• 4ackles

HJÄLP! Min kastrerade hankatt försöker para sig med andra hankatten!

Jag har två katter, en är 2 år och den andra 1 år.

Dom har alltid kommit superbra överrens, myser, busar osv.
    Och båda är superduper keliga med mig också.
    Båda två är kastrerade och nu har älsta katten börjat försöka para sig med den yngre kissen, varför!?

Har aldrig sett att han har försökt med det förut!
    Dom brukar lika och brottas i badkaret och så ställde han sig bara över han och försökte sätta på lill stackarn, är det här normalt? Det hände alldeles nyss igen...

Varför kommer det här beteendet helt plötsligt? Hur får jag det att sluta?

MVH/S

• Svar på tråden HJÄLP! Min kastrerade hankatt försöker para sig med andra hankatten!
  • Livisu

Han vill visa vem som är alfahanen antar jag. Den som bestämmer.

• Emmi27

Han kan få komma och banga på vår hona, hon vrålar som en galning här hemma, fast vår ena hankatt har driften kvar trots att han är kastrerad så han ställer upp ibland för att få tyst på tanten XD

Det din katt gör är inget farligt, så länge han inte blir knäpp och försöker skada den lilla kissen så är det nog som Öllegård sa =)

• OnlyOne

Skulle också gissa det, att det är dominanslekar. Vanligt hos hundar så man återfinner kanske samma beteende hos katter.

• Livisu
    Emmi27 skrev 2010-12-31 00:04:07 följande:
    Han kan få komma och banga på vår hona, hon vrålar som en galning här hemma, fast vår ena hankatt har driften kvar trots att han är kastrerad så han ställer upp ibland för att få tyst på tanten XD

Det din katt gör är inget farligt, så länge han inte blir knäpp och försöker skada den lilla kissen så är det nog som Öllegård sa =)
    haha, schysst hankatt... fast han gör det kanske pga. den lilla driften han ändå har kvar
  • Emmi27
    Livisu skrev 2010-12-31 00:06:28 följande:
    haha, schysst hankatt... fast han gör det kanske pga. den lilla driften han ändå har kvar
    japp, det är därför och det är väl bara bra eftersom vår hona behöver få sig ett ligg ibland haha
  • 4ackles
    Emmi27 skrev 2010-12-31 00:04:07 följande:

Men jag vill ju inte att han ska hålla på å jucka på lill kissen :D haha stackarn!
    Med pillen ute å allt! Det låter ju konstigt att det beteendet sitter kvar fast han är kastrerad?
  • monstermamman

jag läste i en annan tråd om katter tror du får ta han till vetrinären han kan ha blivit psykisktsjuk av kastreringen.. = skämt & sådio..
    Ta isär dem bara om du tycker de är jobbigt ananrs är denog som någon sa rangordning.

• MammaEmelie91

Hahaha vår kastrerade katt försöker para sig med alla gosedjur den hittar här hemma, kuddar och mina fårskinnstofflor. Att det gick hål mellan benen på dotterns stora gosedjursgris är ju bara mitt i prick

mammatillebbaa.blogg.se - 19år och tvåbarnsmamma!
  • 4ackles
    MammaEmelie91 skrev 2010-12-31 00:36:50 följande:
    Hahaha vår kastrerade katt försöker para sig med alla gosedjur den hittar här hemma, kuddar och mina fårskinnstofflor. Att det gick hål mellan benen på dotterns stora gosedjursgris är ju bara mitt i prick
    Hahah! Jaa men då är väl det här fallet ganska lindrigt isf! :D
  • Dr Mupp

Precis så beteede sig vår kastrat också. Här gick han under namnet bögkatten. Det är ett dominans beteende.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Stvafel

Så gjorde min hankatt också på våran kastrerade katt. Men då var det hormonerna som rusade i kroppen på honom. Beteendet försvann när vi kastrera honom ^^

En ganska rolig händelse...

Min systers katt löpte, ganska rejält med! Och min andra hankatt som är en gammal tjurig kastrerad gubbe orkade verkligen inte med henne, så han satte på henne för att hon skulle hålla sig tyst & lugn... :)

• nemo1

Det är för att dominera den andra katten enbart. Och du med en skrikande hona, varför är hon inte kastrerad?

Svar på tråden HJÄLP! Min kastrerade hankatt försöker para sig med andra hankatten!