man kan andas ut lite.
  • Sejda79
    ankan09 skrev 2011-02-12 00:22:03 följande:
    Hej. Tack tack Känns trevligt att ha några julimammor m.fl att bolla tankar och krämpor och så vidare med. Jag mår väl inte så jättebra. Har svår huvudvärk och migrän. Nästan dagligen tyvärr. Allt började när jag väntade mitt 1:a barn. Fortsatte därefter och har escalerat nu under denna grav. Rätt tugnt. Går på specmödra och de är jättebra som tur e! Illamåendet gick över i v 17. Iallafall det värsta. Nu har jag en absurd hunger - men äcklas av mycket Kött tex. Jag har dock tyvärr några extrakilon utöver gravkilon så det gör inget att jag har svårt att äta ibland. Däremot har jag blivit tokig i mjölk Tyvärr har jag haft en hel del sammandragningar på sistone. Någon fler som känner av sådant??
    Jag har inga sammandragningar, men däremot känner jag igen det där med att vara galen i mjölk. Har inget sånt sug under denna graviditet, men under graviditeten med dottern drack jag nog en liter mjölk om dagen, helst med oboy i, vilket vi hade på jobbet (men inte hemma). Jag ville inte berätta om graviditeten då jag bara hade ett vikariat, så jag smög mig undan till köket och drack mjölk/oboy så fort jag blev ensam Glad 
Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå