Inlägg från: Höstflickan83 |Visa alla inlägg
  • Höstflickan83

Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå

gruset skrev 2011-05-16 19:32:24 följande:
    Med storebror använde vi filt i påslakanet eftersom vi tyckte att täcket blev för fluffigt. Kändes som att han försvann i allt täcke annars.

Kudden (IKEA) tyckte vi också var för stor och fluffig, så jag köpte en super-platt kudde från en barnaffär istället. Nu vägrade han sova på rygg, så mestadels använde vi inte någon kudde.
    Tack för svaret!
    Vi har fått ett täcke av min mamma så vi får se hur vi gör. Funderar på filt i början eftersom det mest troligt är rätt varmt där i augusti. Ska kika på kudde på barnaffär!
    gruset skrev 2011-05-23 20:24:23 följande:
    Hur är läget med er?

Här är det rätt bra. Kliar lite mycket på magen bara trots att jag smörjer in den som en tok. Får fortsätta smörja frenetiskt och hoppas på att det inte blir sämre.
     Det är rätt bra här! Har lite kliande på magen, men inte så det inte går att stå ut med. Blir numera yr och illamående om jag ligger på rygg. Längtar efter sommaren!
  • Höstflickan83
    hoppas ni har det bra i sommarvärmen!

själv fick jag värkar för en vecka sedan och det gick inte att stoppa det hur mkt de än försökte, så i måndags kväll tittade en liten grabb ut i vecka 31+3. han har legat i kuvös och får andningshjälp av en cpap-mask, men han kan andas själv och saturerar bra så de behöver inte tillsätta något syre i hans luft.
    ikväll ska vi träna två timmar utan cpap under tiden vi gör kängurusittning. efter det ska han få flytta till en vattenbädd istället för sin kuvös!

det är väldigt omtumlande, chockartat och svårt att förstå. vi var inte alls beredda.... försöker lyssna på läkarna som säger att han är jätteduktig och mår bra för att vara så tidigt född. var 44 cm och vägde 1798 gram när han kom ut. han har gått ned en hel del men har börjat gå upp igen och börjar närma sig 1600 gram nu. det blir många veckor på sjukhus i sommar. de säger att vi ska räkna med att vara här fram till hans ordinarie bf, dvs 4 augusti. med det är ok, så länge allt blir bra!

ta hand om er! 
  • Höstflickan83

Tack alla!
    Ikväll blir han två veckor gammal och han gör framsteg hela tiden och läkaren berömmer honom och berättar hur bra allt går hela tiden, så jag litar på det och hoppas hon har rätt! =)

Hoppas ni har det bra allihop! 

• Höstflickan83

Hej allihop!

Har läst ikapp mig lite i tråden, vad roligt att det börjat titta ut en del bebisar! Hoppas ni alla mår bra, och att ni som väntar snart får se era mirakel! :)

Jag har inte kunnat vara inne så mycket eftersom vi varit (och fortfarande är) inskrivna på barn 4. Det går ganska bra för oss och vi är nu på nattpermissioner hela tiden och kommer bara tillbaka vissa dagar för vägning och att lägga upp strategi för maten. Han orkar inte amma i sig allt han behöver så han sondmatas fortfarande lite varje dygn. Vikten har stått stilla och till och med gått ned, så maten har höjts och på torsdag ska vi in på kontroll igen och se om vikten börjat gå upp. Det är lite cirkus på barn 4 då de har lite personal och man blir "utslängd" innan man egentligen skulle ha blivit. Vi har tur som har ett så friskt barn, det finns andra som har haft det värre...

Förutom maten bajsar han inte av egen maskin utan han måste få hjälp hela tiden, på torsdag har det gått 10 dagar. Det känns så hopplöst när de hela tiden säger "det är normalt"... Men när slutar det vara normalt när han alltid behöver masseras och stimuleras för att bajsa? Inte ens vattenlavemang hjälpte.... *suck* 

• Höstflickan83

Grattis alla som fått bebisar och ni som har det kvar, hoppas ni mår bra och snart har era underverk i famnen!

Vi har ÄNTLIGEN blivit utskrivna från barn 4... Det tog "bara" 65 dagar.. Puh, en pärs. Men nu börjar riktiga familjelivet. Vår lille Neo har börjat öka i vikt och vägde vid utskrivningen igår 3170 gram och var 51 cm lång. Vi har passerat BF-datumet med några dagar (tanken var 4/8) så nu känns det riktigt bra att få vara hemma och slippa barn 4.... Trots en hel del bra personal (men också en hel del dålig personal) så är vi ofantligt less på stället och det blir skönt att bara få vara hemma! 

• Höstflickan83

Jag ses också gärna längre fram! Kanske när man landat mer och börjat få in lite rutiner.

• Höstflickan83
    ankan09 skrev 2011-08-31 18:12:35 följande:
    Glömde fråga, ni som fött under sommaren fram till typ mitten av augusti - hur har ni upplevt personalen på BB? I synnerhet de som nämnt de varit vikarier? 
    Vi råkade nämligen ut för en av de som knappast valt rätt yrke (vikarie)... 
    Vi fick 2 månader för tidigt, den 6/6 och det 1,5 dygn som vi spenderade på BB var vi HELT bortglömda. Fick vänta flera timmar på att få den hjälp jag behövde. De sa åt mig "när du gjort det, ring på klockan så kommer vi och ska göra det eller det innan du får gå till barn 4"... När jag ringde på klockan fick jag vänta i timmar. Så vi gillade inte tiden alls, HELT bortglömd och det var tillräckligt jobbigt att ha ett barn som kom 2 månader tidigt på en helt annan avdelning och se alla andra glada och lyckliga med sina bebisar i korridor och matsal, men att då sen också bli helt bortglömd kändes uselt. Inte alls någon bra upplevelse.
  • Höstflickan83
    Ninakarolina skrev 2011-09-12 00:27:13 följande:
    TJEJER, DENNA ÄR SJUKT. DE FUNKAR VERKLIGEN.... KOLLA IN FILMEN PÅ MIN BLOGG... OCH TESTA SJÄLVA :) WWW.NINAKAROLINA.BLOGG.SE MIN TJEJ BRUKAR SKRIKA HELA KVÄLLA, HONHAR VART NÖJD HELA DAGEN FÖR JAG HAR VETAT VAD HON VILL... UNDERBART. PROVA SJÄLVA OCH SE :)
    Tack för tipset! Jag och vår lille kille är vakna till fyra om nätterna pga allt skrik, ska verkligen försöka praktisera det där och se om det fungerar. Berätta gärna längre fram om det fortfarande fungerar för dig!
  • Höstflickan83
    Frka11 skrev 2011-09-16 14:04:10 följande:
    har tittat på filmen ¨å ska se om de funkar för mig me, har läst din blogg och ser att våra bebisar beter sig väldigt lika = trött mamma å trött å missnöjd bebis....förra veckan va de riktit kolikskrik fårn 23-04 på nätterna ungefär samt även på dagen mellan 11 och 13...nu har det blivit bättre efter minifom...men nu har han börjat att vilja äta(snutta på bröstet) hela tiden och när han somnat i famnen och ska lägga sig i sängen vaknar han och är otroligt missnöjd...så på nätterna får man vara vaken över 1h åt gången för att han verkligen ska somna ordentligt i famnen så han inte vaknar av flytten...blev kinkig me å sova själv efter besök hos svärföräldrarna där han mest fick sova i famnen :( inbillar mej iaf att de gjorde problemet för innan dess åt han å somnade å ja la han i sängen å han sov...men inte nu...
    hoppas verkligen att det hjälper att ja sett den där videon, för nu är sambon bara hemma tom sön kväll sen är jag ensammen dygnet runt hela veckodagarna :(
    Exakt sådär har vi det också. Det går inte att flytta honom utan att han vaknar. Måste alltid sitta med honom typ en timma efter han ätit färdigt för att han verkligen ska somna, och så skrik från 22-03... Har sett filmen men hittills bara lyckats höra hungerljudet, annars är det bara vrål och jag kan inte urskilja något.. :S
  • Höstflickan83
    Ninakarolina skrev 2011-09-18 23:19:47 följande:
    ger du ersättning, ge då inte semper min skriker som fan av de. ger nan nu och hon är lugn och nöjd och får skita av de :). sen har jag henne sovandes i vagnen så jag kan gunga henne till sömns de funkar bra :).
    Ger ingen ersättning, helammar honom. 
    Mearlin skrev 2011-09-19 09:16:26 följande:
    Ninakarolina: Det var ett riktigt spännande klipp du tipsade om! Visa läten är tydliga och används mer än andra, men det är riktigt skönt att ha det i bakfickan :)

Jag undrar med alla er här inne, vad gör ni för att aktivera er på dagarna? Främst tänker jag på aktiviteter utanför hemmet. Vi börjar bli lite less på att vara hemma själv (eller mest mamma) och skulle vilja hitta på någoy. Tips mottages tacksamt!  
    Jag hittar inte heller på så mycket mer än att gå ut på promenad, men jag känner mig också lite begränsad iom att han skriker så himla mycket.
    ankan09 skrev 2011-09-19 11:40:00 följande:
    Koliktips! Min dotter (som i dag är 4,5 å) hade kolik, av den svåra sorten. Den försvann på ett kick när jag tog bort alla mjölkprodukter ur mitt matintag. Trappade ner amningen och gav profylac ersättning (alternativ ersättning för mjölkallergiker, apoteket). Minifom och magdroppar, vaggor och värmare lindrade bara smått. Mjölken kan ställa till jätteproblem för kolikbarn, så bort med den så ska ni se att det löser sig.
    Jag har funderat på det där men min BVC-sköterska vill testa allt annat först för hon tycker att det är ett sånt stort projekt för oss. Jag har slutat dricka mjölk och äta youghurt och ha grädde i mat. Men jag får ju i mig mjölkprotein, vasslepulver och sådana saker... Men snart funderar jag på att testa vara stenhård... även om det är jobbigt. Det är så synd om honom som skriker hela tiden, och jag blir ju knäpp.
    Ninakarolina skrev 2011-09-19 13:01:12 följande:
    Visste funkar de :).
    Jag gör inte så mycket om dagarna mer än matar rapar och myser, har inte vågat gått ut nu då elaka getingar jagar oss helatiden :( bor på Tomtebo längster ner nästan. flyttade hit 2 veckor innan jag bf. mysigt att bara gå promenader runt området och se alla fina villor och drömma sig bort :). jag är sugen på bebis bio sen, men de skulle vara kul om nån ville följa med :).

har skaffat en lavemangspip nu på apoteket och gör man in den i bebisens rumpa får hon prutta , vil.let är jätte bra så de rekommenderar jag med :). 
    Jag skulle också gärna gå på bio sedan! Hoppas bara han ska skrika mindre så man inte förstör hela filmen.. :P
    Mearlin skrev 2011-09-21 05:01:27 följande:
    Det är ungefär som här då. Idag tänkte jag faktiskt ta mig på öppna förskolan beroende på lillemans humör.. 
    Jag är med på barnvagnsbio eller liknande framöver  
    Blev det öppna förskolan? Hur var det? Vilken gick du på? Jag har inte vågat mig på att testa det där ännu..
    Mearlin skrev 2011-09-21 08:54:46 följande:
    Det låter toppen det :) 
    Är det någon som tänkt gå på babysim framöver? 
    Jag har funderat på babysim men inte kollat upp något. Vet du när sånt börjar?

Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå