• Ljushuvud

Vad är rätt med homosexualitet?

Måste börja med att klargöra att jag personligen INTE har något emot homosexuella!!!

Vad är rätt / fel med homosexualitet?

Att ha sex är ju en ytterst naturlig och fundamental del av vår existens, dels ur perspektivet "leva" och dels ur perspektivet "säkerställa vår avkomma".

• Svar på tråden Vad är rätt med homosexualitet?
  • Anonym

Jag tycker inte homosexuallitet är lika "normalt" som hetrosexualitet. Däremot bryr jag mig inte om hur andra lever sina liv. men lika normalt? nej det är det inte enligt mig!

• Bridis

'Naturligt'-argumentet har människan för länge sedan satt ur spel och därmed avsagt sig rätten till att använda. Den som säger att homosexualitet är fel pga det inte är naturligt borde genast sluta åka bil, äta medicin eller något annat av alla icke naturliga pervositeter människan hittat på. Dvs gå tillbaks till stenåldern där trångsyntheten hör hemma.

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Jag tycker det är oerhört rätt att älska en människa oavsett kön. Att vara med den person som man trivs med som bäst, och då spelar det ingen roll vad personen har mellan benen.

Homosexualitet har för mig inget att göra med sex, för mig handlar det om kärlek. Vem man knullar och hur är upp till var och en, så länge alla parter är med på vad som sker.

Kan inte komma på något fel med att vara heterosexuell, så hur ska jag kunna se något fel med att vara homosexuell?

Att det inte är normalt att vara homo skrattar jag åt. Vem bestämmer vad som är normalt? Är normalitet något konstant, ska det som var onormalt förut ses som onormalt idag? Kan man vara normal? Är det bra att vara normal? Kan det finnas något normalt när människor är olika och tycker olika?

• mamzer

Jag tror att ett förtydligande kring i vilken mening det är rätt eller fel (moraliskt, naturligt, juridiskt, religiöst?) vore på sin plats. I övrigt skulle jag säga så här, att en dragning (sexuell eller romantisk) till en person av samma kön är rätt och naturlig genom sin blotta existens. Det är lika naturligt för en homosexuell person att attraheras av en person av samma kön som det är för en heterosexuell person att attraheras av en person av annat kön. Vad gäller möjligheten att agera på den här attraktionen så har det varit olika svårt i olika tider. Homosexuella relationer reguleras av lagar och sociala konventioner i lika hög grad som heterosexuella relationer. Liksom heterosexuella relationer så är grundstommen för en homosexuell relation att den sker mellan två (eller fler, om man vill blanda in polygami i smeten) myndiga samtyckande individer, inom existerande lagutrymme. I denna mening är det också lika rätt.

A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • snarf

Finns inga fel med homosexualitet.. Lika lite fel som när de gäller heterosexualitet. De rätta är att älska,njuta och vara lycklig, spelar väl ingen roll om man då är homo eller hetero. Fattar inte frågan.

• plommonstoppet
    Bridis skrev 2010-12-31 12:23:38 följande:
    'Naturligt'-argumentet har människan för länge sedan satt ur spel och därmed avsagt sig rätten till att använda. Den som säger att homosexualitet är fel pga det inte är naturligt borde genast sluta åka bil, äta medicin eller något annat av alla icke naturliga pervositeter människan hittat på. Dvs gå tillbaks till stenåldern där trångsyntheten hör hemma.
    haha,bra svar!
  • Emchimin

Ursäkta, men vilken jävla fråga. Är ju ungefär som att fråga är det rätt eller fel att använda jeans. Tycker det är på hög tid att trådstartaren, och alla andra för den delen med, att inse att ha sex med en samkönad person är inte definitionen av att identifiera sig som homosexuell. Det finns ganska många heterosexuella som har sex med en person av samma kön. Är det rätt eller fel? Helt fantastiskt tycker jag! Trångsynta människor är de som det är fel på.

'Naturligt'-argumentet är ju verkligen att stoppa i soptunnan. Med det argumentet, som många religiösa älskar att slänga med, antar jag att man anser att det är fel på de som inte vill ha barn och de som inte kan få det. Är det fel av dessa människor att ha sex? Skulle knappast tro att någon tycker det. Finns det är de nog ytterst få. Och på fullaste allvar: hur många har sex enbart för att "producera avkommor". 

• mamzer
    Emchimin skrev 2011-01-01 19:39:06 följande:
    Tycker det är på hög tid att trådstartaren, och alla andra för den delen med, att inse att ha sex med en samkönad person är inte definitionen av att identifiera sig som homosexuell. Det finns ganska många heterosexuella som har sex med en person av samma kön.
    Fast det är väl ingen som har påstått att man plötsligt börjar identifiera sig som homosexuell bara för att man har (haft) sex med en person av samma kön? Hur man identifierar sig är en helt annan fråga än hur man ställer sig till hbt-rättigheter.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • livet leker

Så jä*la vridet som det bara går. Nått fel är det, inte vet jag vad...

Svar på tråden Vad är rätt med homosexualitet?