• gruset

Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå

annelijosefin: STORT GRATTIS till dottern! Trist med huvudvärken, hoppas att det går över snart.

Jag har idag 36+2 och hade igår sf-mått 38, men så har jag två småttingar därinne. Känner mig hursomhelst rätt stor och otymplig. Har tid för snitt, vilket känns rätt overkligt att veta vilket datum det ska ske, om det inte startar innan förstås. Känner mig rätt spänd inför alltihop, men allt eftersom det blir tyngre börjar jag tycka att datumet kan få komma. Men jag vill absolut inte att de ska komma innan planerat datum.

• gruset

Hej! Den 21/7 föddes våra små-flickor Ella (2674 g, 47 cm) och Vilma (3004 g, 49 cm) med ett planerat snitt. Flickorna mår fint, men jag måste ha förlorat mycket blod eller haft en blödning senare för mitt hb blev jätte-lågt vilket resulterade att jag fick yrsel om jag försökte sitta eller ställa mig upp. Har fått blod och känner mig lite bättre, men är fortfarande enormt trött. Ska tillbaka på måndag och få järn intravenöst.

Vi hade turen att få ett eget rum under hela tiden som vi var på BB, kanske för att vi fick tvillingar(?). Det var i alla fall enormt skönt att ha sambon där hela tiden, speciellt med tanke på att jag var helt sängliggande i några dagar.

Slania: Stort grattis till sonen!

• gruset

Ankan, terraberra och Mearlin: Grattis till era bebisar!
    Ankan och Terraberra: Hur upplevde ni snitten? Jag blev ju också snittad och tycker att själva snittet gick bra, men tycker att det har tagit väldigt lång tid att komma tillbaka sedan.

Höstflickan: Vad skönt att ni äntligen har blivit utskrivna!

• gruset

Jag har inte haft så hemskt ont i såret, men så åt jag mina värktabletter väldigt punktligt, och det tog rätt lång tid innan jag vågade trappa ner. Nu har det gått 3,5 vecka sedan snittet, men jag kan känna att det bränner till allra helst när jag har legat ner en längre stund och sätter mig upp. Däremot har jag en grop i magen ovanför snittet, antagligen har de sytt tajt på något sätt innifrån. Där känns det väldigt märkligt och stramar när jag går, så det blir inga snabba promenader. En av läkarna sa att gropen skulle gå till sig, och det hoppas jag verkligen. För mig tog det lång tid innan jag kunde lyckas ställa mig upp och jag tyckte det var jätteläskigt att röra mig från början. Det jag blev förvånad över var smärtan i resten av magen, där hjälpte inte riktigt värktabletterna. Tarmarna och resten av maginnehållet levde som ett eget liv och mitt i alltihop skulle barnmorskan och läkaren klämma på magen. Gjorde så ont så att jag skrek. Nä, inget trevligt. Sen känns 2 mån utan att lyfta annat än bebisarna som en otroligt lång tid. Svårt att ta sig iväg själv med bebisarna eftersom man inte kan lyfta vare sig vagn eller babyskydd och storebror tycker inte att det är så roligt att jag inte kan lyfta honom. Jag insåg nog inte heller riktigt att det faktiskt är en stor bukoperation som du säger. Tänkte att det inte skulle vara så farligt.

• gruset

Vad tråkigt att ni upplevde BB-tiden som så dålig. Vi tyckte att det överlag var väldigt bra när vi fick våra tjejer 21/7. Det klart vissa BM var mycket trevligare än andra, och det var några som jag inte fick någon bra känsla för, men i stort tyckte jag det var bra. Vi var där i 5,5 dygn, och hade turen att få ett eget rum och sambon fick stanna så det var nog mycket det som gjorde att jag upplevde det hela positivt. Däremot när jag fick sonen 2007 tyckte jag att BB-tiden var hemsk. Kände mig ensam och utlämnad och träffade på en BM som var riktigt okänslig.

• gruset

Terraberra: Jag är inte heller så snabb på att svara.... Det var i alla fall intressant att läsa hur du upplevde snittet. Det verkar vara otroligt olika hur man upplever det. Läste tidigare i någon annan tråd om olika personers upplevelser. Jag kan också känna en liten förhårdnad inne i magen på ena sidan, ska ta upp det med BM vid efterkontrollen om jag kommer ihåg det.

Nu känns det inte längre konstigt när jag är ute och går. Tack och lov. Jag kan gå som vanligt. Lyft har jag försökt undvika helt, men det klart bebisarna måste jag ju lyft, men det skulle ju också vara ok. Storebror har förstått att jag absolut inte kan lyfta honom, men det tog rätt lång tid innan han accepterade det. Men det är lätt hänt att jag känner mig lite lat när sambon kommer kånkandes på två bilbarnstolar när vi ska någonstans och jag bär nästan ingenting, möjligen skötväskan. Ska bli skönt när man börjar våga träna igen. Har tänkt prova IKSU:s mamma-baby gympa framöver. Någon mer som har tänkt gå på det?

• gruset

Ninakarolina: Vi har testat några gånger nu att värma upp spjälsängen med en vetevärmare innan vi lägger tjejerna i sängen och det har funkat riktigt bra. Annars har de kunnat sova riktigt gott i famnen men när vi lägger dem i sängen så börjar de tjorva eller vaknar helt. Men när sängen är lite uppvärmd och inte så kall så har det gått mycket bättre.

• gruset

Mearlin och Ninakarolina: Har ni sett någonting om barnvagnsbio i höst? Jag är också sugen att gå på bio. Försökte söka efter bioprogram på nätet, men lyckades inte hitta någon info om Umeå. Hoppas att de fortfarande har barnvagnsbio på dagarna.

• gruset

Jag var på busplaneten förra måndagen på fm. Kom vid 10.30 och åkte vid två. Var väldigt lite folk, vi var tex helt ensamma i böran, så det behöver inte vara mkt folk där. Station har jag varit på "bebisträffar" med äldre sonen. Det funkar men blir förstås lite trångt. Annars vet jag inte, Waynes kanske funkar, men lite trångt där också.

• gruset

Jag kan ev på tisdag, beroende på när ni tänkt ses. Tänkte gå på mamma-baby gympa på fm.
    Annars kan jag på onsdag också.

• gruset

Hoppas att ni fick ett trevligt fika. Vi tog oss inte iväg, men hoppas på att det blir fler gånger. Var på Afro för mammor i förmiddags och det tog rätt lång tid innan jag lyckades duscha, men det var skönt att komma iväg och träna lite, har urusel kondis. Den kan med andra ord bara bli bättre.

• gruset

Mearlin: Jag var på IKSUS:s mamma-baby träning, och denna vecka var det tydligen mummy-afro (eller vad de kallade det för). I vanliga fall brukar det vara step som jag förstod det, det var en vikarie som hade afron.

Vad roligt att ni hade ett trevligt fika!

Här har vi också varit och vaccinerat tjejerna idag. Själva vaccinationen gick över förväntan. Hade hemska minnen från vaccinationen av brorsan och att han skrek som en stucken gris. Tjejerna skrek till, men det gick över väldigt snabbt, så jag hade oroat mig helt i onödan. På ersboda där vi går tar de båda sprutorna samtidigt i varsitt ben, vilket jag tycker är rätt fiffigt. Så slipper de få två stick vid olika tidpunkter. Bara att hålla tummarna för att vi klarar oss från febern, alvedon finns hemma i fall att.

Ninakarolina: Vad jobbigt att hon inte riktigt vill sova, och konstigt att hon ändå verkar vara på bra humör. Vår storebror hade också problem att sova när vi lade ner honom. Då kom vi fram till att han absolut inte ville sova på rygg. Testade sidoläge, men det enda som funkade var att sova på mage, vilket inte var någon höjdare med tanke på rekommendationerna att de ska sova på rygg. Vi köpte ett andningslarm för att känna oss lite säkrare.

• gruset

Mearlin:  Det gick rätt bra för oss, tjejerna har inte fått någon feber, men Ella har skrikit en massa vilket inte är så ovanligt så det skulle hon säkert ha gjort ändå.
    Oj, vad länge B kan sova på natten! Hur gammal är han?

Jag ska också försöka hitta på någon farsdagspresent, men vet inte vad ännu. Vi brukar vara lite dålig på det där, men något litet är ju roligt.

Terraberra: Hoppas att han har blivit bättre!

Beställde precis två "fylla-i-bäbis-böcker" (Bästa boken om mig). Har inte kunnat bestämma mig vilken jag ska ha, så jag har inte kommit till skott. Men tiden går snabbt och sen är det svårt att komma ihåg vid vilken ålder de började göra olika saker som att le, skratta, gripa efter saker... Ska bli himla roligt när böckerna kommer.

• gruset

Terraberra: Kan inte föreställa mig vad ni har gått igenom. Skickar en kram till er! Skönt att lillkillen mår bättre och att ni har fått komma hem. Hoppas att han blir bättre och bättre.

Frka11: Då håller jag tummarna för att snön kommer! Låter inte roligt att vara ensam så mycket. Då är det bättre att klara sig på lite pengar.
    Hoppas också att du kan få lite egentid till helgen, det behöver man verkligen.

Höstflickan83: Less blir man. Allra helst om man inte får sova. När det känns som värst brukar jag försöka intala mig att det blir bättre med tiden. Funkar inte alltid, men ibland. Men den hemska sömnbristen är svår att rå på. Går det att ni turas om lite, så att du får sova lite mer sammanhängande någon gång?

Vi är hemma båda två än så länge, och delar på nätterna, så jag har det riktigt lyxigt just nu. Efter nyår börjar sambon jobba igen och jag gruvar mig redan för hur det ska gå då. Minns med fasa hur jobbigt jag tyckte att det var med storebror. Men till nyår är tjejerna nästan 5,5 mån, så jag hoppas de har börjat sova bra tills dess.

Annars har tjejerna blivit förkylda. Ella snorar och hostar och Vilma är snorig och har fått ögoninflammation. Tycker så synd om de små.

• gruset

Var också sugen att hänga på, men igår bestämde vi att vi skulle fixa en del ärenden idag. Hoppas att ni får det trevligt!

Här har vi haft lite dålig tajming med sovningen på dagtid. Tjejerna sov i skift igår och idag verkar det bli på samma sätt.

• gruset

Hej!
    Här har det inte hänt så mycket på sistone. Kanske alla har fullt upp med julförberedelser?
    Jag tog med mig tjejerna här på förmiddagen och köpte några hyacinter och några andra julgrejor, men jag glömde blomjorden. Så själva planteringen får vänta lite. Ska passa på att slå in lite julklappar medan tjejerna sover.
    Mearlin; Hoppas att  reservdelarna till bilen har kommit så att du inte längre är strandsatt.

Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå