Inlägg från: Pearl22 |Visa alla inlägg
  • Pearl22

Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå

Höstflickan83 skrev 2011-03-02 17:08:14 följande:
    Hej allihop!

Ni som har lite mer erfarenhet av graviditet än vad jag har, var sjutton hittar jag bra kläder i Umeå? Är det bara Polarn o Pyret och H&M som har mammakläder?

Var handlar ni kläder? Har ni några speciella märken ni rekommenderar? Några bra sidor på nätet?

Tacksam för tips, för nu börjar jeansen bli trånga även med gummiband-i-knappen-lösningen... :P 
    Här i stan är det nog bara PoP och HM som har, tyvärr. Lilla mirakel finns ju också, fast de har ju flyttat sin butik till västerslätt och den är väl bara öppen ett par timmar 1 dag i veckan om jag inte minns helt fel. Men det finns ju rätt många nätbutiker som säljer mammakläder, nelly.com och lillamirakel har ju sin webbutik man kan beställa ifrån såklart. Asos.com har mammakläder, likaså ellos.se och laredoute.se
  • Pearl22

Jag har mitt nästa besök hos barnmorskan den 23/3, alltså drygt 1 månad efter RUL. Har bara varit på 2 besök hos barnmorskan hittils, inskrivningen + ett besök till. Som jag minns från förra gången är det inte förrän senare i graviditeten, om det var kring vecka 30 typ, som man börjar gå varannan vecka eller om det var ännu tätare? Jag tror inte det skiljer så himla mycket på besöksfrekvensen om man är förstagångsgravid eller ej. Det enda är väl att man ev. går på informations-föräldraträffar om det är första gången typ.

Höstflickan83: Jag har också PCO och fick ta hjälp av Pergotime för att bli gravid med dottern. Nu blev jag gravid spontant denna gång, inte planerat men såklart otroligt uppskattat! Jag tror själv att det var pga en kraftig viktnedgång som jag lyckades bli gravid spontant denna gång.

• Pearl22
    Höstflickan83 skrev 2011-03-07 16:56:14 följande:
    Okej, då får ju då gå betydligt tätare i alla fall... Det måste ju vara runt vecka 20-21 som nästa besök för dig är? jag vet inte om jag ska noja över att det är först i vecka 25 jag får komma, eller om jag bara ska acceptera att det är så... Beror det på vårdcentral kanske?

Vad härligt att det lyckades utan pergotime denna gång, även om det inte var planerat. Det är ett litet mirakel! Jag är så otroligt lycklig att pergo fungerade, hur hade det annars gått?...

Vilken fin ultraljudsbild du fick!!
    Hmm... nja, jag är ju i vecka 21 nu och har tid hos barnmorskan den 23 mars. Då skulle hon visst lyssna och mäta för första gången och sånt är ju alltid kul :)
    camillass skrev 2011-03-07 16:30:42 följande:
    Hej!
    Hoppar in på denna tråd om det går bra. Kul att hitta fler som väntar barn i umeå. Själv väntar mitt andra barn som ska komma någongång i augusti. Har inte ännu varit på ultraljud, så datumet är inte helt faställt.

Har alla ni andra varit på ultraljud?
    Välkommen! :) Hur gammal är ditt första barn? Jag var på ultraljud för 2 veckor sedan, men sen är ju jag längst gången av alla här verkar det som :)
  • Pearl22

Hej hej!

Ja, tänk vad tiden går fort. Nu är det verkligen inte länge kvar innan bebisarna börjar komma ut! Som jag längtar :) Jag är i v 33 nu och börjar vara riktigt less och slut. Har samlat på mig väldigt mycket vätska, har svårt att sova på nätterna då det inte går att ligga bekvämt på nåt sätt alls, halsbrännan from hell och förutom att man är smidig som en flodhäst så orkar jag knappt gå uppför trappen här hemma längre. Hade en del envisa onda sammandragningar för ett par veckor sedan, men det gav med sig efter att jag fått stränga order från barnmorskan att sluta stressa (vilket var lättare sagt än gjort när man har en vild 2,5-årig att jaga här hemma )
    Känns nästan som om jag inte gör annat än klagar just nu, även om det är hur mysigt som helst egentligen med magen och alla dessa härliga sparkar och knuffar inifrån ♥

Jag har också börjat tvätta bebiskläder och nu ikväll har lillebrors egna garderob börjat ta form. Fattas egentligen bara lite ommöblering i sovrummet + att ta upp spjälsängen ur förrådet.

Ser att ni diskuterat kudde och täcke.. Vi köpte en väldigt platt kudde av märket NG baby (finns på barnens hus) till Meja men den allra första tiden är ju kudde egentligen helt onödigt. Bebisen sover ju lite varstans och det är ju inte så att man har med sig kudden hela tiden, så som jag ser det så kan man gott vänta med att köpa en kudde tills dess att bebisen är lite större. Likadant med täcke egentligen. Filtar är betydligt smidigare i början och de finns ju såväl tunna som lite tjockare varianter av.
    Sen kan jag passa på att dela med mig av ett hett tips för att få bebisen att trivas i spjälsängen! Ta en lite tjockare filt eller babytäcke och rulla ihop till en "korv" som man lägger i ett upp och nedvänt U kring bebisens huvud. Då blir det trångt och mysigt kring bebisen, som den är van. Detta funkade jättebra för oss och jag har hört andra som lovordat detta också. Finns ju även speciella "babynests" med ungefär samma princip och är man riktigt händig kan man sy en sådan själv också om man vill. Här finns ett mönster bl.a: unggravid.blogspot.com/2010/03/hur-man-syr-ett-babynest.html (ej min blogg)

• Pearl22
    Frka11 skrev 2011-06-12 18:47:10 följande:
    Hej allihopa! får man vara med i den här tråden?bor oxå i ume och har bf 5 sept första barnet:) härliga tider nu är det inte länge kvar....tyvärr har jag som så många andra krämpor...foglossningar som tusan, gravdiab som konstaterades i veckan...lite förhöjd bltr...annars mår jag fina fisken och hoppas att lilla bebis oxå gör det.... ja måste fråga är det nån av er som fått göra fler ul än Rul??iom att jag har fått gravdiab har jag läst mej för att man ska göra tul men de tyckte inte min bm va nödvändigt??vll verkar inte va så sugen på de här me fler än 1 ul har jag förstått:( fler som bor i ålidhem/carlshems området?
    Jag har gjort 2 ultraljud under denna graviditet. Dels RUL såklart, men även ett för att kontrollera läget på moderkakan i vecka 32. Under min förra graviditet fick jag göra 2 ultraljud utöver RUL, dels för att kontrollera läget på moderkakan + tillväxtultraljud för att mitt SF-mått var ganska högt. Sen fick jag göra ett ultraljud till i vecka 36 då dottern låg i säte ganska länge (hon hade dock vänt sig till huvudändläge typ kvällen innan det ultraljudet).
  • Pearl22

Jag börjar också känna mig otroligt less på att vara gravid nu. Kan inte sova på nätterna, knappt på dagtid heller eftersom det är så varmt. Alla förberedelser är klara så man går i stort sett bara och väntar på att bebis ska vilja komma ut snart. Har 18 dagar kvar till BF och det känns som en evighet....

Jag tog en EDA förra gången och det var helt underbart! Efter att ha haft enbart lustgas i ca 5 timmar så var jag så groggy och hade så ont och då bad jag om en EDA. När den väl var på plats kunde jag återhämta mig, äta lite lunch och fick samla nya krafter innan slutskedet av förlossningen. Kommer begära det även denna gång om jag skulle uppleva samma sak igen.

• Pearl22
    ankan09 skrev 2011-07-04 08:11:26 följande:
    Ok, tack för info kring EDA =) 
    Det börjar luta åt att jag provar den...jag fick ryggbedövning inför mitt snitt förra gången och själva sticket oroar mig inte. Däremot är man ju rädd att värkarbetet skall avta så att det drar ut på tiden. Men med den sömnbrist och värk jag har nu tror jag inte att jag vågar hoppa över den där edan:n... =) 
    För mig avtog aldrig värkarbetet sen jag fick EDA:n, dock kanske värkarna blev lite svagare för mot slutet satte de in Syntocinon-dropp (värkstimulerande). Jag kunde se på skärmen att jag fortfarande hade värkar efter att EDA:n sattes in, men jag kände inte av dem lika påtagligt. För mig var det hur som helst GULD värt för jag hade aldrig orkat annars.

Har ni sett förresten att de kommer slå ihop BB och gyn den 11 juli, vilket innebär att pappan mest troligt inte får stanna på BB? Lite trist tycker jag, men det är väl sånt man får räkna med under sommaren antar jag...
  • Pearl22

Samma här... Själva förlossningen i sig är jag inte så värst orolig över, det gick ju ändå så pass bra förra gången. Det jag oroar mig över är hur det startar, hur fort det kommer gå och framför allt - hur kommer det gå att lämna dottern till barnvakten? Vi har både min bror och sambons syster här i stan som har erbjudit sig ta hand om dottern när det är dags, men vi har ingen direkt plan för hur vi ska göra rent praktiskt. Det beror ju mycket på vilken tid på dygnet det blir och vem av dem som är lämpligast just då... Det löser sig säkert men det är liksom det som känns mest oroande för mig just nu.

• Pearl22

Min bebis har inte heller sjunkit ner (tror jag...) Barnmorskan sa då iaf förra veckan då jag var dit att huvudet var rörligt och det måste väl innebära att den inte sjunkit ner i bäckenet? Men ingen har sagt något åt mig att jag ska ringa 112 ifall vattnet går, fast det förstås, går vattnet lär jag ju ringa förlossningen och då ser ju säkert de i journalen att bebis är rörlig...

• Pearl22

Ahaa, då förstår jag. Jag tycker att magen börjat sjunka en hel del på sistone, kan äta mycket bättre numera bl.a, så då kanske det inte är någon fara trots allt :)

Jag fick för mig att jag kände lite kraftigare värkar inatt, kanske 5-6 stycken bara och oregelbundna. Men efter ett toabesök så gick det över så vette tusan om det verkligen var värkar eller inte ;) Hur som helst är man ju på helspänn nu jämt och nästan letar tecken på att nåt ska vara på G. Trots att det ändå kan vara flera veckor kvar i värsta fall.

• Pearl22

Ja, tänk vad enkelt allt skulle va om man ändå fick planera sin förlossning in i minsta detalj :) Jag går in i vecka 39 imorgon och jag önskar och hoppas att förlossningen ska sätta igång vilken dag som helst! Min bror har semester fr.o.m imorgon så bara det känns ju som en enorm trygghet så man slipper be honom (eller någon annan) ta ledigt från jobbet för att ta hand om vår dotter när vi åker in.
    Sambon har ju varit föräldraledig nu denna veckan, sen har han 4 veckors semester och så blir det väl att ta ut de 10 pappadagarna efter det. Där känner jag också att det vore bra om bebisen kunde bestämma sig för att komma ut nån vecka tidigare, bara så vi får mer tid tillsammans här hemma. Men man kan ju som sagt bara önska....

• Pearl22

Ja, det är så otroligt skönt att det äntligen är lite svalare temperatur! Jag har mått så illa i denna värmen och sömn har inte ens varit att tänka på. Först nu har jag lyckats sova mer än en halvtimme i sträck. Längtar efter bebis så jag håller på bli tokig. 9 dagar kvar till BF, varför går tiden såååå långsamt??

Välkommen Carro K!

• Pearl22

Grattis till flickan anneliejosefin!! Synd med en jobbig förlossning och att ryggbedövningen inte tog så bra, men i det stora hela tycker du ändå det gick bra eller? Oj, va roligt att bebisarna börjar komma allt eftersom... Är det du som står på tur nu Ankan09? :)

Jag ska till barnmorskan i eftermiddag, tror jag ska passa på och höra ifall hon vill göra en hinnsvepning... Har aldrig gjort det tidigare, men det skadar väl inte att prova ifall möjligheten finns!? Har läst lite om Hallonbladsthe också, men har svårt att tro att sånt verkligen funkar... verkar vara lite dubbla budskap gällande det, att man kan riskera stressa barnet och det vill man ju såklart inte, men vissa barnmorskor tycks rekommendera det så jag vet inte... Det bästa är nog att bara ha tålamod och vänta in en förlossningsstart, ut kommer de ju förr eller senare :)

• Pearl22

Crap... lillen tycks inte ha fixerat sig än så nu fick även jag rådet att ringa ambulans ifall vattnet går. Iomed detta gick det inte heller att göra någon hinnsvepning så mina förhoppningar att föda inom en snar framtid släcktes en aning... Men men, det är bara att fortsätta vänta! :)

• Pearl22

Hejsan! I tisdags den 26/7 föddes vår "lilla" August. 4290 g och 54 cm. Började få värkar redan på måndag kväll, men lyckades tack och lov sova större delen av natten. Åkte in vid halv 8-tiden på morgonen och klockan 17.40 föddes han efter endast 3 krystvärkar Hade inte fullt lika bra förlossningsupplevelse denna gången pga otillräcklig smärtlindring och barnmorskor jag ej kände mig helt trygg med. Men i det stora hela gick det bra och jag är bara nöjd att det äntligen är över! Hade hoppats på att få gå hem redan igår, men då upptäckte barnläkaren ett blåsljud på hjärtat som gjorde att vi fick stanna en dag extra. Idag var blåsljudet borta tack och lov! Däremot är han lite gul, men förhoppningsvis går det över av sig själv... ska tillbaka på BB hemvård imorgon för koll.

Läget på BB uppfattade jag som hyfsat. Jag var själv i mitt rum första natten, sambon fick inte stanna dock. Andra natten kom det en annan mamma jag fick dela rummet med. Verkade vara rätt många nyförlösta mammor och idag innan jag fick gå hem verkar barnmorskorna ha rätt fullt upp då jag fick påminna dem ett antal gånger om att jag väntade på att få bli utskriven.. något som kunde ha gått på en kvart tog närmare 2 timmar, vilket inte var så skoj då dottern var där och vi alla väntade otåligt på att få gå hem.

• Pearl22
    Isolde11 skrev 2011-08-02 12:18:11 följande:
    Slania och gruset: grattis till era små! Skönt att allt verkar ha gått bra. Ser fram emot att också ha förlossningen bakom mig och en liten i min famn nu. Är dock inställd på övertid och börjar förlika mig så med en lång väntan att det känns helt ok. Frågan är om jag står fast vid det efter bf.... I vilket fall är det ca två veckor kvar till bf, det är väl inte tokkul att vara höggravid i värmen, men inte så tokigt heller. Känner än så länge att jag har en del att fixa med för att få tiden att gå.

Ska börja tänka på bb-väskan snart. Något som ni som fött kom på att ni saknade som kan vara bra att tänka på att ha med?
    Tack :) Skönt att du ändå känner att du inte är tokless på att vara gravid än. Det var jag då jag var ungefär lika långt gången som du och när jag sen började gå på övertid höll jag nästan på bli tokig för jag var så less.
    Lypsyl är bra att ha med i BB-väskan, man blir väldigt torr om läpparna av lustgasen... hmm... nåt gott att snaska på till pappan och till dig själv som typ godis eller kakor. Jag hade med ett paket dextrosol (fruktsocker) som jag trodde skulle kunna ge mer energi, men vette tusan om det hjälpte direkt....
Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå