Inlägg från: Äntligen dax |Visa alla inlägg
  • Äntligen dax

Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå

Höstflickan83 skrev 2011-01-25 19:53:38 följande:
    Det är ju inte lika för alla personer heller kan jag tänka, men jag skulle inte oroa mig för uteblivna symtom sådär tidigt. Jag har aldrig varit gravid förut så jag har inget att jämföra mot vad gäller tidigare graviditeter. Men mysigt med ett ultraljud om fyra veckor, då kan du åtminstone lugna nerverna lite :) 
    Det är sant att det inte är lika och såvitt jag förstått olika mellan graviditeterna också. Har en kompis som kräktes konstant i 12 veckor med första barnet och inget med andra. Jag har varit gravid och fått missfall i v. 10 och då hade jag verkligen inga symtom alls. Mådde precis som vanligt. Under den graviditeten som gick vägen mådde jag mycket sämre så det är nog den jämförelsen jag gör. Fast jag vet att det inte behöver vara så.
  • Äntligen dax
    Isolde11 skrev 2011-01-25 19:55:09 följande:

Jag hade inte heller särskilt mkt känningar eller symptom innan v. 7/8- förutom spända och ömmande bröst.

Har du bokat privat UL, Äntligen Dax?

Ja, jag bokat ett tidit VUL på Norrlandskliniken. Behöver få en bekräftelse på att det finns något där inne. Maken tycker att det är onödigt men jag är en väldigt orolig person så han insåg till slut att det skulle vara bra för mig. Jag känner mig dock mycket lugnare och tryggare den här graviditeten måste jag säga. Avundas er som snart avklarat första trimestern. Sedan blir det så mycket bättre
  • Äntligen dax
    Mearlin skrev 2011-01-29 10:21:58 följande:
    Äntligen Dax: Spännande med tid för VUL! Har du skrivit in dig på Norrlandskliniken eller kommer du bara göra VUL där?

Är helt galet att tiden går så fort, redan 30 % av graviditeten gjord, och då har det inte börjat synas något än. Börjar förstå dem nu som säger att tiden går fort och att man ska försöka hinna med att njuta.
    Ska berätta på jobbet på måndag, känns lite nervöst, men ändå inte.. Har ni berättat på era jobb?
    Jag är kluven beträffande byte av hälsocentral. Skulle gärna gå på MVC där men jag vet inte om jag vill byta läkare. Har en jättebra läkare på min VC och en pågående utredning om mina magbesvär så det känns väldigt dumt att byta mitt i processen. Ska kolla upp om det går att bara byta MVC.

Är i v 5+0 idag och kan inte hålla med om att tiden går fort, hihi. Tycker den sniglar sig fram. Men jag minns att det gick väldigt fort när man passerat några av de mer kritiska hållpunkterna. Kommer nog att berätta för familjen efter VUL om allt ser bra ut.
  • Äntligen dax

Får man välja 3D-ultraljud nuförtiden? När jag var gravid förra gången fick man bara göra 3D om det var något speciellt, typ att de misstänkte någon missbildning. Vore riktigt kul att få testa måste jag säga

• Äntligen dax
    sleepingangels skrev 2011-02-01 10:37:22 följande:
    Jag fråga och vi får välja :) Men min pojkvän vill inte göra 3D men det vill jag :P
    Åh, va kul!!! Du får övertala honom helt enkelt
  • Äntligen dax
    Pearl22 skrev 2011-02-01 14:28:11 följande:
    Tyvärr är det vad jag förstår väldigt svårt att få till bra bilder på 3D UL. På mig provade de vid 2 olika tillfällen under förra graviditeten och ingen av gångerna lyckades de få några bra bilder. Ena gången var bebisens hand i vägen och andra gången låg hon så knäppt att det inte gick av den anledningen. Jag blev jättebesviken då jag verkligen hade hoppats på att få en fin 3D-bild menmen...
    Ok, men vid vilken tidpunkt i graviditeten gjorde du? Har för mig att det är svårare när det blir trångt därinne. Könet borde iaf vara lättare att se tycker man.
  • Äntligen dax

Jag bokade förresten inskrivning igår. Byter inte hälsocentral utan fortsätter på min vanliga. Blir spännande att se hur min barnmorska är. Fick tid redan i v. 9. Tycker det känns jättetidigt med tanke på att jag haft missfall senare än så en gång. Men hur som helst känns det bra och jag skulle få några papper hemskickade att fylla i. Tycker dock att det är enklare att läsa mig till sakerna jag undrar om än att fråga barnmorskan. Min barnmorska kändes inte jätteuppdaterad om man säger så.

• Äntligen dax
    Förtjust skrev 2011-02-03 00:22:38 följande:
    Jag väntar mitt andra barn till 8 oktober (enligt FL). Jag är ganska tidig med att gå ut med graviditeten, men jag ser ingen anledning att vänta. Jag hoppas att tråden fylls på med fler oktobermagar så småningom.
    Grattis!!! Kul att inte vara sist längre .
  • Äntligen dax
    Saufi skrev 2011-02-04 21:57:58 följande:
    Välkommen Förtjust, och grattis till pyret i magen!

Ni som varit på inskrivning...pratade barnmorskan ngt om bcg-test (tuberkulos)? Tydligen ska man göra det om man varit utomlands ngn längre tid. Jag tyckte bara att det var lite konstigt upplägg på det hela med först testning och sedan eventuellt en lungröntgen om man fick stort utslag. Jag är ju vaccinerad mot detta och kan tycka att det känns rätt onödigt att utsätta mig själv och bebisen för röntgenstrålning när chansen är minimal att jag skulle ha tuberkulos. Någon som disskuterat det med sin barnmorska?
    Ska man testa sig bara för att man har varit utomlands trots att man är vaccinerad? Jag trodde att man fick positivt utslag på BCG:n om man var vaccinerad men så är det kanske inte? Min man blev exponerad för TBC och till honom sa de att det inte var någon ide att testa eftersom han var vaccinerad. Att testet skulle ge utslag, men jag kanske blandar ihop det. 
  • Äntligen dax
    Saufi skrev 2011-02-07 17:17:46 följande:
    Jo det är ju just det man förmodligen får!! Därför känns det ju helt galet att gå igenom en lungröntgen som man troligtvis inte behöver... Eftersom att jag ifrågasatte det hela så bestämde vi att jag skulle kontakta lungmott, jag tycker att det hela verkar väldigt ologiskt...
    Det måste väl ändå kunna vänta tills efter förlossningen? Låter ju vansinnigt att exponera fostret för röntgenstrålning bara för att man varit utomlands. I rent screeningsyfte känns det som?
  • Äntligen dax
    Saufi skrev 2011-02-14 21:20:16 följande:
    Välkommen ni nya!

I vecka 15 och framåt ska ju bebisen börja bygga på skelettet, man behöver då kalcium och det är därför man blir sugen på mjölk. Visst är set helt fantastiskt hur smart kroppen är!

Hur är det börjar alla vara hyffsat offentliga med sin graviditet snart så kanske vi kan styra upp en fika träff inom närmsta månaden??
    Jag är inte offentlig än. Tänkte vänta tills mitt VUL om en vecka men jag kan följa med på fika ändå, det spelar ingen roll. Däremot mår jag så illa så jag mest ligger i soffan mina lediga stunder så jag kanske inte orkar hur som helst.
  • Äntligen dax
    Höstflickan83 skrev 2011-02-15 17:15:43 följande:
    Jag kommer inte offentliggöra vår graviditet förrän efter RUL då jag ska berätta på jobbet. Har RUL i början på mars, så det är ju ett litet tag kvar...
    Förra gången berättade jag inte på jobbet förrän v. 20. Men då hade jag haft 4 veckors semester innan + stora arbetskläder. Så stor som min mage är nu lär det vara helt omöjligt att dölja längre än 12 veckor
  • Äntligen dax
    Höstflickan83 skrev 2011-02-15 21:55:45 följande:
    Än så länge har ingen frågat i alla fall och det syns inte så bra på mig när jag har kläder på mig och försöker ha lite större kläder på jobbet. Syns mest på kvällen. Är i vecka 15+5 nu Kommer vara 18+0 på RUL, så det är en liten bit kvar. Jag vill att det ska synas samtidigt som jag vill att det inte ska synas... Bara hoppas jag klarar mig till RUL innan nån ställer nån fråga. Kanske anar någon något ändå? :P Man vet aldrig.
    Men när det är officiellt tycker jag att det kan vara trevligt att styra ihop någon träff, kul att träffa nya människor i samma situation, speciellt då det här är första gången för mig! :)

Vilken vecka är du i nu? 
    Ynkliga 7+4 . Tiden går långsamt
  • Äntligen dax

Hej tjejer!

Jag måste tyvärr lämna den här tråden. Var på VUL ikväll och graviditeten visade sig ha avstannat för några veckor sedan. . Blir besök på kvinnokliniken imorgon och förhoppningsvis får jag hjälp att starta igång en blödning eftersom kroppen uppenbarligen inte fattat att fostret är dött. Ni kan ju ta bort mig ur listan om det går.

Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå